Ľahká a chutná príloha k jedlu – quinoa

redakcia

Je chutná, výživná a jednoduchá na prípravu. Predstavujeme vám skutočnú „superpotravinu“ menom quinoa.

Ľahká a chutná príloha k jedlu – quinoa
Zdroj: Jason Briscoe / Unsplash
23. SEP 2020

Quinoa pochádza z Južnej Ameriky a je bežnou súčasťou jedálnička miestnych obyvateľov, ktorí ju označujú ako „matku obilia“. V posledných rokoch sa stala populárnou aj v západných krajinách vrátane Slovenska.

Často sa používa ako náhrada ryže, preto ju niektorí ľudia považujú za obilninu. V skutočnosti ale ide o semená a nepatrí do rodiny obilnín – označuje sa skôr ako „pseudoobilnina“.

Quinoa prirodzene neobsahuje lepok, je preto vhodná aj pre celiatikov a ľudí stravujúcich sa bezlepkovo. Podľa vedcov môže konzumovanie quinoi významne zlepšiť nutričný profil jedálničku celiatikov.

Obsahuje veľa vlákniny, železa medi, tiamínu a vitamínu B6. Je tiež výborným zdrojom horčíka, fosforu, mangánu a kyseliny listovej. Jediná porcia pokryje viac ako polovicu odporúčaného množstva mangánu denne.

Táto superpotravina je aj skvelým zdrojom bielkovín. V porovnaní s ryžou ich obsahuje takmer dvojnásobok - v jednej 60g porcii nájdete 8,5 gramu.

Zároveň je známa tým, že ako jedna z mála rastlinných potravín obsahuje kompletné spektrum všetkých aminokyselín.

Je preto výbornou voľbou pre rastlinne sa stravujúcich ľudí na doplnenie plnohodnotných bielkovín. Využiť ju ale môžu aj bežní milovníci mäsa – v porovnaní s mäsom je ľahšia na trávenie a neobsahuje tak veľa tuku.

Zdravotné benefity quinoy

Podporuje zdravé črevné mikróby, vďaka čomu má protizápalové účinky, pomáha predchádzať obezite a tiež chorobám.

Znižuje cholesterol, vďaka vysokému obsahu vlákniny.

Podporuje zdravé srdce – obsahuje veľa flavonoidov, ktoré pomáhajú predchádzať srdcovým chorobám. Zároveň obsahuje zdravé tuky s obsahom omega-3.

Podporuje trávenie, vďaka vysokému obsahu vlákniny. Jedna porcia vám jej dodá 4,2g.

Neutralizuje voľné radikály a bojuje proti starnutiu, vďaka vysokému obsahu antioxidantov.

Pomôže schudnúť – quinoa má nízky glykemický index, vysoký obsah bielkovín a vlákniny, čo sú kľúčové predpoklady toho, aby vás dostatočné nasýtila a vy ste znížili kalorický príjem.

Ako pripraviť quinou

Príprava quinoy je veľmi jednoduchá a podobá sa vareniu ryže:

  • Premyte ju studenou vodou, čím odstránite jej mierne horkú chuť.
  • Zmiešajte ju s vodou v pomere 1:2, teda jednu šálku quinoy zalejete dvomi šálkami vody.
  • Posoľte a nechajte variť pod pokrievkou asi 10-15 minút.
  • Po dovarení ju nechajte ešte 5 minút vo vode „dozrieť“.

Odporúčame: Quinoa od dmBio. Výživná ľahká príloha k jedlu. Taká je Quinoa od dmBio. Túto potravinu možno pripraviť na slano aj sladko. Skvele chutí v šalátoch, ako príloha k mäsu, tofu, zaliata bielym...

Video recept

Quinoa má špecifickú chuť, ktorú si určite zamilujete. Využiť ju môžete buď ako prílohu namiesto ryže, ale výborne sa hodí aj do rôznych šalátov, rizota či cestovín. Môžete ju jesť aj na sladko – napríklad ako zdravú raňajkovú kašu alebo do cesta na lievance. My vám prinášame tip na výborný Quinoa šalát so zeleninou, cícerom a tuniakom.

Prečítajte si tiež:

Quinoa je jednou z najzdravších potravín na svete. Prečo ju jesť?


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ľahká a chutná príloha k jedlu – quinoa

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 1917
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.