Ako sa zbaviť závislosti na sladkostiach

http://www.sxc.hu/photo/1352389
29.8.2011 | Zdravie | Mia

Čokoláda, cukríky, keksy, tortičky, zákusky a mnohé ďalšie sladkosti. Z časti nám vedia oslasiť náš život, ale dôležitejšia infromácia je, že ohrozujú naše zdravie a kvôli nim neustále priberáme na váhe. Je to aj váš prípad? Cítite, že dennodenná konzumácia sladkostí prerastá do určitej závislosti, a chcete sa jej zbaviť? Nasledujúce riadky vám pomôžu pochopiť, ako to zmeniť, ako sa zbaviť túžby po sladkostiach a cukre.

Ľudia, ktorí konzumujú cukor a jedlá s vysokým obsahom cukru na dennej báze, obvykle túžia po cukre a sladkom stále viac a viac. Pokojne to môžeme nazvať závislosťou.

Jedným sladkosti enormne chutia, iní ich konzumujú ako reakciu na stres a depresie. Spoliehajú sa na emocionálne pohodlie, ktoré im sladkosti ponúkajú. So zvýšeným prísunom cukrom však pribúdajú kilečká. Navyše zvýšený a pravidelný príjem cukru vytvára v našom tele kyselinotvorné prostredie, v ktorom sa darí vývinu rôznym chorobám.

Ak sa vás táto téma týka a radi by ste sa svojej závislosti na sladkosti zbavili, máme pre vás pár informácii alebo tipov, ako na to. Musíte si byť však vedomí toho, že kľúčovým pri zastavení týchto chutí je vyvážená a zdravá strava a kontrola hladiny  cukru v krvi.

Stop túžbe po cukre vyváženou stravou

Túžba po sladkých potravinách môže byť známkou nedostatku niektorých živín v tele. Ako napríklad:

Chróm - vyskytuje sa v brokolici, hrozne a v sušenej fazuli,

Fosfor - obsahujú ho orechy, strukoviny, obilniny, ryby a vajcia,

Uhlík - nájdete ho v čerstvom ovocí,

Tryptofán (aminokyselina) - vyskytuje sa v syroch, pečeni, hrozienkach, v špenáte.

Kombinácia bielkovín, komplexných sacharidov a zdravých olejov pri jedle znižuje riziko vyvolania chutí po cukre. Zdravé tuky a bielkoviny nechajú telo nasýtené dlhšie než sladké potraviny. Bielkoviny spomaľujú trávenie, takže dokonca aj pri konzumácii komplexných sacharidov nedochádza k žiadnemu rýchlemu nárastu hladiny cukru v krvi.

Ako regulovať cukor v krvi, aby sme zabránili túžbe po sladkom

Nepravidelné stravovanie alebo dlhé úseky medzi jednotlivými jedlami spôsobuje, že ľuďom poklesne hladina cukru v krvi. Keď hladina cukru v krvi poklese príliš nízko, vzrastie nám chuť po sladkom, pretože telo túži po jedle, ktoré môže rýchlo premeniť na energiu. Typickým príkladom je to, že v takomto stave ľudia často stiahnu po čokoláde. Vzhľadom k tomu, že zvýšenie energie je veľmi krátkodobé, ďalšia túžba po sladkom sa znovu objaví už o pár hodín. Kľúčom ku kontrole hladiny cukru v krvi je jesť malé porcie a častejšie.

Už keď máte chuť medzi jedlami niečo pojedať, vynikajúce sú orechy (napr. mandle, vlašské alebo para orechy), ovocie, sušené ovocie (napr. hrozienka, sušené brusnice, broskyne) a zelenina (napr. mrkva, cherry paradajky, uhorky). Tieto potraviny nám poskytujú živiny, vlákninu a vitamíny a zároveň udržujú hladinu cukru v krvi, aby prudko neklesla.  

Ak vás k sladkostiam vedie stres,  je na čase ho eliminovať. Stres má viacero negatívnych vplyvov na naše zdravie, jedným z nich je aj zbytočné priberanie na váhe. Preto by sme sa mali zamyslieť nad príčinou nášho stresu a zmeniť tak svoju situáciu, pokiaľ je to čo i len trochu možné. Výborným pomocníkom ako zvládať stres a ako sa odreagovať je práve cvičenie.   


pošli na vybrali.sme.sk Poslať e-mailom Vytlačiť

Diskusia k článku - Ako sa zbaviť závislosti na sladkostiach

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

cyrus
cyrus
 29.8.2011 19:41

Tak o tomto by som vedela rozpravat smajlik - 13 Sladkosti su fakt moja zavislot a stale si od nich odvykam :D Citala som, ze okrem psychickej zavislosti je aj fyzicka zavislost, a na to, aby ste sa zavislosti zbavili je potrebnych 21 dni abstinencie :) Ja to nahradzam ovocim cerstvy i susenym a orieskami...

 

 

Súvisiace články

Náhrady bielej múky a kombinácie múk pri varení a pečení
Náhrady bielej múky a kombinácie múk pri varení a pečení

Prestali ste používať bielu múku v snahe zmeniť svoj životný štýl k zdravšiemu, ale zrau sa vám obmedzili možnosti, čo napiecť a uvariť. Poznáte to? A problémom nie je, že sa vám nechce. Skôr v tom, že neviete nové múky použiť. A práve to sa dozviete v tomto článku.

Celý článok
Dušan Plichta: Ak ľudia dokážu zmeniť len pár vecí, môžu dosiahnuť úžasné výsledky
Dušan Plichta: Ak ľudia dokážu zmeniť len pár vecí, môžu dosiahnuť úžasné výsledky

Máme radi mladých šikovných ľudí, ktorí majú čo povedať. Výživový poradca Dušan Plichta (27) medzi nich rozhodne patrí. Zaujal nás svojími už bohatými skúsenosťami a inovatívnym prístupom v poradenstve, ktoré poskytuje svojim klientom. Prečítajte si inšpiratívny rozhovor s výživovým poradcom, s ktorým sme sa rozprávali o zdravom životnom štýle, pohybe, ale aj o zdravotných problémoch dnešných ľudí.

Celý článok
Odkyslite si telo a dostaňte sa do rovnováhy
Odkyslite si telo a dostaňte sa do rovnováhy

Zbavte svoje telo nahromadených smetí a konečne žite plnohodnotne! Prekyslenie organizmu je dôvodom väčšiny civilizačných chorôb, od dny, reumy, osteoporózy, artrózy, cez cukrovku, hemoroidy až po atopický ekzém. Všetky tieto komplikácie a choroby sú dôkazom toho, že naše telo je preplnené odpadkami a je najvyšší čas kôš vysypať.

Celý článok
Chlorella a spirulina očisťujú organizmus. Čo by ste o nich mali vedieť?
Chlorella a spirulina očisťujú organizmus. Čo by ste o nich mali vedieť?

Chlorella a spirulina disponujú schopnosťou viazať ťažké kovy, ktoré sa dennodenne dostávajú do ľudského tela. Sú zdrojom vitamínov, minerálov, bielkovín a ďalších látok, ktoré organizmus nielen očisťujú, ale aj chránia pred chorobami.

Celý článok
Mladá kulinárka nejedáva langoše. Hovorí, že sú to len prázdne kalórie
Mladá kulinárka nejedáva langoše. Hovorí, že sú to len prázdne kalórie

Keď som prvýkrát videla recepty Zuzany Benčovej, netušila som, že za ich zrodom stojí mladučké žieňa. Zaujímalo ma, čo ju v takom mladom veku priviedlo k vareniu a predovšetkým k zdravému stravovaniu. 

Celý článok
Správne bielkoviny, tuky a cukry sú zárukou straty hmotnosti!
Správne bielkoviny, tuky a cukry sú zárukou straty hmotnosti!

Neviete si zostaviť jedálny lístok? Máte chaos v tom, aké bielkoviny, tuky a cukry konzumovať? Potom je tento článok určený práve pre vás!

Celý článok | Počet komentárov: 1
Tipy pre zostavenie zdravého jedálneho lístka
Tipy pre zostavenie zdravého jedálneho lístka

Nemáte dostatok informácií o zostavení jedálneho lístka? Doplňte si ich! Potom vám už nič nebráni v ceste popasovať sa s vytvorením vlastného jedálnička a žiť zdravšie.

Celý článok | Počet komentárov: 1
Kurkuma - superpotravina s protizápalovými účinkami
Kurkuma - superpotravina s protizápalovými účinkami

Kto sa zdravo stravuje a varí, určite pozná kurkumu. Toto korenie indického pôvodu odporúčajú zaradiť do stravy odborníci na zdravú výživu, ako aj mnohí lekári či alternatívni liečitelia. Čo je na kurkume také zdravé, zaujímali aj nás.

Celý článok
Ako sa zbaviť závislosti na sladkostiach
Ako sa zbaviť závislosti na sladkostiach

Čokoláda, cukríky, keksy, tortičky, zákusky a mnohé ďalšie sladkosti. Z časti nám vedia oslasiť náš život, ale dôležitejšia infromácia je, že ohrozujú naše zdravie a kvôli nim neustále priberáme na váhe. Je to aj váš prípad? Cítite, že dennodenná konzumácia sladkostí prerastá do určitej závislosti, a chcete sa jej zbaviť? Nasledujúce riadky vám pomôžu pochopiť, ako to zmeniť, ako sa zbaviť túžby po sladkostiach a cukre.

Celý článok | Počet komentárov: 1

Najzaujímavejšie články

Odporúčame zariadenia / inštruktorov

ďalšie zariadenia
Pridaj profil inštruktoraďalší inštruktori
Vložiť zariadenia môžu len registrovaní užívatelia.
Registrovať | Prihlásiť
Vložiť inštruktora môžu len registrovaní užívatelia.
Registrovať | Prihlásiť

Podujatia

Vložiť podujatieďalšie ponuky
Vložiť podujatie môžu len registrovaní užívatelia.
Registrovať | Prihlásiť

Burza

Vložiť inzerátďalšie ponuky
Pre vloženie inzerátu musíte byť prihlásený!
Registrovať | Prihlásiť