14. APR 2016

Mlieko a mliečne výrobky spomaľujú chudnutie

Stále viac sa diskutuje o tom, či mliečne výrobky sú, alebo nie sú zdravé.

Mnohé články píšu o ich vhodnosti a prospešnosti a mnohé píšu o ich škodlivosti. Kde je teda pravda?

V mojej poradni výživy sa venujem okrem iného aj testom na intolerancie potravín. Štatisticky sa udáva, že približne polovica ľudí trpí na určitý typ intolerancie. V mojej poradni je to dokonca až  80 %. Je však pravdou, že za mnou ľudia chodia v prípade, že tušia, že niečo nie je v poriadku, alebo že nevedia schudnúť (najmä z brucha), a to napriek zdravej strave.

Medzi najčastejšími intoleranciami figuruje intolerancia na pšenicu a mlieko

Keď sa vylúčia zo stravy potraviny, na ktoré má človek intoleranciu, proces chudnutia a ozdravovania sa neuveriteľne naštartuje. Je to spôsobené tým, že množstvo stresového hormónu kortizolu (ktorý bol provokovaný nezistenou intoleranciou) klesá a telo sa zbavuje najmä viscerálneho (vnútorného) tuku.

Aj keď si ľudia testy na intolerancie nedávajú spraviť, vo väčšine prípadov skutočne pomôže, ak vysadia mliečne výrobky. Viacerým ženám sa krásne vyčistila pleť, u ďalších sa naštartovalo dovtedy nemožné chudnutie.

zdravedesiate

Prečo sú teda mliečne výrobky chudnúcou brzdou?

Najhlavnejším faktorom priberania je to, že mliečne výrobky majú prekvapivo vysokú inzulínovú odozvu. Naše telá vyprodukujú po ich konzumácii obrovské množstvo inzulínu. Ten ukladá do tukových zásob všetko, čo sa len poukladať dá.

Niekoľko dôležitých vedeckých faktov o mliečnych výrobkoch, ktoré by ste mali vedieť:

  • Ľudia s nadváhou či cukrovkou by sa mali mliečnym výrobkom maximálne vyhýbať, pretože stimulujú vyplavovanie väčšieho množstva inzulínu, a to výrazne zhoršuje metabolizmus najmä u ľudí, ktorí už majú inzulínovú rezistenciu.
  • Ak ste štíhly, aktívny a citlivý človek na inzulín, tak mliečne výrobky (najmä nepasterizované, ovčie kozie) tolerujete lepšie.
  • Srvátkový proteín je jeden z najlepších proteínov, dokonca aj pre ľudí s nadváhou. Je to preto, lebo má minimálny  až nulový podiel laktózy a kazeínu (najproblémovejšie zložky mliečnych výrobkov). Mliečny cukor laktóza výrazne spomaľuje chudnutie.
  • Ak si máme vybrať medzi nízkotučnými a plnotučnými výrobkami, určite by sme mali siahnuť po plnotučnej verzii. Obsahujú množstvo vitamínov a uspokojujú pocit hladu namiesto nízkotučných. Nízkotučné výrobky navyše zdvíhajú hladinu triglyceridov.
  • Oplatí sa investovať do organických mliečnych výrobkov, ktoré majú v porovnaní s bežnými omnoho vyššie množstvá omega-3 mastných kyselín, viac vitamínov a CLA (dokázané, že pomáha pri chudnutí).
  • Výnimkou medzi mliečnymi výrobkami je maslo a špeciálne maslo ghee, ktoré je vlastne čistým tukom, tým pádom neobsahuje žiaden cukor – laktózu a žiadnu mliečnu bielkovinu. Navyše maslo ghee je odolné vyšším teplotám a je vhodné aj na tepelnú úpravu.
  • Čím menej mliečnych výrobkov je v strave, tým menší je výskyt osteoporózy (Afrika, Ázia).
  • Celková suplementácia vápnikom (najmä z mliečnych výrobkov) sa ukázala ako nevýznamná. Omnoho väčší úspech na prevenciu osteoporózy a spevňovanie kostí má suplementácia vitamínom D.
  • Zvýšený prijem mliečnych výrobkov zvyšuje riziko vzniku rakoviny prostaty o 30 až 50 %
  • Ľudia vo veku 3 až 5 rokov prestavajú produkovať toľko enzýmov na trávenie laktózy, ako potrebovali, keď boli kŕmení materským mliekom.

To, či nám viac, či menej sedia mliečne výrobky, je naviac určené aj naším metabolickým typom, hormonálnou nerovnováhou a zdravotným stavom. Ak však príjem mliečnych výrobkov zminimalizujete, a budete sa sústreďovať na nepasterizované a domáce ovčie i kozie výrobky, je to tá najlepšia voľba s minimálnymi nežiaducimi efektmi. 

Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

10 dôvodov, prečo vymeniť kravské mlieko za kozie10 dôvodov, prečo vymeniť kravské mlieko za kozie

Kravské mlieko a mliečne výrobky väčšinou konzumujeme dennodenne, ale kozie mlieko je pre mnohých z nás stále akousi záhadou.

 

 

Ako používať doplnky výživy pri tréninguAko používať doplnky výživy pri tréningu

Doplnky výživy sa stali bežnou súčasťou mnohých športovcov, ale už aj nešportovcov.

 

Dôležitosť bielkovín v straveDôležitosť bielkovín v strave

Ak chcete budovať svalovú hmotu alebo chudnúť, nie je nič dôležitejšie, ako do svojho jedálnička zaradiť bielkoviny. 


Autor článku

Petra Kopecka

Ing. Petra Kopecká

Som certifikovaná výživová špecialistka a zakladateľka výživovej poradne - komplexná výživa. Komplexná výživa je pre každého, kto chce schudnúť ,udržať si hmotnosť, zvýšiť výkonnosť a pritom sa najesť dosýta, jesť skutočné jedlo a nie jeho náhrady. Vo výžive sa neustále vzdelávam už 7my rok a klientom prinášam najnovšie informácie o výžive, ktoré sú založené na vedecky podložených dôkazoch a overené v praxi.

http://www.komplexna-vyziva.sk

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (4)

Diskusia k článku - Mlieko a mliečne výrobky spomaľujú chudnutie

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

peter.vajda@rocketmail.com
peter.vajda
 28.4.2015 12:42

Nevidim uvedenu ziadnu studiu (hoci najma tie zmienky o rakovine a osteoporoze si ju zasluzia). Mohli by ste doplnit studie, z ktorych ste cerpali? Rad by som sa totiz k niektorym bodom vyjadril.

Medzicasom:

Inzulinova odpoved je sposobena kombinaciou sacharidov a bielkovin v mlieku. Aj cista srvatka zdviha hladinu inzulinu, ma to vsak ucel - inzulin je prenasacom vsetkych zivin a to nie je nic negativne, aj aminokyseliny treba v tele niekam dopravit a do tuku to rozhodne nebude. Negativna je spominana inzulinova rezistencia, ta je ale dosledkom nadmerneho a dlhodobeho prijmu sacharidov. Paradoxne, laktoza ako mliecny cukor sposobuje mensiu inzulinovu odozvu, ako by podla glykemickeho indexu mala. Zaroven je trosku prehnane tvrdit, ze inzulin uklada vsetko do tukovych zasob, to hovorime o vysokom stupni inzulinovej rezistencie, zdrava populacia taketo problemy nema.

A mozno by sa hodilo uviest aj seriozny clanok, plny studii, ktory vysvetluje mliecne vyrobky a inzulin: http://www.marksdailyapple.com/dairy-insulin/

 
devilprinces@azet.sk
devilprinces
 28.4.2015 12:26

patricia.babiakova@gmail.com:
Dobry den, ano je to mozne. Pocas mojej praxe sa mi stalo nieco podobne a viackrát. Jedna pani ktorej typu vôbec nesedeli mliecne produkty zacala cvicit a v posilnovni je nanutili proteinove tycinky a proteinove napoje zo srvatky, plus ze by mala zaradit tvarohy. O mesiac prisla o 3 kilá ťahšia na kontrolu. Myslela si ze pribrala svaly, no po prevážení na diagnostickom pristroji kde je presne vidno množstvo svalov a tukov sa ukázalo, že išlo čisto len o tuky. AK ste pribrali najma do brucha, mozete to mat spojene aj s intoleranciou na mliecne vyrobky. Intoleranciu je mozne ziskat aj pocas zivota, napriklad ak prezenieme konzumaciu isteho druhu potravin ( napriklad mliecne vyrobky). Ing. Petra Kopecka

 
patricia.babiakova@gmail.com
patricia.babiakova
 27.4.2015 16:49

Je mozne ze u mna sposobili mliecne vyrobky pribratie cca 5kil pri bielkovinovej diete zalozenej na jogurtoch tvarohu syroch atd.(dodrziavanej cca 1 mesiac kde boli vylucene sacharidy typu pecivo, sladkosti, cestoviny, zemiaky, ovocie,) ?

 
patricia.babiakova@gmail.com
patricia.babiakova
 27.4.2015 16:49

Je mozne ze u mna sposobili mliecne vyrobky pribratie cca 5kil pri bielkovinovej diete zalozenej na jogurtoch tvarohu syroch atd.(dodrziavanej cca 1 mesiac kde boli vylucene sacharidy typu pecivo, sladkosti, cestoviny, zemiaky, ovocie,) ?

 

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 690
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.