BLOG: Jesť alebo nejesť mäso?

Otázka, s ktorou zápasia mnohí. Aby ste neprišli o živiny, vyberte si ten správny proteín podľa vlastnej chuti.

Maso_Omacka_Miska
Zdroj: Dušan Plichta, Powerlogy
29. OKT 2018

Otázka proteínov a mäso vo výžive je citlivá téma. Niekedy mám pocit, že to presahuje až do istej výživovej politiky. Jedna partia tvrdí, že mäso je nezdravé, neetické či dokonca hnije v žalúdku. Druhá partia zase nedá dopustiť na jeho zloženie aminokyselín a komplexnú výživovú hodnotu, skvelú chuť a gastronomické využitie. Koniec-koncov pre mnohých ľudí je mäso a kvalita proteínu vo výžive nekonečná dilema. Pozrime sa, ako by sme mohli štrukturovane a kriticky pristúpiť k výberu proteínu a postupne prísť na to, čo nám individuálne najviac vyhovuje.

Vegetarián alebo Paleo?  Kto vlastní absolútnu pravdu?

Ako sledujem správanie spoločnosti, často sa stretávam s vyhrotenými názormi jednej či druhej strany. Neviem ako vy, ale ja osobne vnímam u mnohých ľudí presvedčenia prerastené až do politiky. Prosto idete s presvedčeným vegetariánom na obed, dáte si mäso a pozerá sa na vás, akoby ste boli vrah. Na druhej strane prídete na oslavu či na opekačku s tvrdením, že si neprosíte alebo nechcete mäso a pozerajú na vás, ako keby ste boli chorí.

Myslím si, že našou výzvou, by nemalo byť vlastnenie absolútnej pravdy a poučovanie okolia. Myslím, že by sme sa mali viac sústrediť na vlastné experimenty a vzdelávanie pre čo najlepšie pochopenie vlastnej individuality pre výber nielen protéinu, ale pre komplexný prístup k našej životospráve.

Maso

Cieľom, by malo byť vyberať efektívne aplikovateľnú kvalitu pre životný štýl, ktorý by sa dal charakterizovať heslom:

Power up your day – Power up your Life

Ak mi niekto povie, že chce fungovať 100% vegetariánsky, tak len upozorním na možné riziká a prekážky optimálnej aplikovateľnosti a hlavne na správnu interpretáciu.

Ako príklad uvediem vegetariánov alebo častejšie mladšie vegetariánky (študentky),  čo sa boja mäsa, no každé druhé jedlo je plné cukru a pečivo, sladkosti, pizza, bagety či cestoviny sú každodennou záležitosťou. Jednoducho ak budete jesť vegetariánske hamburgery alebo vyprážaný syr namiesto rezňa, tak ste si to interpretovali nesprávne.

Na druhej strane treba byť objektívne kritickí aj voči druhej strane. Nesprávna interpretácia optimálnej životosprávy sa totiž vyskytuje aj u mäsožravcov.

Mnoho ľudí rado počuje, že z tuku sa nepriberá alebo že slanina a vajcia sú zdravé. Avšak už rado prepočuje, že nie v kombinácii s chlebom, pečivom, pivom a cestovinami či hranolkami. A tak nečudo, že vzniká alibistické PALEO, do ktorého sa radi oprú jeho kritici.

Skončime vojnu výživových smerov a hľadajme porozumenie

Poviem to priamo a bez servítky. Nebaví ma počúvať jednosmerné názory, ktoré sú často plné „EGA“, ktoré si chce dokázať a chcú byť autoritou v zmysle „ja viem a ty sa mýliš“. A preto aj keď som osobne fanúšik individualizovaného PALEO, tak musím uznať – žiť zdravo a vitálne sa dá aj čisto na vegetariánskej strave. 

Ak ideme ďalej napríklad s vegánstvom či 100% surovou raw stravou sa to tiež dá a najviac záleži od našich presvedčení a tom, čomu veríme, že je zdravé. Otázkou zostáva, čo je potom aj praktické do každodeného života  a gurmánsky zaujímavé. Lebo keď prídete na Oravu do Koliby a chceli by ste komplexné, plnochutné, výživné vegánske jedlo, tak neviem-neviem.

Každý extrém si vyžaduje aj extrémnu pozornosť a detailné znalosti a individualizáciu. Špeciálne výživové doplnky a silné vedomie. Mne osobne to nesedí, lebo aplikácia mnohým ľuďom vytvára viac stresu ako pôžitku a radosti zo života a paradoxom je, že také 100% vegánstvo je rovnako zlé pre životné prostredie ako nadmerná konzumácia mäsa. Že by bola cesta niekde v strede? Čo tak v sebe kultivovať vedomého všežravca, ktorý si váži svoje jedlo a preferuje kvalitu nad kvantitou? Pozrime sa teda na štandardy kvality alebo možné kritéria výberu správneho proteínu.

5 kritérii pre výber môjho proteínu

Skúsme zahodiť  ezoterické,  „greenpeace“ či rôzne vegánske a fitness predsudky. Pozrime sa na dlhodobo overený interval adekvátneho množstva proteínu a viacero možností kvalitných zdrojov. Keď sa však povie kvalita, tak ju treba definovať! Z môjho pohľadu to vidím primárne v týchto 5 kritériách:

  • zdroj proteínu (čistota, prírodný zdroj, bez hormónov, bez konervantov atď.)
  • biologická hodnota (aminokyseliny, vitamíny, minerály)
  • spracovanie (opäť množstvo konzervačných látok, prídavkov a podobne.)
  • vstrebateľnosť a využiteľnosť (možné intolerancie, alergie, zažívacie potiaže)
  • finálna konzumácia (varenie, pečenie, správne kombinácie, mixovanie)

Komplikované? Možno na prvý pohľad áno! V realite a praxi stačí, ak si vyberiete napríklad kvalitnú divinu či lososa, nespečiete ho dočierna a neskonzumujete s chlebom, cestovinami či nevhodnými škrobmi, ale s čerstvou alebo upravenou zeleninou.

Sú protéinové doplnky výživy potrebné?

Asi najčastejšie otázka, s ktorou sa stretávam u neprofesionálnych športovcov či aktívnych ľudí. Môj názor je, že na trhu doplnkov výživy existuje podľa paretovho pravidla väčšinou 80 % nefunkčných a nepotrebných vecí a potom 20% kvality.

Keď sa pustíte do prieskumu a interpretujete si výsledky viacerých štúdii za posledných 10 rokov, asi môžeme povedať, že ako doplnok môže dobre poslúžiť univerzálny kolagén proteín, kvalitný srvátkový proteín alebo vybrané komplexné rastlinné proteíny, kde je nakombinovaná napríklad ryža s konope a hrachom.

kolagen

Osobne pre väčšinu ľudí odporúčam kolagén proteín, ktorý slúži na pravidelnú výživu tkanív, šliach, kostí a celkovo na obnovu a regeneráciu buniek. Tento proteín nesluži na naberanie svalov a ich rast ako sa mylne domnieva veľa ľudí, keď sa povie proteínový doplnok.

Ďalšie proteíny, ktoré som spomenul, môžu výborne zapadnúť do výživy ako doplnok, pri zvýšenej námahe a športovom výkone. Kvalitný a čistý srvátkový proteín je ideálny po tréningu, tak ako môže byť rastlinný mix výborným snackom v smoothie alebo shaku na desiatu či olovrant.

Základom je však v provom rade kvalitná, poctivá a nespracovaná strava a individuálne vyladenie toho, aký zdroj proteínu vám vyhovuje.

Vo svojom vegetariánskom dni si tak nakombinujem fazuľu s ryžou a vajíčkom, trebárs na kubánsky spôsob. Avšak niet pre mňa lepšieho zážitku ako poctivý steak s grilovanou zeleninou, výnimočným olivovým olejom a pohárom kvalitného červeného vína.


Autor článku

Dusanplichta

Dušan Plichta

Som bloger, podnikateľ, dobrodruh a možno aj trochu naivný zanietenec, ktorý sa rozhodol, že sa chce podeliť o svoju vášeň pre dobré jedlo a vylepšovanie životosprávy. Fascinuje ma komplexné prepojenie a vplyv životosprávy na náš fyzický, ale aj mentálny výkon. Tak som založil koncept funkčných potravín istej chuti Powerlogy, kde je naším cieľom produkovať minimálne spracované potraviny bez chemie, laktózy, lepku a rafinovaného cukru. Verím, že keď dokážeme do výživy chutným spôsobom zakomponovať viac dobrých tukov, tak dokážeme veľmi prirodzene znížiť príjem prázdnych cukrov a rôznych spracovaných pohodlných potravín, ktoré nám energiu v skutočnosti skôr vysávajú.

https://powerlogy.com

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - BLOG: Jesť alebo nejesť mäso?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 1402
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.