Kedy si dať iontové nápoje

CVIČTE.SK

Dnes je už takmer bežné, že ľudia si hneď po príchode do posilňovne objednajú iontový nápoj a popíjajú ho počas celého tréningu. Pravda však je, že ani len netušia, načo takýto nápoj slúži. Ako to je teda s iontovými nápojmi?

Kedy si dať iontové nápoje
Zdroj: Soysuperfer/Pixabay.com, CC0
29. MAR 2018

Pri športe sa človek potí. Potením sa telo prirodzene ochladzuje. Zároveň však stráca vodu a s ňou aj mnohé minerály, najmä sodík. Táto strata je tým vyššia, čím intenzívnejší tréning je. Ľudia teda často nevedia čo a koľko piť pred, počas a po tréningu a či vôbec.

Čo je to iontový nápoj

Tento nápoj obsahuje zmes jednoduchých sacharidov (glukóza, fruktóza...), vďaka čomu je veľmi ľahko stráviteľným zdrojom energie. Okrem toho je obohatený o veľký komplex účinných látok - karnitín, taurín, glutamín, minerálne látky...

Hlavné delenie iontových nápojov

Iontové nápoje sa delia na základe ich osmolarity. Tento parameter vyjadruje koncentráciu minerálnych iónov, vitamínov a energie na jednotku tekutiny. Základnou porovnávacou látkou je krv, od ktorej sa všetko odvíja.

iontové nápoje

Jednotlivé druhy iontových nápojov:

Hypotonický
Tieto nápoje sú vhodné na doplnenie tekutín počas výkonu a aj po ľahkom výkone. Ich osmolarita je nižšia, ako osmolarita krvi.

Izotonický
Najlepšie je ich využívať až po výkone. Osmolarita je rovnaká, ako osmolarita krvi.

Hypertonický
Sú vhodné na doplnenie elektrolytov a energie až po veľmi náročnom fyzickom výkone. Ich osmolarita je vyššia, ako osmolarita krvi.

Je teda vhodné piť iontové nápoje pri posilňovaní?

Určite to nie je potrebné. Iontové nápoje majú totiž význam, iba ak vykonávate fyzickú aktivitu minimálne jednu hodinu pri tepovej frekvencií nad 130 tepov za minútu. Pri kvalitnom tréningu by však mala byť dĺžka vášho tréningu maximálne 45 minút. Ak dokážete cvičiť aj dlhšie ako 45 minút, znamená to, že určite necvičíte tak intenzívne, aby ste potrebovali stratené minerály dopĺňať. Ideálnym nápojom pri posilňovaní je určite iba čistá voda.

Kedy iontové nápoje určite neprijímať

Určite na ne zabudnite pri aeróbnom tréningu, ak je vaším cieľom chudnutie. Hoci v tomto prípade môžete cvičiť aj dlhšie, ako 60 minút. Akonáhle však prijmete sacharidy, ktoré sa v iontovom nápoji nachádzajú, telo bude reagovať vylučovaním inzulínu, ktorý následne blokuje spaľovanie tukov.

Pre koho sú teda iontové nápoje určené?

Odporúčame ich iba ľudom, ktorých cieľom je zvýšenie fyzickej kondície, teda ich tréning prebieha v dobe minimálne 80 minút a teda s posilňovaním v tomto prípade nemajú nič spoločného.

iontové nápoje

Ako vznikli iontové nápoje

Na svedomí ich má chemik William Owen. Stalo sa tak v roku 1927 a prvý nápoj s takýmto zámerom sa skladal z glukózy a vody. Cieľom bolo jednoducho dodať energiu a zdroj kalórií ľuďom, ktorí boli chorí. Práve kvôli tomu, že nápoj obsahoval glukózu, sa volal Glucozade. Takto sa volal do roku 1929, kedy sa jeho názov zmenil.

Značku v roku 1938 odkúpila firma Beecham Group, ktorá sa v roku 1989 stala súčasťou veľkého farmaceutického koncernu Glaxo Smith Klein.

Glucozade bol síce prvým nápojom dodávajúcim energiu, ale za skutočne a oficiálne prvý nápoj pre športovcov a podporujúcich atlétov v tréningovom procese sa považuje svetovo známy Gatorade.

Náš TIP:

DAS gesunde PLUS izotonický nápoj s príchuťou červeného pomaranča, 750 g. Pri intenzívnych športových aktivitách stráca telo tekutiny a dôležité minerálne látky. Izotonický nápoj s príchuťou červeného pomaranča rýchlo dodá telu potrebné tekutiny a doplní zásoby minerálnych látok. Kúpite v sieti drogérii dm drogerie markt.

dm produkt

Na tomto článku pre Cvičte.sk spolupracovali:
Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy
Veronika Sheobridge, redaktorka Cvičte.sk
Palo Hlubina, editor Cvičte.sk


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Kedy si dať iontové nápoje

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 1310
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.