29. JAN 2014

Hrsť orechov denne vám zaručí dlhovekosť

Mirka

O prospešnosti orechov niet pochýb. Mnohé vedecké štúdie naznačujú, že pravidelná konzumácia orechov znižuje riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení, cukrovky, rakoviny a ďalších chorôb. A podľa nedávneho výskumu dokonca celkovo predlžuje život. Napriek tomu jeme orechov stále málo!

Výsledky zaujímavého výskumu boli publikované v časopise New England Journal of Medicine ešte koncom minulého roka. Odborníci zistili, že u ľudí, ktorí jedli každý deň za hrsť orechov, sa v porovnaní s ostatnými znížilo celkové riziko úmrtia až o 20 percent. Okrem toho sú podľa tejto štúdie ľudia konzumujúci pravidelne orechy zdravší, štíhlejší, majú nižšiu hladinu cholesterolu či menší obvod pása. Toto sú len niektoré zistenia, ktoré sa týkali 119 000 Američanov zapojených do výskumu za posledných 30 rokov ich života.

Aké množstvo orechov treba teda denne zjesť? Vedúci výskumu označil za hrsť množstvo orechov zodpovedajúce 16-24 ks mandlí, 16-18 ks kešu, alebo 30-35 arašidov (nepražených a nesolených, samozrejme).* Najlepšou alternatívou je však kombinovať rozličné druhy orechov a dopriať si ich napríklad namiesto nezdravých sladkostí.

Orechy v našom jedálničku

Odborníci neustále upozorňujú na to, že orechy sú stále nedostatočne zastúpené v našom jedálnom lístku a je potrebné zmeniť to. Orechy sú napriek vyššej kalorickej hodnote plné živín, vďaka ktorým môže ľudské telo správne fungovať. Ktoré orechy by v našom jedálničku nemali chýbať?

  • Mandle sú bohatým zdrojom vápnika, a teda ich spotrebu by mali zvýšiť najmä tí, ktorí neobľubujú mliečne výrobky a aj ženy po klimaktériu, kedy sa zvyšuje riziko vzniku osteoporózy. Chrumkavé mandle obsahujú aj dôležitý antioxidant vitamín E, ktorý je dôležitý pre tvorbu červených krviniek a aj pre pokožku. Ďalšie antioxidanty prospievajú srdcovo-cievnemu systému.
  • Para orechy sú známe najmä vďaka vysokému obsahu selénu, ktorý podporuje funkciu imunitného systému, prospieva nervovej sústave  a znižuje riziko vzniku krvných zrazenín. Konzumácia para orechov si však vyžaduje striedmosť, pretože niekoľko para orechov bohato pokryje dennú potrebu tohto stopového prvku.
  • Kešu orechy sú bohaté na bielkoviny, nenasýtené mastné kyseliny (omega-3 a omega-6), vitamíny skupiny B (vrátane kyseliny listovej) a viaceré minerály (horčík, zinok, železo). Z tohto dôvodu pôsobia blahodarne na nervovú sústavu, srdcovo-cievny systém, ale aj na vlasy, nechty a pokožku.
  • Lieskovce podporujú zdravie kardiovaskulárneho systému, zvyšujú obranyschopnosť organizmu, blahodarne pôsobia na psychiku, bojujú proti kŕčom i vypadávaniu vlasov.
  • Makadamové orechy, podobne ako ostatné orechy, prospievajú srdcu, ale sú aj zdrojom vlákniny dôležitej pre trávenie. Z minerálov sú zastúpené najmä horčík, vápnik a draslík.
  • Pekanové orechy sú výborným zdrojom energie v čase, keď človek pociťuje únavu. Okrem toho sú bohaté na antioxidanty, ktoré bojujú so škodlivými voľnými radikálmi. Vitamíny skupiny B pomáhajú lepšie sa vyrovnať so zlou náladou či depresiou.
  • Vlašské orechy sú plné antioxidantov, ktoré chránia pred vznikom civilizačných ochorení (infarkt, mŕtvica, cukrovka, rakovina). Obsahujú dôležité nenasýtené mastné kyseliny prospievajúce srdcu. Ďalej sú zastúpené vitamíny skupiny B, vitamín C a E, železo, zinok, vápnik, horčík, draslík a ďalšie.
Zdroj:  * http://www.nejm.org/
Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (Grant Cochrane)

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Hrsť orechov denne vám zaručí dlhovekosť

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 690
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.