Ako sa zbaviť závislosti na sladkostiach

http://www.sxc.hu/photo/1352389
29.8.2011 | Zdravie | Mia

Čokoláda, cukríky, keksy, tortičky, zákusky a mnohé ďalšie sladkosti. Z časti nám vedia oslasiť náš život, ale dôležitejšia infromácia je, že ohrozujú naše zdravie a kvôli nim neustále priberáme na váhe. Je to aj váš prípad? Cítite, že dennodenná konzumácia sladkostí prerastá do určitej závislosti, a chcete sa jej zbaviť? Nasledujúce riadky vám pomôžu pochopiť, ako to zmeniť, ako sa zbaviť túžby po sladkostiach a cukre.

Ľudia, ktorí konzumujú cukor a jedlá s vysokým obsahom cukru na dennej báze, obvykle túžia po cukre a sladkom stále viac a viac. Pokojne to môžeme nazvať závislosťou.

Jedným sladkosti enormne chutia, iní ich konzumujú ako reakciu na stres a depresie. Spoliehajú sa na emocionálne pohodlie, ktoré im sladkosti ponúkajú. So zvýšeným prísunom cukrom však pribúdajú kilečká. Navyše zvýšený a pravidelný príjem cukru vytvára v našom tele kyselinotvorné prostredie, v ktorom sa darí vývinu rôznym chorobám.

Ak sa vás táto téma týka a radi by ste sa svojej závislosti na sladkosti zbavili, máme pre vás pár informácii alebo tipov, ako na to. Musíte si byť však vedomí toho, že kľúčovým pri zastavení týchto chutí je vyvážená a zdravá strava a kontrola hladiny  cukru v krvi.

Stop túžbe po cukre vyváženou stravou

Túžba po sladkých potravinách môže byť známkou nedostatku niektorých živín v tele. Ako napríklad:

Chróm - vyskytuje sa v brokolici, hrozne a v sušenej fazuli,

Fosfor - obsahujú ho orechy, strukoviny, obilniny, ryby a vajcia,

Uhlík - nájdete ho v čerstvom ovocí,

Tryptofán (aminokyselina) - vyskytuje sa v syroch, pečeni, hrozienkach, v špenáte.

Kombinácia bielkovín, komplexných sacharidov a zdravých olejov pri jedle znižuje riziko vyvolania chutí po cukre. Zdravé tuky a bielkoviny nechajú telo nasýtené dlhšie než sladké potraviny. Bielkoviny spomaľujú trávenie, takže dokonca aj pri konzumácii komplexných sacharidov nedochádza k žiadnemu rýchlemu nárastu hladiny cukru v krvi.

Ako regulovať cukor v krvi, aby sme zabránili túžbe po sladkom

Nepravidelné stravovanie alebo dlhé úseky medzi jednotlivými jedlami spôsobuje, že ľuďom poklesne hladina cukru v krvi. Keď hladina cukru v krvi poklese príliš nízko, vzrastie nám chuť po sladkom, pretože telo túži po jedle, ktoré môže rýchlo premeniť na energiu. Typickým príkladom je to, že v takomto stave ľudia často stiahnu po čokoláde. Vzhľadom k tomu, že zvýšenie energie je veľmi krátkodobé, ďalšia túžba po sladkom sa znovu objaví už o pár hodín. Kľúčom ku kontrole hladiny cukru v krvi je jesť malé porcie a častejšie.

Už keď máte chuť medzi jedlami niečo pojedať, vynikajúce sú orechy (napr. mandle, vlašské alebo para orechy), ovocie, sušené ovocie (napr. hrozienka, sušené brusnice, broskyne) a zelenina (napr. mrkva, cherry paradajky, uhorky). Tieto potraviny nám poskytujú živiny, vlákninu a vitamíny a zároveň udržujú hladinu cukru v krvi, aby prudko neklesla.  

Ak vás k sladkostiam vedie stres,  je na čase ho eliminovať. Stres má viacero negatívnych vplyvov na naše zdravie, jedným z nich je aj zbytočné priberanie na váhe. Preto by sme sa mali zamyslieť nad príčinou nášho stresu a zmeniť tak svoju situáciu, pokiaľ je to čo i len trochu možné. Výborným pomocníkom ako zvládať stres a ako sa odreagovať je práve cvičenie.   



Diskusia k článku - Ako sa zbaviť závislosti na sladkostiach

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

cyrus
cyrus
 29.8.2011 19:41

Tak o tomto by som vedela rozpravat smajlik - 13 Sladkosti su fakt moja zavislot a stale si od nich odvykam :D Citala som, ze okrem psychickej zavislosti je aj fyzicka zavislost, a na to, aby ste sa zavislosti zbavili je potrebnych 21 dni abstinencie :) Ja to nahradzam ovocim cerstvy i susenym a orieskami...

 

 

Súvisiace články

Recepty na detox smoothies pre každý deň
Recepty na detox smoothies pre každý deň

„Nakopnite sa“ s chutnými jarnými nápojmi plnými vitamínov. Ale pozor, žiadna klasika. Trochu sme zaexperimentovali s chuťami a novými super zdravými ingredienciami. Takže pripraviť mixér, ide sa na to!

Výživová poradkyňa Antónia Mačingová: Nič sa nezmení, ak sa nič nezmení
Výživová poradkyňa Antónia Mačingová: Nič sa nezmení, ak sa nič nezmení

Prvýkrát som sa s jej menom stretla približne pred rokom. Nebolo to však z televízie, ani z časopisov. O zázračnej knihe Najedzte sa do štíhlosti od Antónie Mačingovej ma v pravidelných intervaloch informovali moji známi (ústne podanie má stále najväčšiu moc). Čoraz viac ma teda začalo zaujímať, kto je tá žena, ktorej 28-dňový harmonizačný program reálne mení ľuďom život?

Celý článok | Počet komentárov: 1
Náhrady bielej múky a kombinácie múk pri varení a pečení
Náhrady bielej múky a kombinácie múk pri varení a pečení

Prestali ste používať bielu múku v snahe zmeniť svoj životný štýl k zdravšiemu, ale zrau sa vám obmedzili možnosti, čo napiecť a uvariť. Poznáte to? A problémom nie je, že sa vám nechce. Skôr v tom, že neviete nové múky použiť. A práve to sa dozviete v tomto článku.

Chlorella a spirulina očisťujú organizmus. Čo by ste o nich mali vedieť?
Chlorella a spirulina očisťujú organizmus. Čo by ste o nich mali vedieť?

Chlorella a spirulina disponujú schopnosťou viazať ťažké kovy, ktoré sa dennodenne dostávajú do ľudského tela. Sú zdrojom vitamínov, minerálov, bielkovín a ďalších látok, ktoré organizmus nielen očisťujú, ale aj chránia pred chorobami.

Celý článok | Počet komentárov: 2
BMI je minulosťou. Nahradil ho presnejší a spoľahlivejší ABSI
BMI je minulosťou. Nahradil ho presnejší a spoľahlivejší ABSI

BMI berie pri posudzovaní telesnej hmotnosti a tukových zásob do úvahy výšku a váhu. ABSI zohľadňuje aj tvar tela, konkrétne obvod pása, kde je tuk najviac nebezpečný. 

Správne bielkoviny, tuky a cukry sú zárukou straty hmotnosti!
Správne bielkoviny, tuky a cukry sú zárukou straty hmotnosti!

Neviete si zostaviť jedálny lístok? Máte chaos v tom, aké bielkoviny, tuky a cukry konzumovať? Potom je tento článok určený práve pre vás!

Celý článok | Počet komentárov: 1
Vymeňte klasické maslo za ghee! Je zdravšie a vhodné aj pre alergikov
Vymeňte klasické maslo za ghee! Je zdravšie a vhodné aj pre alergikov

Nemôžete klasické maslo kvôli potravinovej intolerancii na laktózu či mliečne proteíny? Riešením je pre vás zdravšia alternatíva - ghee maslo. Už naše staré babičky ho poznali a vedeli o jeho pozitívnych účinkoch na ľudský organizmus. O čo ide?

15 dôvodov, prečo piť (nielen) ráno vodu s citrónom
15 dôvodov, prečo piť (nielen) ráno vodu s citrónom

Pokiaľ deň začínate teplou vodou s citrónom, lepšie ani nemôžete urobiť. Teplá voda podporuje činnosť čriev a trávenie, citrónová šťava zasa obsahuje minerály a vitamíny, ktoré pomáhajú vyplavovať z tela škodlivé látky a toxíny. No to ani zďaleka nie je všetko.

Karnitín zvyšuje výkon a pomáha odbúravať tuky
Karnitín zvyšuje výkon a pomáha odbúravať tuky

Karnitín sa prirodzene nachádza v ľudskom tele. Pozitívne ovplyvňuje zdravie, zvyšuje športový výkon, eliminuje únavu a tiež vplýva na regeneráciu. Sú skupiny ľudí, ktorí by mali po tomto výživovom doplnku siahnuť. Patríte medzi nich? 

Chia semiačka obnovujú svalovú hmotu po tréningu
Chia semiačka obnovujú svalovú hmotu po tréningu

V Južnej Amerike sú súčasťou stravovania stovky rokov. Predstavujú výborný doplnok jedálnička pre bežného človeka, ale i pre tých, ktorí milujú šport alebo chudnú.

Správy zo sveta cvičenia a zdravia

Odporúčame zariadenia / inštruktorov

ďalšie zariadenia
Pridaj profil inštruktoraďalší inštruktori
Vložiť zariadenia môžu len registrovaní užívatelia.
Registrovať | Prihlásiť
Vložiť inštruktora môžu len registrovaní užívatelia.
Registrovať | Prihlásiť

Podujatia

Vložiť podujatieďalšie ponuky
Vložiť podujatie môžu len registrovaní užívatelia.
Registrovať | Prihlásiť

Burza

Vložiť inzerátďalšie ponuky
Pre vloženie inzerátu musíte byť prihlásený!
Registrovať | Prihlásiť