6 osvedčených rád, ako posilníte imunitu a obranyschopnosť

Jana Šimkovičová

Prevencia v zdraví nebola nikdy tak potrebná ako dnes. Prečo? Pretože dnes je to koronavírus, zajtra môže prísť niečo iné. 

Jana Simkovicova_Box
Zdroj: Tatiana Gernátová
11. MAR 2020

Venovať sa posilneniu imunity a prevencii v zdraví je viac ako na mieste. Čím skôr na tom začneme pracovať, tým lepšie. Verím, že mnohých táto vzniknutá situácia donúti sa zamyslieť nad tým, ako žijeme a čo môžeme urobiť preto, aby sme ďalšiu pohromu, ktorá môže prísť kedykoľvek, zvládli lepšie a s väčším nadhľadom. 

Niekedy sa obzerám okolo seba a čudujem sa, prečo je ľuďom také ľahostajné, že sa o seba nestarajú. Hýbať sa im nechce, zdravá strava je nepodstatná a týka sa len horných 10 tisíc, ktorí “na to majú.” Otužovanie je totálne peklo, a je len pre pár čudákov, ktorí si týmto niečo dokazujú. Potom príde chrípka, či koronavírus a ani vtedy sa nezobudíme. Nezamyslíme sa nad tým, čo je teraz podstatné. Namiesto posilnenia imunity, utekáme do nákupných centier a robíme si zásoby trvanlivých potravín. 

Avšak, kým väčšina populácie šalie a panikári, tí zdraví čudáci sú pokojní. Tiež robia opatrenia, akurát inak. Obmedzujú stretávania s ľuďmi, dbajú na zvýšenú hygienu a zameriavajú sa na to, ako posilniť imunitu. 

1. Pohybom zocelíte telo, ale i myseľ

Pravidelné cvičenie už dávno nie je výsadou pár fitnesákov, ktorí sa pripravujú na súťaž. Hýbať sa, cvičiť, či športovať je pre zdravie kľúčové. Nie pre tehličky na bruchu. To berme ako príjemný bonus. Bez pohybu nefunguje v tele všetko tak ako má. Napríklad lymfatický systém, ktorý je pre správne fungovanie imunity kľúčový. Aby lymfa správne prúdila, musíme jej pomôcť.  Najlepšie, čo môžeme urobiť je hýbať sa, stimulovať svaly, a tým roprúdiť lymfu v celom tele. Môžete si zájsťaj na lymfatickú  masáž, ale stále je to len krátkodobé riešenie. Je mnoho ďalších pro pocesov v tele, ktoré fungujú omnoho lepšie v tele, keď sa človek hýbe. Bez pohybu si len ťažko vybudujeme silnú imunitu. 

Jana Simkovicova

To vzácne, čo nám pohyb prináša, je aj mentálna sila. Pri športovaní sa znižuje hladina stresu. Endorfíny, ktoré sa pri cvičení vyplavujú sa zase postarajú o dobrú náladu a nadhľad. Veľakrát, keď som riešila nepríjemné veci, či už pracovné alebo súkromné, pomohlo mi, keď som nereagovala ihneď. Dala som si pauzu, vybila si nervy behom alebo klikmi a po docvičení som získala väčší nadhľad nad celou sitáciou. Odbúrala som zbytočné emócie a vyriešila danú situáciu s chladnou hlavou. Šport nás robí silnejšími, lebo nás učí nevzdať sa. Jednoducho, keď už bežíte šesť kilometrov, tak to posledné dva nevzdáte. Musíte sa vrátiť domov :) Keď máte urobiť 10 klikov, tak hľadáte cesty ako ich urobiť, nie ako to vzdať. Skôr alebo neskôr zistíte, že si tento postoj prenášate aj do svojho bežného života. Nevzdávate sa. váš život je zrazu krajší a jednoduchší. 

Preto aj v týchto dňoch sa neprestávajte hýbať. Pokiaľ nechcete ísť do fitka alebo na skupinové cvičenie, cvičte doma. Alebo sa choďťe prejsť do prírody, či zabehať do lesa. Nezabudnite však, že telo pohyb potrebuje. Sedenie pred telkou a pozeranie deprimovaných správ vám veľmi nepomôže. Pokiaľ neviete, čo cvičiť doma, vyskúšajte video programy SUPER BODY na domáce cvičenie. Aktuálne sú k dispozícii 3 video programy so silovo - kondičnými alebo HIT tréningami. Vybrať si môžete podľa toho, v akej kondícii sa nachádzate. Skvelá správa je, že vás budú baviť a máte ich odcvičené do 30 minút. 

SUPERBODY3

2. Myslite pozitívne

A to naozaj. Práve v takýchto situáciach ako je epidémia vírusu je veľmi ľahké spanikáriť a ocitnúť sa v spleti obáv a strachu. Pre imunitu je však nastavenie mysle nesmierne dôležité. Strach, obavy, či stres blokujú imunitný systém a tým narušajú obranyschopnosť pred vírusmi. Oslabený organizmus je náchylný k akýmkoľvek ochoreniam. Pod vplyvom stesu strácame vyššie spomínaný nadhľad a upíname sa na negatívne informácie, čo celý stav zhoršuje. Skúste sa pozitívne naladiť. To posledné, čo potrebujeme je obviňovať iných z ich postojov, súdiť ich a šíriť zlosť a frustráciu, ktorá sa v nás objavila. Pomôže to, že sa vypnete na chvíľu zo sociálnych sietí, nebudete počúvať správy. Pustite si obľúbenú hudbu, choďte sa prejsť alebo si ľahnite spať. Keďže sa všetci úplne prirodzene stráníme väčšej spoločnosti, rušíme mnohé spoločenské aktivity, využime čas na to, že budeme viac oddychovať, tráviť čas s rodinou, a to hlavne v pokoji. Robte činnosti, ktoré vám robia dobre a nestresujú vás. Pokiaľ na vás príde úskosť, predýchajte ju.

Tip, ktorý mi vždy zaberie:

Nájdite si miesto, kde budete sami. Sadnite si tak, aby vám bolo pohodlne. Zatvorte oči a uvedomte si, ako sa cítite. Pomaly začnite dýchať hlboko. Pomalý, hlboký nádych a výdych. Skúste sa zasústrediť iba na dych. Na chvíľu nevenujte pozornosť ničomu a nikomu. Iba dýchajte a uvedomte si, ako postupne z vás všetko opadáva a ste pokojní. Predstavte si na chvíľu miesto, kde ste sami. Ako vám tam je dobre. Zavnímajte ten pokoj, radosť, ktorá odtiaľ ide. Ostaňte tam tak dlho, ako sa vám dá a hlavne dovtedy, kým ucítite, že vám je lepšie. Hlboký pokojný dych má veľké čaro. A vždy, keď vám bude ťažko, zájdite v mysli na to vaše miesto a dýchajte. 

Jana Simkovicova

3. Stravujte sa zdravšie 

Vykúpenie trvanlivých potravín je určitý krok, ktorým sa môžeme asi hlavne mentálne upokojiť, ale tieto potraviny nám pri posilnení imunity veru nepomôžu. Čo nám však môže pomôcť:

Jedzte ľahšie jedlá s vyšším obsahom zeleniny. Zelenina je v zdravej strave kľúčová, skúste zvýšiť jej konzumáciu. Nebudete oťapení, budete mať viac energie a navyše dostanete do tela potrebné vitamíny a vlákninu. Nehľadajte v tom žiadnu vedu. Varte polievky, do ktorých prepašujete petržlenovú vňať a spolu s ňou vitamín C. Do rizota alebo k dusenej zelenie môžete na koniec pretlačiť pár strúčikov cesnaku. Pri dochutení jedál použite aj štipku kurkumy, spolu s čiernym korením, ktoré podporuje vstrebávanie kurkumy v tele. Pokiaľ hľadáte inšpiráciu v zdravom varení, vyskúšajte recepty z kníh ZDRAVÉ RÝCHLOVKY a ZDRAVÉ RÝCHLOVKY 2. Okrem chutných a rozmanitých receptov získate aj čas, pretože všetky jedlá máte hotové do 30 minút. 

Jana Simkovicova

Znížte príjem cukru. Skúste sa počas tohto vírusového obdobia vzdať sladkostí a sladkých polotovarov, v ktorom sa nachádza veľa cukru. Platí to aj pre sladené nápoje. Príliš veľa cukru škodí imunitnému systému. Baktérie majú rady takéto prostredie. Pokiaľ máte chuť na sladké, radšej si niečo dobré upečte. Mnoho receptov pečených, ale aj raw nájdete práve vo vyššie uvedených knihách.

Zbehnite do komory a nájdite fermentované potraviny. Všetky, ktoré sú kvasené, či nakladané. Nám ešte zo zimy zostala kyslá kapusta, nakladané hríby, uhorky a červená repa. Fermentované potraviny podporujú črevnú mikroflóru, čo ma za následok aj lepšie trávenie. Ako už vieme, imunita sa ukrýva v črevách, preto je dôležité mať ich v poriadku. Fermentované potraviny patrili odjakživa k zdravému stravovaniu. Mali by byť bežnou súčasťou každej slovenskej domácnosti. 

Dbajte na pitný režim. Vodou nielen hydratujete, ale aj prečisťujete celé telo. Za kvalitný pitný režim sa považuje čistá voda. Môžete si pitný režim obohatiť aj o minerálky alebo čaje. Bylinkové nesladené čaje imunitu nielen podporia, ale upokoja aj myseľ. Určite v tomto období preventívne pomôže zázvor s medom a citrónom.

4. Spánkom dokážete zázraky

Spánok je v dnešnej dobe veľmi podceňovaný. Pritom je v zdraví a budovaní imunity kľúčový. Počas spánku naše telo regeneruje a oddychuje. Najmä chronický nedostatok spánku spôsobuje oslabenie imunity. Keďže počas trvania vírusu budeme viac času tráviť doma, využite ho aj spánok, pokojne aj cez deň. 

Jana Simkovicova

5. Pridajte pohyb na čerstvom vzduchu 

Pobyt na čerstvom vzduchu, a to najmä v prichádzajúcom jarnom období je dôležitý aj preto, aby sme absorbovali vitamín D zo slnka. Práve po zime naše telo trpí nedostatkom vitamínu D a pre posilnenie imunity ho potrebujeme dopĺňať. Vystavte sa slnku aspoň na 20 minút, aby telo absorbovalo vitamín D. Naordinujte si pravidelné prechádzky alebo choďte behať. 

V týchto dňoch sa rozhodne vyhnite alkoholu, fajčeniu, stresu a stretávaniu s masou ľudí. Všetci sme znepokojení, situáciu by sme nemali rozhodne podceňovať. Na druhej strane, vieme sa o seba postarať tak, aby sme boli silnejší.

6. Správajte sa zodpovedne

Okrem starostlivosti o seba je dôležité vnímať aj okolie, a preto sú na mieste opatrenia, ktoré by sme mali rešpektovať. Preto zvážme, kde sa tieto dni zdržiavame. Mnoho firiem ruší stretnutia, žijeme v modernej dobe, kde sa mnoho vecí dá vybaviť online. Naopak, máme možnosť stráviť viac času s rodinou. Aj z negatívnej veci si môžeme odniesť niečo pozitívne.  Nevystavujme sa zbytočne riziku nákazy. Čím budeme zdržanlivejší a budeme sa riadiť odporúčanými pokynami, ako je nepodávanie si rúk, či dôkladné umývanie rúk, tým skôr sa z tejto situácie dostaneme. 

Verím, že zodpovedným prístupom už čoskoro koronavírus zvládneme. Prajem vám pokojné a zdravé dni. 

Chcete viac motivácie?

Verím, že vás tento blog inšpiroval. Pokiaľ chcete so mnou ostať v spojení, sledujte môj Instagram profil @janasimkovic, kam prispievam každý deň. Poteším sa vašej správe alebo komentáru. 

blog


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - 6 osvedčených rád, ako posilníte imunitu a obranyschopnosť

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 1845
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.