16. MÁJ 2017

Dajte si špargľu. Pomáha zdraviu

Janka Chocholová

V rastlinnej ríši v čeľadi ľaliovitých nájdeme tzv. kráľovnú zeleniny – zelenú alebo bielu špargľu. Prečo ju ochutnať a zaradiť do nášho stravovania?

Z kríkovitej rastliny pri správnom pestovaní vyrastajú z drevitého koreňa krehké dužinaté výhonky – špargľa. Svoj pôvod má v stepných oblastiach v okolí Čierneho mora a už dlhé roky je známa ako zelenina a tiež ako liek. V súčasnosti je celosvetovo vyšľachtených približne 25 jej odrôd.

Prečo pravidelne konzumovať špargľu

  1. je ľahko stráviteľná,
  2. obsahuje veľa vitamínov - A, B1, B2, C, E, kyseliny listovej, železa, draslíka, horčíka, fosforu, vápnika, stopových prvkov a vlákniny,
  3. má málo kalórií,
  4. je vhodná pri rôznych diétach, zvlášť pri redukčnej, keďže 100 gramov špargle obsahuje len 17 kalórií,
  5.  zaraďuje sa k základným zeleninám uvádzaných v prevencii proti rakovine a ochoreniam srdca,
  6. má význam pre metabolizmus bielkovín,
  7. možno ju použiť ako prostriedok na odvodnenie organizmu,
  8. užíva sa aj proti močovým infekciám, keďže má močopudné účinky,
  9. účinne pôsobí aj pri liečbe vypadávania vlasov,
  10. má aj svoje vonkajšie využitie ako polhodinový odvar na škvrny na koži a kožné problémy.

Liečivé účinky špargle

Dôležitá je kyselina asparaginová, ktorá zvýrazňuje chuť a vôňu špargle a má význam pre metabolizmus bielkovín. Špargľa podporuje činnosť obličiek a škodlivé látky sú tak z tela rýchlejšie vylúčené. Priaznivé účinky má tiež na srdce a blahodarne pôsobí na nervový systém, pričom zaháňa stres, podporuje zdravý spánok, pamäť a koncentráciu. Tým, že obsahuje vitamín C dochádza k posilneniu organizmu a pomáha pri zápalových ochoreniach.

Svoje využitie majú aj oleje zo špargle, ktoré možno použiť pri masážach tela, majú omladzujúci efekt na kožné bunky a potláčajú prejavy akné a ekzémov.

Na liečbu reumy, nervových zápalov, cukrovky, chudokrvnosti a ochorení prostaty sa pripravuje šťava zo špargle v kombinácii s mrkvou, cviklou a uhorkou.

Samotná príprava

Najviac si môžeme vychutnať chuť špargle, keď je čerstvá a pri ohnutí praskne a vytečie z nej šťava. Čím je tenšia, tým má jemnejšiu a sladšiu chuť.

Najjednoduchší spôsob prípravy je uvariť ju alebo pripraviť v pare. Pri varení sa odporúčajú vysoké hrnce, do ktorých sa položí špičkami hore, aby sa úplne nerozvarili. Netreba zabudnúť ju očistiť od drevnatej kôry. Variť sa odporúča približne 10-15 minút, záleží od hrúbky stoniek. Do vody sa pridá štipka soli, cukru a maslo, prípadne zopár kvapiek citrónovej šťavy. Z vývaru možno ďalej pripraviť napríklad zeleninovú polievku.    

Samostatne sa môže použiť ako príloha k ryži spolu s parmezánom, olivovým olejom, vínnym octom, alebo grilovaná a tiež aj zaváraná.

Ak máte fázu chudnutia, nemusíte si pri špargli strážiť dôležité látky. Ale z lekárskeho pohľadu pri zvýšenej hladine kyseliny močovej v krvi je potrebné špargľu konzumovať v obmedzenom množstve.

Zdroj titulnej fotky: Pixabay, CC0


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Dajte si špargľu. Pomáha zdraviu

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 915
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.