VIDEO: Bulgur prospeje zdraviu i postave

Omrzeli vás zemiaky či ryža? Uvarte si bulgur!

VIDEO: Konzumujete bulgur? Táto obilnina prospeje zdraviu i postave
Zdroj: Cvičte.sk
28. OKT 2019

Bulgur, teda predvarená pšenica, už dávno nie je len súčasťou orientálnej kuchyne, ale udomácnil sa aj u nás. Je na nezaplatenie ako chutná a zdravá príloha namiesto klasických zemiakov či ryže, božsky chutí ako súčasť šalátov a veľmi jednoducho sa dá z neho pripraviť napríklad aj nákyp. Samozrejme, stvorený je aj na zahustenie polievok. Jeho použitie je teda všestranné, nehovoriac o tom, že je zásobárňou vitamínov, minerálov a ďalších látok.

Je nabitý živinami

Bulgur má v porovnaní s rafinovanými pšeničnými produktami bohatý obsah živín, ktoré sa nachádzajú hlavne v otrubách a klíčkoch pšeničného zrnka. V jednej šálke, ktorá predstavuje asi 180 g vareného bulguru, sa nachádza 150 kcal, takmer 34 g sacharidov, 6 g proteínov a neuveriteľných 8 g vlákniny. Toto množstvo vereného bulguru dodá do tela 55 % odporúčanej dennej dávky (ďalej ODD) mangánu, 15 % ODD horčíka, 10 % ODD železa, ďalej slušné množstvá vitamínov skupiny B, zinok, meď, ale aj vitamín K, vápnik, draslík a ďalšie.

Dostali ste chuť na bulgur? Pripravte si bulgur s cuketou na cesnaku. Celý postup nájdete vo videu:

6 vecí, ktoré by ste mali vedieť o bulgure

1. Je pokladom pre trávenie i kardiovaskulárny aparát

Bulgur je bohatý na vlákninu, ktorá ulahodí tráveniu a udržuje pocit sýtosti, ale zároveň prospieva aj srdcu. Podľa štúdií dostatočný prísun vlákniny v strave, čo je pre dospelého človeka 25 – 30 g denne, posilňuje zdravie srdca a predlžuje život. Okrem vlákniny majú na srdcovocievny systém pozitívny vplyv aj zastúpené antioxidanty, vitamíny skupiny B (napríklad vitamín B6 a betaín), niektoré minerály (draslík...) a fenolové zlúčeniny.

2. Je bojovníkom proti cukrovke

Neprimeraná konzumácia rafinovaného cukru a bielej múky vedie často k inzulínovej rezistencii a neskôr k cukrovke. Prevenciou preto môže byť konzumácia celých zŕn, teda aj bulguru. Po skonzumovaní bulguru nedochádza k prudkým výkyvom krvného cukru a inzulínu, ako je to v prípade rafinovaných potravín.

3. Pomáha pri chudnutí

Pokiaľ chcete schudnúť a váhu si udržať, nie je vhodné z jedálnička vylúčiť sacharidy. Aj pri diéte by ich množstvo nemalo klesnúť pod 50 % denného energetického príjmu. Avšak dôležité je, aké sacharidy si vyberiete. Vo vašom jedálnom lístku by mali dominovať celé zrná, medzi ktoré patrí aj bulgur. Čo vám to prinesie? Bulgur vám dodá dlhší pocit sýtosti, podporíte svoje trávenie a zdravie tráviaceho traktu a do tela dodáte množstvo živín – napríklad vitamíny skupiny B podporujú správne fungovanie metabolizmu a aj mozgu, železo je prevenciou anémie, horčík chráni pred stresom i svalovými kŕčmi atď.

4. Chráni pred chorobami

Keďže je bulgur zásobárňou mnohých prospešných živín, vrátane antioxidantov, pravidelná konzumácia tejto pochúťky predstavuje aj prevenciu proti vzniku chronických chorôb, vrátane obezity či rakoviny.

5. Ako rozpoznať kvalitný bulgur?

Aj pri tejto potravine platí, že nie je bulgur ako bulgur. Ak chcete konzumovať naozaj kvalitný produkt, zaobstarajte si bulgur vyrobený z celých zŕn pšenice a ideálne v bio kvalite. Vyrába sa tak, že zrnká tvrdej pšenice sa tepelne upravia a schnú. V dôsledku toho zrniečka popraskajú a následne sa triedia podľa veľkostí. Na trhu sa môžete stretnúť aj s bulgurom napríklad z pololúpanej, teda nie z celozrnnej pšenice. To znamená, že výživová hodnota takéhoto bulguru je nižšia. Kvalitný bulgur si kúpite aj v predajniach dm drogerie markt

Náš tip:

bulgur dm bio

6. Ako sa bulgur pripravuje?

Jedným z dôvodov, prečo je bulgur obľúbený, je jeho jednoduchá príprava. Dá sa pripraviť tromi spôsobmi. Keďže sa jedná o predvarenú pšenicu, bulgur stačí zaliať studenou vodou a jednoducho ho nechať napučať. Trvá to asi hodinu. Výhodou tohto spôsobu prípravy je, že bulgur si zachová maximum výživných látok. Ak máte na prípravu menej času, potom bulgur zalejte horúcou vodou a zakryte pokrievkou. Hotový bude cca do 30 minút. Nuž a ak máte naponáhlo, potom bulgur uvarte – zalejte ho studenou vodou približne v pomere 1:2 (1 diel bulguru a 2 diely vody), priveďte k varu a varte 10 minút, poprípade iba nechajte zovrieť a dôjsť pod pokrievkou.

Chcete vyhrať balík skvelých produktov od dm drogerie markt?

V tom prípade správne zodpovedajte súťažnú otázku na Facebook profile CVIČTE.SK, prípadne Instagram profile CVIČTE.SK:

Ako sa volá vlastná značka dm, ktorú zaraďujeme do kategórie prírodnej kozmetiky?

Správnou odpoveďou je "alverde".

Výhercov žrebujeme už 13.11.2019.


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Suchárová - redaktorka Cvičte.sk

Som manželkou úžasného chlapa, mamou malej nezbedníčky a milovníčkou zdravej a pestrej vegetariánskej kuchyne. Okrem toho je mojou vášňou písanie – niekoľko rokov sa venujem písaniu, editovaniu i copywritingu pre weby i časopisy. Svet zdravej výživy a vôbec zdravého životného štýlu ma fascinuje natoľko, že jedným z mojich snov je vlastné výživové štúdio. Aj preto sa v oblasti výživy stále vzdelávam. Som presvedčená o tom, že správne zvolenou stravou môže človek nielen schudnúť, ale aj vyriešiť rôzne zdravotné ťažkosti. Okrem toho som fanúšičkou pozitívneho myslenia a ako matka propagujem kontaktné rodičovstvo, pretože si myslím, že aj to je spôsob, ako zmeniť svet k lepšiemu.

https://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - VIDEO: Bulgur prospeje zdraviu i postave

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 1733
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.