Ako žiť zdravšie aj bez nútenia?

Ak máte problém splniť si ciele v oblasti tréningu alebo stravovania, spozornite. Nikola Bertnatová z firmy Mindworx, ktorá sa zaoberá behaviorálnou ekonómiou má pre vás pár tipov. V článku je aj video.

Ako žiť zdravšie aj bez nútenia?
Zdroj: Stocksnap.io, CC0
29. MÁJ 2018

Zdravý životný štýl nie je len trendom dnešnej doby, ale niečím, o čo by sme sa mali snažiť všetci, ak chceme prežiť šťastný a plnohodnotný život.

Vlastne by to ani nemal byť zdravý životný štýl, ale normálny život, prirodzená súčasť nášho života. Mnohí ľudia však dnes žijú v zhone, strese a veľkom pracovnom kolotoči.

Malé postrčenia pomôžu

Myslieť na zdravú stravu či cvičenie im neostáva čas, ani energia. Niekedy však stačia aj malé postrčenia, či malé zmeny, ktoré v konečnom dôsledku vedú k zmenám väčším.

„Tieto malé postrčenia vedia ľudí primäť k tomu, aby sa zastavili, prehodnotili svoje rozhodovanie a rozhodli sa inak, ako by to urobili bežne v každodennom živote,“ vysvetľuje Nikola Bertnatová z firmy Mindworx, ktorá sa zaoberá behaviorálnou ekonómiou a uskutočnila niekoľko pokusov a štúdii zaoberajúcich sa práve témou zdravého životného štýlu.

Vyraďte automatiku

Jeden z pokusov sa uskutočnil v podchode na Hodžovom námestí v Bratislave. „Použili sme nálepky na zemi, ktorými sme primäli ľudí sa zastaviť a znovu sa zamyslieť nad tým, či pôjdu po schodoch, alebo použijú eskalátor,“ opisuje Nikola. Mnohé veci totiž robíme automaticky, bez toho, aby sme nad nimi premýšľali.

Ďalší príklad súvisí s prejedaním, ktoré trápi mnohých ľudí. Naučiť sa menej jesť nám môže pomôcť celkom jednoduchá finta. Podľa Nikoly je to maličkosť, ktorú každý dokáže urobiť aj doma. Ide o to, že veľký tanier nahradíme menším tanierom, pričom stačí, ak ho zmenšíme v priemere o 5 cm.

Stane sa to, že si začneme na tanier nakladať menej, a tým pádom aj menej zjeme. Mnohí sme totiž naučení, že zjeme všetko, čo máme naložené na tanieri, a to aj vtedy, ak sme sa už zasýtili a ďalej jesť nepotrebujeme.

Vo firemných jedálňach a kantínach zasa pomáha premiestnenie šalátových a ovocných barov na začiatok. Nikola objasňuje prečo: „Keď ľudia prídu do jedálne a sú hladní, majú tendenciu najviac zjesť pri prvom pulte, ktorý vidia. Naopak pulty s dezertami sú premiestnené úplne dozadu.“

Ako chodiť cvičiť viac

Čo sa týka motivácie chodiť cvičiť, s ktorou tiež veľa ľudí bojuje, v tomto prípade zaberá takzvaný sociálny tlak. „Väčšinou nám zaleží na tom, čo si o nás ľudia myslia. Tu funguje tzv. buddy systém, kedy chodíme cvičiť s kamarátom, ktorý na nás v tej posilňovni čaká,“ hovorí Nikola Bertnatová.

Motivuje nás obava z toho, čo si náš „buddy“ o nás pomyslí, keď neprídeme. Niektoré posilňovne sa zasa pokúšajú motivovať tak, že vstupy neplatíte, pokiaľ prídete štyrikrát do týždňa. Skúste to aj na sebe.

Celé video si môžete pozrieť tu:


Autor článku

Silvia Hadekova

Silvia Hadeková

Som inštruktorka skupinových cvičení a autorka stránky o zdravom životnom štýle - Eat.Train.Love. Venujem sa hlavne funkčným tréningom zameraným na prácu s vlastnou váhou, intervalovým cvičeniam (HIIT) a DeepWorku. Mojím cieľom je, aby sa ľudia po mojej hodine cítili nabití pozitívnou fyzickou aj psychickou energiou.

http://silviahadekova.com

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ako žiť zdravšie aj bez nútenia?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 1338
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.