Ako sa zbaviť závislosti na sladkostiach

http://www.sxc.hu/photo/1352389
29.8.2011 | Zdravie | Mia

Čokoláda, cukríky, keksy, tortičky, zákusky a mnohé ďalšie sladkosti. Z časti nám vedia oslasiť náš život, ale dôležitejšia infromácia je, že ohrozujú naše zdravie a kvôli nim neustále priberáme na váhe. Je to aj váš prípad? Cítite, že dennodenná konzumácia sladkostí prerastá do určitej závislosti, a chcete sa jej zbaviť? Nasledujúce riadky vám pomôžu pochopiť, ako to zmeniť, ako sa zbaviť túžby po sladkostiach a cukre.

Ľudia, ktorí konzumujú cukor a jedlá s vysokým obsahom cukru na dennej báze, obvykle túžia po cukre a sladkom stále viac a viac. Pokojne to môžeme nazvať závislosťou.

Jedným sladkosti enormne chutia, iní ich konzumujú ako reakciu na stres a depresie. Spoliehajú sa na emocionálne pohodlie, ktoré im sladkosti ponúkajú. So zvýšeným prísunom cukrom však pribúdajú kilečká. Navyše zvýšený a pravidelný príjem cukru vytvára v našom tele kyselinotvorné prostredie, v ktorom sa darí vývinu rôznym chorobám.

Ak sa vás táto téma týka a radi by ste sa svojej závislosti na sladkosti zbavili, máme pre vás pár informácii alebo tipov, ako na to. Musíte si byť však vedomí toho, že kľúčovým pri zastavení týchto chutí je vyvážená a zdravá strava a kontrola hladiny  cukru v krvi.

Stop túžbe po cukre vyváženou stravou

Túžba po sladkých potravinách môže byť známkou nedostatku niektorých živín v tele. Ako napríklad:

Chróm - vyskytuje sa v brokolici, hrozne a v sušenej fazuli,

Fosfor - obsahujú ho orechy, strukoviny, obilniny, ryby a vajcia,

Uhlík - nájdete ho v čerstvom ovocí,

Tryptofán (aminokyselina) - vyskytuje sa v syroch, pečeni, hrozienkach, v špenáte.

Kombinácia bielkovín, komplexných sacharidov a zdravých olejov pri jedle znižuje riziko vyvolania chutí po cukre. Zdravé tuky a bielkoviny nechajú telo nasýtené dlhšie než sladké potraviny. Bielkoviny spomaľujú trávenie, takže dokonca aj pri konzumácii komplexných sacharidov nedochádza k žiadnemu rýchlemu nárastu hladiny cukru v krvi.

Ako regulovať cukor v krvi, aby sme zabránili túžbe po sladkom

Nepravidelné stravovanie alebo dlhé úseky medzi jednotlivými jedlami spôsobuje, že ľuďom poklesne hladina cukru v krvi. Keď hladina cukru v krvi poklese príliš nízko, vzrastie nám chuť po sladkom, pretože telo túži po jedle, ktoré môže rýchlo premeniť na energiu. Typickým príkladom je to, že v takomto stave ľudia často stiahnu po čokoláde. Vzhľadom k tomu, že zvýšenie energie je veľmi krátkodobé, ďalšia túžba po sladkom sa znovu objaví už o pár hodín. Kľúčom ku kontrole hladiny cukru v krvi je jesť malé porcie a častejšie.

Už keď máte chuť medzi jedlami niečo pojedať, vynikajúce sú orechy (napr. mandle, vlašské alebo para orechy), ovocie, sušené ovocie (napr. hrozienka, sušené brusnice, broskyne) a zelenina (napr. mrkva, cherry paradajky, uhorky). Tieto potraviny nám poskytujú živiny, vlákninu a vitamíny a zároveň udržujú hladinu cukru v krvi, aby prudko neklesla.  

Ak vás k sladkostiam vedie stres,  je na čase ho eliminovať. Stres má viacero negatívnych vplyvov na naše zdravie, jedným z nich je aj zbytočné priberanie na váhe. Preto by sme sa mali zamyslieť nad príčinou nášho stresu a zmeniť tak svoju situáciu, pokiaľ je to čo i len trochu možné. Výborným pomocníkom ako zvládať stres a ako sa odreagovať je práve cvičenie.   


pošli na vybrali.sme.sk
 Poslať e-mailom Vytlačiť

Diskusia k článku - Ako sa zbaviť závislosti na sladkostiach

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

cyrus
cyrus
 29.8.2011 19:41

Tak o tomto by som vedela rozpravat smajlik - 13 Sladkosti su fakt moja zavislot a stale si od nich odvykam :D Citala som, ze okrem psychickej zavislosti je aj fyzicka zavislost, a na to, aby ste sa zavislosti zbavili je potrebnych 21 dni abstinencie :) Ja to nahradzam ovocim cerstvy i susenym a orieskami...

 

 

Súvisiace články

Náhrady bielej múky a kombinácie múk pri varení a pečení
Náhrady bielej múky a kombinácie múk pri varení a pečení

Prestali ste používať bielu múku v snahe zmeniť svoj životný štýl k zdravšiemu, ale zrau sa vám obmedzili možnosti, čo napiecť a uvariť. Poznáte to? A problémom nie je, že sa vám nechce. Skôr v tom, že neviete nové múky použiť. A práve to sa dozviete v tomto článku.

Recepty na detox smoothies pre každý deň
Recepty na detox smoothies pre každý deň

„Nakopnite sa“ s chutnými jarnými nápojmi plnými vitamínov. Ale pozor, žiadna klasika. Trochu sme zaexperimentovali s chuťami a novými super zdravými ingredienciami. Takže pripraviť mixér, ide sa na to!

Chlorella a spirulina očisťujú organizmus. Čo by ste o nich mali vedieť?
Chlorella a spirulina očisťujú organizmus. Čo by ste o nich mali vedieť?

Chlorella a spirulina disponujú schopnosťou viazať ťažké kovy, ktoré sa dennodenne dostávajú do ľudského tela. Sú zdrojom vitamínov, minerálov, bielkovín a ďalších látok, ktoré organizmus nielen očisťujú, ale aj chránia pred chorobami.

Celý článok | Počet komentárov: 2
Výživová poradkyňa Antónia Mačingová: Nič sa nezmení, ak sa nič nezmení
Výživová poradkyňa Antónia Mačingová: Nič sa nezmení, ak sa nič nezmení

Prvýkrát som sa s jej menom stretla približne pred rokom. Nebolo to však z televízie, ani z časopisov. O zázračnej knihe Najedzte sa do štíhlosti od Antónie Mačingovej ma v pravidelných intervaloch informovali moji známi (ústne podanie má stále najväčšiu moc). Čoraz viac ma teda začalo zaujímať, kto je tá žena, ktorej 28-dňový harmonizačný program reálne mení ľuďom život?

Celý článok | Počet komentárov: 1
Správne bielkoviny, tuky a cukry sú zárukou straty hmotnosti!
Správne bielkoviny, tuky a cukry sú zárukou straty hmotnosti!

Neviete si zostaviť jedálny lístok? Máte chaos v tom, aké bielkoviny, tuky a cukry konzumovať? Potom je tento článok určený práve pre vás!

Celý článok | Počet komentárov: 1
Odštartujte leto v zdravom štýle s tými správnymi potravinami
Odštartujte leto v zdravom štýle s tými správnymi potravinami

Hoci väčšina z nás už tradične plánuje privítať leto v tip top forme, pravda je taká, že obvykle sa spamätáme až na jeho začiatku. Ešteže sa v tomto období chudne ľahšie. Aj vďaka týmto potravinám.

Zbavte sa boľavých chodidiel vďaka jednoduchým cvikom!
Zbavte sa boľavých chodidiel vďaka jednoduchým cvikom!

Nosia nás celý život. A my pri tom na ne zabúdame. Obvykle si ich začneme všímať až vtedy, keď pocítime nepríjemnú bolesť. Zdravý stav chodidiel je veľmi dôležitý pre kvalitu života. Bohužiaľ, stále viac ľudí trápia boľavé chodidlá, ktoré im strpčujú bežné dni.

Celý článok | Počet komentárov: 1
Kurkuma - superpotravina s protizápalovými účinkami
Kurkuma - superpotravina s protizápalovými účinkami

Kto sa zdravo stravuje a varí, určite pozná kurkumu. Toto korenie indického pôvodu odporúčajú zaradiť do stravy odborníci na zdravú výživu, ako aj mnohí lekári či alternatívni liečitelia. Čo je na kurkume také zdravé, zaujímali aj nás.

Tipy pre zostavenie zdravého jedálneho lístka
Tipy pre zostavenie zdravého jedálneho lístka

Nemáte dostatok informácií o zostavení jedálneho lístka? Doplňte si ich! Potom vám už nič nebráni v ceste popasovať sa s vytvorením vlastného jedálnička a žiť zdravšie.

Celý článok | Počet komentárov: 1
Zoznam potravín, z ktorých tučnieme!
Zoznam potravín, z ktorých tučnieme!

Nie ste spokojní so svojou hmotnosťou? Skúste si každý deň zrekapitulovať jedálniček a zistiť, koľko jedál bolo tučných a nezdravých. Výsledkom budete prekvapení, pretože mnohokrát nie je príčina tučnoty ukrytá v množstve, ale kvalite skonzumovaného jedla!

Správy zo sveta cvičenia a zdravia

  1. Letný sen s bronzovým opálením.
  2. Plný výkon doma i v práci zabezpečí len správne stravovanie
  3. 5 užitočných zásad pri výbere proteínovej tyčinky
  4. Výsledky súťaže o proteínový nápoj Das gesunde Plus, Sportness, Eiweiss
  5. Návrat k prirodzenej chôdzi a behu s VIVOBAREFOOT

Podujatia

Vložiť podujatieďalšie ponuky
Vložiť podujatie môžu len registrovaní užívatelia.
Registrovať | Prihlásiť

Burza

Vložiť inzerátďalšie ponuky
Pre vloženie inzerátu musíte byť prihlásený!
Registrovať | Prihlásiť