30. JUN 2015

Ovsené vločky sú zdravé. Jedzte ich pravidelne

Asi každý z nás pozná a niekedy aj ochutnal ovsené vločky. 

Dnes nájdeme nekonečné množstvá výrobkov, ktoré obsahujú ovsené vločky (keďže sa o nich hovorí ako o zdravej potravine), avšak len minimum z nich je aj skutočne zdraviu prospešných. Väčšinou za zo zdravých ovsených vločiek stávajú zapekané müsli plné jednoduchých cukrov, aróm a nezdravých tukov. Druhou najčastejšou podobou sú müsli tyčinky, o ktorých si stále väčšina z nás myslí, že sú zdravé. Nutričným zložením sa však veľakrát zhodujú s tyčinkami typu mars, snickers a podobne.

Prečo sú teda čisté ovsené vločky prínosom pre naše telo?

Ovsené vločky sú výborným zdrojom vlákniny, vitamínov, minerálov a stopových prvkov. Celé zrnká ovsu navyše obsahujú aj unikátne antioxidanty avenatramídy (dokážu znižovať zápal a regulujú krvný tlak). Ovos má však najčastejšie podobu ovsených vločiek a jeho použitie skutočne obrovské. Vločky môžeme len zaliať a nechať napučať, môžeme ich variť na kašu, zapiecť a spraviť si domáce zapekné ovsené vločky či granolu. Výborné sú aj na zahusťovanie rôznych pokrmov.

Odporúčame: Alnatura prírodný ovsený nápoj, 1 l. Je čisto prírodný nesladený produkt, ktorý neobsahuje laktózu (mliečny cukor), mliečne bielkoviny, cholesterol a má vysoký podiel nenasýtených mastných kyselín, s nízkym obsahom tuku. Tento nápoj je čisto rastlinnou alternatívou mlieka a môže sa použiť rôzne, napríklad do müsli, ako aj na varenie a pečenie. Výborne chutí aj samostatne dobre vychladený alebo rozmixovaný s ovocím alebo šťavami. Výrobok obsahuje lepok. Zakúpite v sieti dm drogerie markt.

dm ovsený nápoj

Výživové hľadisko

Hlavnou zložkou sú sacharidy 66 % ,ďalej obsahujú 17 % bielkovín, 7 % tuku a 11% vlákniny.

Proteíny

Čo sa týka ovsených vločiek, tak málokto vie, že na 100 g obsahujú viac bielkovín ako vajcia (100 g ovsených vločiek obsahuje 17 g bielkovín a 100 g vajec obsahuje 13 g). Hlavná bielkovina je avenalín (80 %), ktorá sa nenachádza v žiadnej inej obilnine a dokonca sa podobá na strukovinové bielkoviny.

Sacharidy

Ovsené vločky sú zložené najmä z polysacharidov (pomalých sacharidov) a len 1 % patrí jednoduchým cukrom. Tieto polysacharidy, resp. škroby sú v ovsených vločkách viaceré (3 typy). Významný je rezistentný škrob, ktorý funguje ako typ vlákniny. Keďže ho nevieme stráviť, stáva sa potravou pre dobré baktérie v našich črevách.

Vláknina

Väčšina vlákniny v ovsených vločkách je rozpustná a veľká časť je tvorená betaglukánmi. Betaglukány majú schopnosť znižovať cholesterol (LDL) a prispievajú k tvorbe žlčových kyselín. Betaglukány dokonca znižujú krvný cukor v jedle, ktoré obsahuje viac sacharidov.

V obsahu vlákniny je ovos medzi obilninami na prvom mieste, aj čo sa týka množstva a obsahu betaglukánov.

Tuky

Obsahom tukov patria medzi obilniny s najvyšším obsahom.

Z vitamínov a minerálov obsahujú najviac: mangánu, fosforu, medi, vitamínu B1, železa, selénu, horčíku a zinku.

Odporúčame: Alnatura ovsené otruby s klíčkami BIO, 500 g. Alnatura Vám garantuje potraviny z ekologického poľnohospodárstva podľa EG-Eko-nariadenia, ktoré sú pravidelne testované nezávislými znalcami. Obilie na výrobu pochádza z biologicky dynamického poľnohospodárstva. Ovsené otruby s klíčkami sa vyrábajú z okrajových vrstiev odplaveného ovsa. Výrobok je zmysluplným obohatením rôznych jedál. Zvykne sa podávať na zjemnenie chuti müsli, do tvarohových jedál ako aj do sladkého pečiva. Zakúpite v sieti dm drogerie markt.

dm ovos

Najvýznamnejšie benefity ovsených vločiek

  • výborne znižujú krvný tlak
  • znižujú LDL cholesterol (najmä obsiahnuté betaglukány), už 3 gramy betaglukánov výrazne znižujú riziko vzniku srdcovocievnych ochorení
  • znižujú vstrebávanie tukov a cholesterolu zo stravy
  • prevencia diabetu druhého typu
  • Po 4 týždňoch konzumácie ovsených vločiek u diabetikov bolo potrebné znížiť lieky na cukor o 40 %
  • vysoká sýtiaca schopnosť (prevencia prejedania sa)
  • podávanie ovsených vločiek malým deťom sa ukázalo ako výborná prevencia astmy
  • pre ich výborný efekt na naše črevá vedú k zlepšeniu imunitného systému
Zdroj: Am J Clin Nutr. 2014 Dec;100(6):1413-21. doi: 10.3945/ajcn.114.086108. Epub 2014 Oct 15.
Cholesterol-lowering effects of oat β-glucan: a meta-analysis of randomized controlled trials.
Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

10 dôvodov, prečo sme často hladní. ako sa tomu vyhnúť?10 dôvodov, prečo sme často hladní

Hlad vyplýva z nášho vedomého stavu.

 

5 potravín, ktoré nakopnú váš mozog5 potravín, ktoré nakopnú mozog

Dopriať mozgu iba zvýšené množstvo nenasýtených mastných kyselín však nestačí.

 

 

Akou stravou vytvarovať brušné svaly?Akou stravou vytvarovať brušné svaly

Túžite po pevnom a vytvarovanom bruchu?


Autor článku

Petra Kopecka

Ing. Petra Kopecká

Som certifikovaná výživová špecialistka a zakladateľka výživovej poradne - komplexná výživa. Komplexná výživa je pre každého, kto chce schudnúť ,udržať si hmotnosť, zvýšiť výkonnosť a pritom sa najesť dosýta, jesť skutočné jedlo a nie jeho náhrady. Vo výžive sa neustále vzdelávam už 7my rok a klientom prinášam najnovšie informácie o výžive, ktoré sú založené na vedecky podložených dôkazoch a overené v praxi.

http://www.komplexna-vyziva.sk

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ovsené vločky sú zdravé. Jedzte ich pravidelne

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 690
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.