Športujúci ľudia majú lepšie zdravotné parametre ako zvyšok populácie

Aj vy sa pohrávate s myšlienkou, že začnete so sebou niečo robiť, no stále nepoznáte tie správne argumenty? Presvedčte sa faktami. 

Športujúci ľudia majú lepšie zdravotné parametre ako zvyšok populácie
Zdroj: Photo by morgan sarkissian on Unsplash
26. OKT 2018

Medzi všeobecné prínosy pravidelného cvičenia v oblasti fyzického zdravia patrí lepšia pohybová koordinácia a zdatnosť, redukcia telesného tuku, tvorba aktívnej telesnej hmoty (svalov) a celkové zlepšenie kvality života. Okrem toho cvičenie znižuje riziko rozličných ochorení, ako sú choroby srdca, diabetes 2. typu, nádorové ochorenia, hypertenzia, či osteoporóza. 

Srdcová záležitosť

Fyzická aktivita má pozitívny vplyv na zdravie srdca, nakoľko pohyb posilňuje nie len svaly, ale aj srdce. To okamžite reaguje na zvýšenú fyzickú zaťaž. Ak je pravidelná, zvláda ju srdce lepšie ako nárazovú, nepravidelnú záťaž. Navyše pravidelná aeróbna fyzická aktivita je skvelou prevenciou ischemickej choroby srdca a ďalších kardiovaskulárnych ochorení. Štúdie tiež potvrdzujú, že ľuďom so sedavým spôsobom života sa významne znížilo riziko kardiovaskulárnych chorôb, potom ako začali športovať, v porovnaní s tými, ktorí sa športu stránili.

Vedecké dôkazy

Vedecké štúdie zaoberajúce sa diabetom zasa poukazujú na to, že pravidelné cvičenie znižuje riziko jeho vzniku. U ľudí, ktorí už diabetes 2. typu majú, znižuje fyzická aktivita riziko úmrtia.

Mnohí ľudia si spôsobia, alebo zhoršujú diabetes 2. typu životným štýlom, v rámci ktorého okrem iného absentuje pohyb. Práve pravidelný pohyb môže byť významným faktorom spomaľujúcim rozvoj tohto pomerne rozšíreného ochorenia.

Strašiak menom obezita

So vznikom diabetu úzku súvisí aj obezita, pri liečení ktorej je významným faktorom fyzická aktivita. Rovnako prospieva pri prevencii proti obezite a nadváhe, ktorými podľa výskumov trpí v Európe viac ako polovica dospelých vo veku 35 – 65 rokov. Redukcia nadváhy si samozrejme vyžaduje aj zmenu stravovacích návykov. Vo všeobecnosti však platí, že ľudia, ktorí sa vrhnú na redukčné diéty bez toho, aby sa začali aj hýbať, strácajú okrem tuku aj beztukovú svalovú hmotu, čo je nežiadúci jav. Cvičením sa naopak svalová hmota buduje. Viac svalovej hmoty znamená rýchlejší bazálny metabolizmus, čiže lepšie spaľovanie tukov.

Ľudia vykonávajúci primeranú fyzickú aktivitu majú menej problémov s vysokým krvným tlakom, lepšie parametre tukového metabolizmu ako HDL cholesterol a triglyceridy. Pohyb taktiež zlepšuje glukózovú toleranciu a znižuje množstvo nebezpečného viscelárneho tuku. Športujúci ľudia majú často lepšiu imunitu, bývajú menej chorí, a keď už ochorejú, ich organizmus si s chorobou ľahšie a rýchlejšie poradí.

Športom ku zdraviu

Okrem fyzičky má šport a pohyb blahodarný vplyv aj na nemenej dôležité psychické zdravie človeka. Športujúci ľudia bývajú často psychicky odolnejší ako tí, ktorí nešportujú. Francúzsky neuropsychológ Hubert Ripoll vo svojej knihe Mentalita šampiónov potvrdzuje, že športujúci človek dokáže ľahšie prekonávať životné prekážky, lepšie zvláda problémy a ťažkosti, ktoré ho v živote postretnú.

Športový výkon do veľkej miery ovplyvňuje myseľ, športovci sú často vystavovaní stresu a veľkému tlaku, ktorému sa musia naučiť odolávať. Toto sa v pozitívnom zmysle premietne aj do ich bežného života. Športom si trénujete vytrvalosť a húževnatosť. Už len to, že sa človek prekoná a ide cvičiť, trénovať aj vtedy, keď sa mu nechce, robí z neho psychicky silnejšieho jedinca.

Športovanie naučí človeka lepšie zvládať prehry a neúspechy v športe aj v živote. Nie vždy totiž podáte taký výkon, ako ste si predstavovali. A to sa netýka iba profesionálnych športovcov. Aj hobby bežec má určité ciele a predstavy o tom, ako chce zabehnúť najbližší tréning. Ak sa mu to nepodarí, je to jeho malý osobný neúspech, s ktorým musí vnútorne vysporiadať.

Tento článok vznikol vďaka podpore Všeobecnej zdravotnej poisťovne, hlavného partnera súťaže FIT LEADER 2018, ktorá vám ponúka aj bezplatné merania priamo vo vašom meste.

Viac info o Dni pre vaše zdravie:

Naším cieľom je čo najlepšie vám porozumieť, lebo len tak môžeme stáť pri vás vždy, keď to budete potrebovať. Aj preto pokračujeme v sérií osobných stretnutí, ktoré poznáte pod názvom Deň pre vaše zdravie. Príďte si otestovať svoje zdravie a zistite, v akej kondícii je vaše telo. V spolupráci s nami bezplatne a bez čakania získate dôležité informácie o zdravotnom stave, ktoré vás možno naštartujú žiť lepšie, krajšie a plnohodnotnejšie.

Pozrite si termíny plánovaných zastávok „mobilnej“ pobočky Všeobecnej zdravotnej poisťovne, lebo byť zdravý je najúžasnejší pocit, ktorý si nedajte vziať.

https://www.vszp.sk/denprevasezdravie/


Autor článku

Silvia Hadekova

Silvia Hadeková

Som inštruktorka skupinových cvičení a autorka stránky o zdravom životnom štýle - Eat.Train.Love. Venujem sa hlavne funkčným tréningom zameraným na prácu s vlastnou váhou, intervalovým cvičeniam (HIIT) a DeepWorku. Mojím cieľom je, aby sa ľudia po mojej hodine cítili nabití pozitívnou fyzickou aj psychickou energiou.

http://silviahadekova.com

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Športujúci ľudia majú lepšie zdravotné parametre ako zvyšok populácie

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 1402
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.