30. APR 2015

Športovci pozor! Vitamín C je potrebný pre zdravé kosti i kĺby

Mirka

Vitamín C ovplyvňuje aj zužitkovanie minerálov i aminokyselín, ktoré sú kľúčové pre zdravé kosti, kĺby i svaly.

Čo vás napadne ako prvé, keď sa povie vitamín C? Väčšina z nás si ho najskôr spojí s fungovaním imunitného systému a s ochranou pred vírusovými ochoreniami. V skutočnosti je dôležitosť tohto vitamínu oveľa väčšia, pretože je významný pri vykonávaní mnohých funkcií v ľudskom organizme. Ak je ho v tele málo, pocíti to intenzívne nielen bežný človek, ale aj športovec.

Ak vám chýba céčko, trpia kosti i šľachy

Dostatočný a pravidelný prísun vitamínu C má obrovský prínos pre športujúcich ľudí a to hneď z niekoľkých dôvodov. Tak napríklad sa podieľa na regulácii metabolizmu aminokyselín a urýchľuje hojenie rán. Udržuje tkanivá a kosti zdravé a v kondícii. Podporuje vstrebávanie železa. Nedostatok tohto stopového prvku v ľudskom organizme spôsobuje anémiu, ktorá trápi mnohých športovcov. „Vitamín C ovplyvňuje zužitkovanie minerálnych látok v organizme. Teda jeho funkcia spočíva v napomáhaní spracovania a zužitkovania vápnika, železa alebo aj aminokyselín, napríklad pri tvorbe a regenerácii kolagénu, kostí či šliach,“ vysvetľuje výživový poradca Libor Javro. Ďalej má vitamín C schopnosť predchádzať poškodeniu, ktoré spôsobujú voľné radikály. Tie sú všade okolo nás a sú hlavnou príčinou ochorení.

Vitamín C blokuje voľné radikály, ktoré negatívne vplývajú i na výkon

Keďže každá pohybová aktivita si vyžaduje zvýšený prísun kyslíka, spolu s ním sa do tela ostávajú aj voľné radikály. „Ohrození sú najmä športovci, ktorí majú vysokú kyslíkovú absorpciu spôsobenú zvýšeným dýchaním pri fyzickom výkone. Zvýšené dýchanie vytvára priestor pre voľné radikály, ktoré pri nedostatku antioxidantov, ktorým je aj vitamín C, deštruujú bunky, tkanivá alebo látky potrebné pre zdravý a funkčný vývoj športujúceho človeka,“ vysvetľuje odborník.

Ako sa teda prejaví nedostatok céčka u športujúceho človeka? Okrem zníženej fyzickej výkonnosti, únavy, podráždenosti a náchylnosti na infekčné ochorenia, môže pocítiť nepríjemné bolesti kĺbov. Dochádza tiež k zvýšenej tvorbe modrín a pomalému hojeniu rán. Všetky uvedené symptómy môžu zásadne ovplyvniť výkon športujúceho človeka na tréningoch a pretekoch, poprípade ho na dlhší čas vyradiť z tréningového procesu.

Pokryje strava potrebu vitamínu C?

Vitamín C je vitamín rozpustný vo vode. To znamená, že ho treba prijímať denne a v dostatočnom množstve. Nachádza sa hlavne v ovocí a zelenine. V bohatom množstve ho obsahujú šípky, kivi, jahody, paprika, citrusové plody, listová zelenina, čierne ríbezle, chren či petržlenová vňať. Nie vždy je však pre človeka ľahké ustrážiť si príjem ovocia a zeleniny bohatého na céčko. Pri vitamíne C je to náročné i preto, že je citlivý na teplo. To znamená, že pri tepelnej úprave potravín dochádza k jeho stratám a v tele vám môže chýbať i vtedy, keď sa stravujete zdravo.

Stavte radšej na istotu

Ak nemáte čas kontrolovať prísun vitamínu C do svojho organizmu prostredníctvom potravy, máte aj inú možnosť. Sú ňou vitamíny v spreji. V porovnaní s bežnými vitamínovými doplnkami majú až 9-krát lepšiu účinnosť, rýchlo sa vstrebávajú a neobsahujú toľko zbytočných zložiek ako iné preparáty. Navyše ich môžete mať kedykoľvek pri sebe.

Odporúčame: Lietajúce vitamíny na imunitu SPLASHIMMUN SPREJ. Zakúpite na www.lietajucevitaminy.sk

lietajúce vitamíny
Zdroj: PR

Spracované v spolupráci s výživovým poradcom Ing. Liborom Javrom z www.vyzivovestudio.sk


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Športovci pozor! Vitamín C je potrebný pre zdravé kosti i kĺby

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 690
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.