27. JAN 2016

Hlavné chyby v zdravej výžive

Napriek tomu, že fandíte zdravej strave a veríte, že výživa je základným faktorom vášho zdravia a vzhľadu, môžete sa vo výbere potravín občas zmýliť. 

To sa môže stať každému, a preto som popísal 8 hlavných chýb vo výžive a navrhol, ako ich odstrániť. 

1. chyba: príliš dlhé prestávky medzi jedlami

Pri zamestnaní alebo štúdiu väčšinou dostatočne nevnímame čas, čo spôsobí, že sa prestávka medzi jedlami predĺži o jednu až dve hodiny. Pri vzniku takýchto prestávok hladina glukózy v tele výrazne klesne, pričom telo hľadá náhradný zdroj energie, t.j. svalové bielkoviny.

  • Na udržanie správneho trojhodinového intervalu medzi jedlami je možné použiť napríklad zvukovú signalizáciu na hodinkách alebo mobilnom telefóne. Je dôležité, bez ohľadu na to, čo robíte, aby vás tento signál donútil sa najesť.

2. chyba: nezdravé potraviny

Diétne jedálničky bývajú väčšinou dlhé a komplikované. Veľmi často sa stáva, že keď sa  nám podarí zredukovať váhu, vraciame sa späť k nezdravým potravinám, čo sa hneď prejaví na postave. Problém je v tom, že jedálniček stratí svoju štruktúru a jeme čokoľvek a kedykoľvek.

  • Riešením je vytvorenie jedálnička, ktorý obsahuje 1-2 nezdravé jedlá týždenne a jeho dodržiavanie. To bude viesť k zlepšeniu postavy, ako aj k zlepšeniu celkového dobrého pocitu, že žijete zdravým a vyváženým spôsobom života.

3. chyba: kalórie ako kalórie

Väčšina jedálničkov sa skladá hlavne z technologicky upravených potravín ako sušienok, zmrazených polotovarov, presladených jogurtov, údenín, cereálnych a proteínových tyčiniek. Veľa ľudí si myslí, že sú kalórie ako kalórie, ale nie je to tak. Vyššie spomínané potraviny obsahujú tzv. prázdne kalórie, čo znamená, že do tela prinášajú energiu, ale neobsahujú žiadne vitamíny a minerálne látky. Problém je v tom, že na spracovanie jednoduchého cukru sú potrebné minerálne látky a vitamíny, a keďže ich napr. sušienka nemá, musí si ich telo čerpať zo svojich vlastných zásob.

  • Technologicky spracované potraviny treba nahradiť komplexnými potravinami ako sladké zemiaky, ovsená kaša, hnedá ryža a zelenina, zvýšiť príjem bielkovín bez sprievodného tuku a pridať zdravé tuky vo forme orieškov a lososa.

4. chyba: bez soli

Pri diéte sa zo stravy väčšinou vylučujú všetky slané potraviny, pretože sa hovorí, že soľ zadržiava v tele nadbytočnú vodu a potom vyzeráme spuchnuto. V skutočnosti soľ napomáha správnej regulácii telesných tekutín. Keď je soli v tele málo, môže to paradoxne spôsobiť aj zadržiavanie vody v tele. K ďalším príznakom chýbajúcej soli patrí znížená svalová funkcia, svalové kŕče alebo svalová slabosť.

  • Je potrebné naučiť sa používať len mierne množstvo soli a to nielen preto, aby sme zredukovali kŕče, ale aj preto, že jedením mierne slaných potravín sa nám zlepší pestrosť jedálničku.

5. chyba: málo sacharidov

Kvôli tomu, aby sme zredukovali hmotnosť, často drasticky znížime sacharidy takmer na nulu. Dosiahneme tým akurát extrémnu štíhlosť, pretože veľmi málo sacharidov znamená hladovanie, keď sa začínajú odbúravať svaly na energiu.

  • Musíme si nájsť dostatok času na naštudovanie základov správnej výživy, prípadne si nájsť dobrého trénera – nič nenahradí jeho skúsenosti.

6. chyba: rýchle sacharidy pred tréningom

Keď dodáme telu rýchle sacharidy, stúpne nám hladina glukózy v krvi natoľko, že dôjde k inzulínovému šoku. Ten však spôsobí náhly pokles krvného cukru, čo vedie k pocitu únavy a vyčerpaniu.

  • Rýchle sacharidy pred tréningom treba vymeniť za pomalšie.

7. chyba: Prílišná redukcia kalórií

Ak znížime príjem kalórií tak drasticky, že sa nám spomalí metabolizmus, budeme sa cítiť unavení a na cvičenie nebudeme mať dostatok energie.

  • Je dobré vypočítať si bazálny metabolizmus, čím si stanovíme správny minimálny príjem energie, ktorý telo potrebuje. Na základe znalosti bazálneho metabolizmu si môžeme nastaviť denný energetický príjem v závislosti od vydanej energie pri ďalších aktivitách.

8. chyba: redukcia počtu jedál

Je možné, že v zamestnaní či v škole máme málo času, čo spôsobí, že nedokážeme jesť pravidelne. Výsledkom je, že na našej postave nie je vidieť žiadne pozitívne zmeny a to ani napriek tvrdému tréningu.

  • Musíme sa naučiť byť pánom svojho času a rešpektovať priority, čo je v športe zásadná vec. Treba sa jednoducho naučiť jesť v ten správny čas.   

zdravedesiate

Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Ako používať doplnky výživy pri tréninguAko používať doplnky výživy pri tréningu

Doplnky výživy sa stali bežnou súčasťou mnohých športovcov, ale už aj nešportovcov. 

 

Ako sa nezblázniť z chudnutia?Ako sa nezblázniť z chudnutia?

S chudnutím a zaručenými receptami na chudnutie sa v poslednej dobe roztrhlo vrece.

 

Ketodiéta: čo to znamená?Ketodiéta: čo to znamená?

Ide o typ diéty, ktorá je určená na pomerne rýchle chudnutie. 

 


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Hlavné chyby v zdravej výžive

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.