28. NOV 2014

Fermentované potraviny sú v zime správnou voľbou

Mirka

Chýbajúce živiny a prospešné mikroorganizmy dodajú do organizmu i fermentované potraviny.

 

Čo vás prvé napadne, keď sa povie fermentované alebo kvasené potraviny? Väčšina z nás si predstaví kyslú kapustu alebo uhorky, ktoré k slovenskej kuchyni jednoducho patria. Tí starší si možno s nostalgiou zaspomínajú na tlačenie kapusty u starých rodičov alebo na chrumkanie kyslých „kvašákov“. Ak sa v zdravom stravovaní orientujete trochu lepšie, spomeniete si aj na fermentované zeleninové šťavy, miso, tempeh, shoyu alebo kurosu. V južných častiach Európy sa týmto spôsobom konzervujú aj olivy. A napríklad Japonci nedajú na fermentované potraviny dopustiť. Prečo by sme ich mali zaradiť do svojho jedálnička i my?

Prečo práve fermentované potraviny?

Fermentácia je vlastne spôsob konzervovania potravín, ktorý sa v minulosti využíval hlavne na dlhodobé uskladnenie potravín (ako napríklad kapusty). Aktuálne je fermentácia preferovaná z viacerých dôvodov. Napríklad slúži na elimináciu škodlivých látok. Ako príklad možno uviesť sóju, ktorá je označovaná minimálne ako „kontroverzná“ potravina. Lenže zo sójových bôbov možno kultivovaním a kvasením vyrobiť tempeh, zdraviu prospešný sójový produkt, nazývaný aj sójový hermelín. Fermentáciou tiež možno zlepšiť chuť potravín a ich výživovú hodnotu. V tomto prípade možno použiť ako príklad kyslú kapustu. Typickú chuť dodáva kapuste kyselina mliečna. Proces fermentácie tiež robí kyslú kapustu oveľa zdravšou v porovnaní s čerstvou. Je nabitá vitamínmi A, C, K, skupiny B, vápnikom, horčíkom, železom, draslíkom, meďou, vlákninou, fytochemikáliami, prospešnými mikroorganizmami a enzýmami. Vďaka kvaseniu sa v kapuste tvorí aj vitamín B12, ktorý je bojovníkom proti stresu.

Aké pozitíva vyplývajú z konzumácie fermentovaných potravín? Tak napríklad pomáhajú organizmu zbavovať sa toxických látok, posilňovať obranyschopnosť, zlepšovať trávenie, dodávať energiu atď. „Najpodstatnejší význam konzumácie fermentovaných potravín spočíva v tom, že dodávajú do organizmu väčšie množstvo mikroorganizmov, vitamínov a minerálov, ktoré napomáhajú tráveniu a tým pádom sa do nášho organizmu dostáva väčšie množstvo zdraviu prospešných látok,“ vysvetľuje výživový poradca Libor Javro.

Chladné mesiace sú na konzumáciu fermentovaných potravín ako stvorené

Naše staré mamy nedali na kvasenú kapustu či uhorky dopustiť. Dnes si, našťastie, začíname znovu uvedomovať výživovú hodnotu týchto potravín a zaraďujeme ich do našich jedálnych lístkov. „Fermentované potraviny je veľmi vhodné konzumovať hlavne v zimnom období, pretože dodávajú vitamíny podporujúce činnosť imunitného systému. V zime môžeme trpieť ich nedostatkom kvôli nižšej konzumácii ovocia a zeleniny. Preto v chladných mesiacoch odporúčam zvýšiť príjem takýchto potravín na minimálne 2-krát týždenne v množstve 250 gramov na jednotku,“ radí Libor Javro.

Neviete, ako príjem fermentovaných potravín vo svojom jedálničku zvýšiť?

Inšpirujte sa našimi receptami:

Rybacia polievka so špenátom a misom

Vianočné „knedlo, tempeh, zelo“

Najlepšia domáca tatárska omáčka

Spracované v spolupráci s výživovým poradcom Ing. Liborom Javrom z www.vyzivovestudio.sk


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Fermentované potraviny sú v zime správnou voľbou

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.