2. FEB 2016

Spestrite si jedálniček zdravým avokádom

Nikola Danišová

Avokádo je pokladom kuchyne. Má široké použitie a výborný vplyv na zdravie. Presvedčte sa sami. 

Zásobáreň zdravých tukov 

Avokádo, ktoré je v skutočnosti ovocím, je obrovským zdrojom zdravých nenasýtených tukov, mastných alkoholov a mastných kyselín,najmä kyseliny olejovej. Okrem iného obsahuje aj draslík, horčík, vitamíny E, C a B vitamíny. Jeho výhodou je, že neobsahuje žiadny cholesterol ani sodík.

Výhody avokáda     

  • znižuje cholesterol v krvi a pravdepodobnosť výskytu kardiovaskulárnych ochorení
  • je výborným pomocníkom v boji proti rakovine, pretože má vysoký obsah antioxidantov
  • má protizápalové účinky
  • pomáha pri reume a osteoartritíde
  • je vhodný aj pre diabetikov, pretože má nízky glykemický index a nízky obsah cukrov
  • pomáha pri redukcii hmotnosti
  • zmierňuje menštruačné bolesti
  • podporuje sústredenie a tvorbu červených krviniek

Ako si správne vybrať avokádo    

Avokádo by malo byť pri stlačení mäkké, ale pevné – nie kašovité. Nemalo by mať žiadne priehlbiny, fľaky a už vôbec by nemalo mať viditeľné stopy plesne. Prezrite sa najmä na okolie stonky, kde sa pleseň nachádza najčastejšie.

Ako avokádo uskladniť      

Ak nemáte v pláne avokádo konzumovať hneď, pokojne kúpte tvrdšie a nechajte ho v kuchyni na suchom mieste alebo to dajte do chladničky. Naopak, ak potrebujete, aby avokádo dozrelo rýchlejšie, vložte ho do papierového vrecúška spolu s banánom a nechajte v kuchyni. Takto vám avokádo môže dozrieť už za dva dni.

Načaté avokádo vždy odkladáme do chladničky a snažíme sa skonzumovať to najlepšie na ďalší deň. Avokádo odkladáme v plastovom vrecúšku, alebo v zatváracej plastovej miske, aby sme zamedzili prístupu vzduchu. Olúpané avokádo, podobne ako jablká, banány a zemiaky, oxiduje. Ak tomu chceme zabrániť, pokvapkáme avokádo citrónovou šťavou.

Chutné využitie avokáda    

Avokádo má jemne maslovú, no nevýraznú chuť. Preto má široké využitie a môžeme to spracovať na sladko a aj na slano. Sú z neho vynikajúce a zdravé nátierky, zeleninové aj ovocné šaláty, hlavné jedlá aj polievky.

Avokádová polievka

Potrebujeme:

3 ks avokáda, 3 PL citrónovej šťavy, 1 ks cibule, 2 strúčiky cesnaku, 2 PL oleja, ½ dl zeleninového vývaru, 250 ml sladkej smotany, 2 ks paradajok, bazalka, soľ, čierne korenie

Postup:

Avokáda narežeme a olúpeme, pokvapkáme ich citrónovou šťavou. Na oleji osmažíme cesnak, cibuľku, potom pridáme avokádo a rozvaríme na kašu. Pridáme smotanu, okoreníme, osolíme a necháme variť. Paradajky olúpeme, jadierka odstránime a nakrájame na kocky. Pri podávaní  polievku ozdobíme opraženými paradajkami a bazalkou.

Avokádová nátierka

Potrebujeme:

1 ks avokáda, 1 celý cottage syr, 2 strúčiky cesnaku, soľ a korenie

Postup:

Zrelé avokádo olúpeme a v miske popučíme. Primiešame cottage syr, pretlačený cesnak, okoreníme a osolíme. Aby nátierka nezhnedla, môžeme pokvapkať trochou citróna.

Chutný ovocný šalát

Potrebujeme:

1 ks avokáda, 1 ks jablka, strapec hrozna, za hrsť malín (alebo iné malé ovocie, ako napr. jahody), za hrsť čerešní, nízkotučný (alebo kvalitný kravský, ovčí či kozí jogurt), škoricu

Postup:

Avokádo očistíme a spolu s jablkom pokrájame. Pridáme zvyšné ovocie a primiešame jogurt. Nakoniec posypeme ovocím. Ak tento šalát raňajkujeme, môžeme pridať zrelý banán alebo pár kociek kvalitnej minimálne 75 % horkej čokolády. 

zdravedesiate

Zdroj foto: unsplash.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

3 detox smoothies, ktoré vás odľahčia3 detox smoothies, ktoré vás odľahčia

Celé ovocné a zeleninové plody, ktoré sa rozmixujú, ponúkajú telu množstvo živín a tiež sú ľahšie stráviteľné. 

 

5 potravín, ktoré nakopnú váš mozog5 potravín, ktoré nakopnú váš mozog

Ak je v strave napríklad nedostatok zdravých tukov, pamäť i mozgové funkcie nefungujú tak, ako by mali. 

 

 

Avokádová penaAvokádová pena

Avokádo je bohaté na mononenasýtené mastné kyseliny a vlákninu, ktoré pomáhajú kontrolovať cholesterol, zlepšiť krvný obeh a oživiť pokožku. 


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Spestrite si jedálniček zdravým avokádom

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 690
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.