Už ste ochutnali quinou?

CVIČTE.SK

Počuli ste už o quinoe? Ak sa venujete zdravému stravovaniu, asi áno. No je pár informácií, ktoré vás o tejto potravine možno prekvapia.

Už ste ochutnali quinou?
Zdroj: Pixabay.com, CC0
27. MAR 2018

Čo je quinoa zač?

Je to obilnina, pochádza z Južnej Ameriky a je mimoriadne zdravá. Takto by sme mohli túto plodinu zjednodušene opísať. No budeme sa jej venovať troška viac, keďže si to skutočne zaslúži.
 
Quinoa sa výzorom podobá kuskusu alebo prosu. Pestujú ju najmä v Peru a v Bolívii a odtiaľ následne smeruje do celého sveta. Starí Inkovia ju prezývali „matka zrno“ a považovali ju za posvätnú obilninu. Vyrábali si z nej pálenku s názvom „chica“. Exoticky znejúci názov získala vďaka skomolenine pôvodného mena španielskou výslovnosťou. S objaviteľskými výpravami sa v 19. Storočí dostala aj do Európy a odtiaľ do celého sveta.
 
Ak sa aj vy zamýšľate, ako sa vlastne vyslovuje quinoa, tak nejako takto: „keen-wah“.

quinoa

Quinoa je potravina s veľmi vysokým obsahom aminokyselín, vďaka čomu je veľmi vhodnou alternatívou k mäsu. Neobsahuje lepok, ale zato obsahuje veľké množstvo iných výživných látok ako železo, bielkoviny, mangán, horčík, zinok, kyselinu listovú, vitamíny C, B, E, beta-karotén. Má vysoké hodnoty fytonutrientov a flavonoidov, ktoré sú dôležitými bojovníkmi s rakovinou.

V porovnaní s inými obilninami je quinoa oveľa lepším zdrojom vápnika a bielkovín. Pôsobí protizápalovo a pozitívne vplýva na srdce a cievy.

Ako pomôže konzumácia quinoey pri tréningu?

Keďže cieľom všetkých športovcov je dodržovanie zdravého životného štýlu, quinoa predstavuje výbernú alternatívu k cestovinám, ryži alebo zemiakom a pritom obsahuje aj veľké množstvo vyššie spomínaných minerálov, vitamínov a bielkovín.

Práve bielkoviny sú pre športovcov veľmi dôležité. Nešportovec by mal denne prijať jeden gram bielkovín na kilogram hmotnosti. Pri športovcoch však tento podiel stúpa približne na 1,5-2g bielkovín na kilogram hmotnosti. Vďaka tejto plodine máte k dispozícií ďalšiu potravinu, pomocou ktorej tieto podiely možno dosahovať.

Čím viac potravín budete poznať, tým pestrejší môžete mať jedálniček a nebudete si tým pádom zdravé stravovanie znechucovať.

Načo telo potrebuje bielkoviny?
Bielkoviny pomáhajú urýchliť regeneráciu – svalové vlákna sa obnovia oveľa rýchlejšie, vďaka čomu ste menej náchylní na zranenia. Okrem toho zvyšuje aj imunitu.

Čo robiť z quinoi?

Quinoa je skvelou alternatívou ryže, cestovín, kuskusu, ovseným vločkám alebo iným obilninám. Uvaríte ju tak isto rýchlo a jednoducho ako klasickú ryžu.

Aby ste ju správne uvarili, varte ju v takom istom pomere ako ryžu: jedna šálka na dve šálky vody alebo vývaru. Keď privediete vodu do varu, pridajte do nej prepláchnutú quinou. Môžete ju aj osoliť alebo pridať olivový olej. Duste asi 20 minút, potom premiešajte a máte navarené.
 
Nechajte ju vychladnúť, pridajte do nej cibuľu, uhorky, paradajky, trochu citrónovej šťavy, soľ, korenie a šalát máte hotový. Ozaj ľahké, rýchle, zdravé a výživné jedlo na rýchlu večeru či obed počas povinnosťami nabitého pracovného týždňa.

Kým quinoa sa zvyčajne podáva ako príloha, môžete z nej pokojne vyčarovať rôzne studené či teplé jedlá. Pripravte ju podobne ako ovsené vločky, ale vodu nahraďte mliekom, mandľovým, kravským, kokosovým alebo sójovým. Pridajte svoje obľúbené prílohy na dochutenie, či už sú to orechy, sušené brusnice, grécky jogurt, škorica, jahody alebo med. Tieto raňajky vás zasýtia na celé doobedie.

quinoa


Quinoa muffiny na slano - slané muffiny

Suroviny:

  • 100 gramov kvalitnej hydinovej šunky, prípadne tofu
  • 100 gramov 30% tvrdého syra
  • 100 gramov quinoy
  • 100 gramov cukety
  • 3 vajíčka od šťastnej sliepky
  • Hrsť čerstvej petržlenovej vňate, soľ, korenie

Postup:

Quinou uveríme podľa obvyklého postupu. Vodu scedíme a necháme vychladiť. Dáme si rozohriať rúru na 200°C. Cuketu a tvrdý syr nastrúhame na veľkom strúhadle a vložíme do veľkej misy. Šunku, prípadne tofu,  a petržlenovú vňať nasekáme na malé kúsky. Nakoniec všetko zmiešame s vajíčkami a pridáme uvarenú vychladenú quinou. Doladíme soľou a korením podľa vlastnej chuti. Vložíme do košíčkov na muffiny a dáme piecť na 15-20 minút. Tento pomer surovín vychádza na 12 muffinov.

Náš TIP:

dmBio nátierka, 125 gVegánska Bio nátierka s paradajkami, quinoou a bylinkami. Zakúpite v sieti obchodov dm drogerie markt. 

dm produkt

Na tomto článku pre Cvičte.sk spolupracovali:
Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy
Veronika Sheobridge, redaktorka Cvičte.sk
Adela Jasenovcová, redaktorka Cvičte.sk
Palo Hlubina, editor Cvičte.sk


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Už ste ochutnali quinou?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 1385
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.