Ako predchádzať úrazom pri zimných športoch

Advertoriál

Zlomenina ruky či nohy žiaľ nie je pri zimných športoch žiadnou raritou. Pritom stačí dodržať pár zásad, aby k nim vôbec nemuselo prísť.

Lyzovanie_Sneh
Zdroj: Photo by Sebastian Staines on Unsplash
28. JAN 2020

Zimná sezóna je v plnom prúde a aj vďaka našim Tatrám je lyžovanie spolu so snowboardovaním jedným z najobľúbenejších športov. Využite preto benefity chladného počasia a vybehnite na svah. Nie je nič lepšie ako sa spustiť po čerstvo napadanom snehu a kochať sa okolitou zamrznutou krajinou.

Nesmiete však podceniť správnu prípravu predtým, ako si obujete lyžiarky. Pri nízkej vonkajšej teplote je totiž potrebná postupná stimulácia svalov a kĺbov, aby sa pripravili na zvýšenú námahu a zabránilo sa tak pomliaždeninám a iným vnútorným zraneniam. Chlad spôsobuje, že je naše telo prirodzene menej ohybné. Musíte teda omnoho viac dbať na správnu rozcvičku pred tým, ako sa pustíte do zapínania lyží. Tá zahreje svaly a stimuluje fungovanie krvného obehu, zvyšuje pulz srdca a spôsobuje, že športovanie sa stáva efektívnejším. Vďaka rozšíreniu ciev počas rozcvičky sú svaly lepšie zásobované kyslíkom, čo priaznivo ovplyvňuje odolnosť organizmu.

Správna rozcvička 

Rozcvička je základ, inšpirujte sa v chladnom období cvikmi odporúčanými aj pre profesionálnych lyžiarov.

Prvé cviky môžete robiť vo voľnom športovom oblečení ešte pred vstupom na svah, napríklad vo vašej izbe v hoteli alebo na chate. Sústrediť by ste sa mali na cviky vhodné na stabilizáciu chrbtice, ako sú chôdza štvornožky s udržiavaním rovnováhy na jednej nohe a náprotivnej ruke. Pri lyžovaní sú veľmi namáhané predovšetkým kĺby, a preto nesmiete ich posilňovanie podceniť. Stačia na to aj jednoduché cviky typu krúženie trupom, bedrami, kolenami, členkovým kĺbom, zápästiami a ramenami.

Keď už ste na svahu v kompletnom výstroji, zamerajte sa najprv na cvičenia aktivizujúce rôzne svalové skupiny, napríklad sa postavte na špičky, krokujte alebo urobte sériu predklonov. Pri lyžovaní a rovnako aj snowboardovaním je veľmi dôležitá rovnováha. Posilniť si ju môžete robením „lastovičky”, státím alebo skokmi na jednej nohe. Rozcvičku na svahu zakončite niečím dynamickým, napríklad drepmi a polodrepmi v striedavom tempe.

Ako zabrániť zraneniam

Zima je obľúbeným obdobím rôznych pomliaždenín, vykĺbení alebo vytknutí. Pri zvýšenej fyzickej aktivite preto bolesti svalov a kĺbov nesmiete podceňovať. Môžu byť totiž varovným signálom, že je potrebné venovať zvýšenú pozornosť a starostlivosť príslušnej časti tela. Takto sa dá predísť aj vážnejšiemu zraneniu. Našťastie sa obľúbeného zimného športu nemusíte celkom vzdávať. Skúsený fyzioterapeut môže odporučiť vhodnú bandáž alebo ortézu ako prevenciu.

Bandáže a ortézy FUTURO™ pomáhajú chrániť tie časti tela, ktoré sú najčastejšie predmetom úrazov. Znižujú preťaženie, absorbujú nárazy, stabilizujú kĺby a zabraňujú nebezpečným posunom. Navyše môžu zlepšiť krvný obeh a zvýšiť teplotu danej časti tela.Pohodlne sa nasadzujú aj snímajú  a tiež sa pohodlne nosia pod oblečením. Majú vysokú pružnosť a poskytujú dokonalú stabilitu a znižujú bolesť pri pohybe.

Ak teda počas lyžovania alebo snowboardovania pociťujete nepohodlie, nepodceňujte to. Obráťte sa na odborníkov a vyskúšajte výrobky FUTURO™. Dostanete ich v každej dobrej lekárni alebo na https://www.3mslovensko.sk/3M/sk_SK/futuro-CEEMEA/products/.

Bandáže a ortézy FUTURO™ využijete na:

- Oporu členka a chodidla,

- Oporu lakťa,

- Oporu ruky a zápästia,

- Oporu kolena,

- Oporu chrbta.

Banner_3M_Bandaze Futuro


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ako predchádzať úrazom pri zimných športoch

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 1845
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.