Vitamín B – prečo ho potrebujeme aj v lete

V lete sa ľudské telo ochladzuje najčastejšie potením, pričom práve vtedy dochádza k zvýšenej strate rôznych elektrolytov a aj vitamínov. Jedným z veľmi dôležitých je vitamín B.

Vitamín B – prečo ho potrebujeme aj v lete
Zdroj: Einladung_zum_Essen/Pixabay.com, CC0
30. JUN 2018

Veľa ľudí vitamín B stále vníma ako „jeden“ vitamín. Ide však o komplex vitamínov, pričom každý z nich má svoje označenie a aj úlohu v ľudskom organizme. Tieto vitamíny si ľudské telo nevie samo vytvárať a ani si ich uložiť do zásoby. Nepoužité vitamíny skupiny B sa vylúčia v moči (okrem vitamínu B12), a preto ich príjem potrebujete mať stále pod kontrolou.

Na čo slúžia vitamíny skupiny B

Medzi vitamíny skupiny B patrí B1, B2, B3, B5, B6, B7, B8, B9,  a B12. Každý z nich má svoju špecifickú úlohu:

  • Vitamín B1 (tiamín ) – ovplyvňuje činnosť mozgu a nervového systému, posilňuje pamäť. Reguluje chuť do jedla, zlepšuje trávenie.
  • Vitamín B2 (riboflavín) - reguluje činnosť buniek, podieľa sa na spracovaní cukrov, tukov a bielkovín. Stabilizuje nervový systém a tráviace procesy.
  • Vitamín B3 (niacín) - má vplyv na využívanie cukrov a tukov, pôsobí aj  ako antidepresívum. Ďalej podporuje hojenie povrchových rán a slizníc, znižuje výskyt hnačiek.
  • Vitamín B5 (kyselina pantoténová) - robí telo odolným voči infekcii, znižuje riziko vzniku svalových kŕčov. Chráni proti stresu, únave a proti vzniku dny, posilňuje správnu funkciu pečene.
  • Vitamín B6 (pyridoxín) - reguluje metabolizmus sacharidov a pomáha telu  absorbovať bielkoviny a tuky. Hrá nezastupiteľnú a zásadnú úlohu pri tvorbe protilátok a červených krviniek, znižuje riziko neurologických a kožných ochorení.
  • Vitamín B7 (niacín) – zvyšuje využitie tukov, posilňuje nervový systém. Posilňuje funkciu pečene a imunitný systém.
  • Vitamín B8 (inozitol) – odstraňuje  únavu, zabraňuje kožným ochoreniam, kŕčom  svalov, indikuje pokles červených krviniek.
  • Vitamín B9 (kyselina listová) - spolu s vitamínom B12 podporuje rozmnožovanie červených krviniek, a syntézu aminokyselín.
  • Vitamín B12 (kobalamín) – tento vitamín potrebuje telo pre správnu krvotvorbu a stavbu buniek.

Prejavy nedostatku vitamínu B

Prvé príznaky sa neprejavia ihneď (stuhnutie svalstva), prejavujú sa v jednoduchšej forme, ako je únava, bolesť svalov, malátnosť. Jeho množstvo môže znižovať aj čaj a káva (samozrejme vo veľmi veľkom množstve) a ustrice, či surové ryby.

Ako doplniť vitamín B

Najjednoduchšou formou sú samozrejme doplnky, ale vhodnejšou voľbou je správna strava. Veľa týchto vitamínov obsahuje:

  • pečeň,
  • pivovarnícke kvasnice,
  • ryby,
  • cereálie,
  • vajcia,
  • orechy.

Veľký pozor si treba dávať v prípade redukčných diét, alebo ak vynechávate v strave niektoré zdroje, ako je tomu v strave vegetariánov alebo vegánov.

Tip pre vás

Odporúčame DAS gesunde PLUS vitamínová kúra B12 ampulky na pitie, 10 ks. Vitamínová kúra pomôže pri únave, vyčerpaní, povzbudí energetický metabolizmus, a tým zmierni vyčerpanosť. Zakúpite v sieti obchodov dm drogerie markt.

vitamin B

Zdroj: PR


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Vitamín B – prečo ho potrebujeme aj v lete

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 1367
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.