7. OKT 2011

Vitamín E - ochránca náš každodenný

Mirka

Je tu, aby nás chránil. Naše telo ho potrebuje. Všetko, čo ste vedeli alebo nevedeli o vitamíne E.

Vitamín E pomáha pri akné, vyčerpanosti i predmenštruačnom syndróme

Základným poznatkom o vitamíne E je skutočnosť, že patrí medzi vitamíny rozpustné v tukoch. Naše telo si ho nedokáže vytvoriť svojpomocne. Musíme mu ho dodávať vo forme živín, ktoré sú obsiahnuté v potravinách. Disponuje viacerými pozitívnymi účinkami a známe sú i jeho antioxidačné vlastnosti. Skladá sa z ôsmich látok (tokoferoly, tokotrienoly), ktorých spojením vzniká životu dôležitý vitamín E. Nezabúdajte, že vitamín E pri kontakte so vzduchom stráca svoje vlastnosti.

Nedostatok vitamínu E v organizme sa vyskytuje skôr výnimočne, pretože je obsiahnutý v širokej škále potravín. Podobne ako pri všetkých ostatných vitamínoch a mineráloch platí, že ideálne je jeho získavanie priamo z potravín, teda v prirodzenej forme.

Pozrime sa na funkcie vitamínu E

  • Jednou z dominantných úloh vitamínu E je zabezpečenie optimálneho vzrastu (prejavom nedostatku sú trpasličí vzrast alebo gigantizmus).
  • Ochraňuje pokožku pred ultrafialovým žiarením.
  • Významným spôsobom sa podieľa na eliminácii škôd, ktoré napáchajú voľné radikály a podporuje imunitný systém človeka. Zároveň spomaľuje proces starnutia.
  • Zúčastňuje sa na prenose chemických informácií medzi jednotlivým bunkami a má zásluhu na presnosti daných informácií
  • Zastáva úlohy dôležité pre správne trávenie a metabolizmus tukov.
  • Ochraňuje človeka pred radom chorôb, napríklad rakovinou prostaty, Alzheimerovou chorobou, astmou, cukrovkou, epilepsiou, srdcovými chorobami (najmä ischemickou chorobou srdca), sivým zákalom a migrénou.
  • Ak trpíte akné, kožnými problémami alebo predmenštruačným syndrómom, zvýšte príjem potravín bohatých na vitamín E.
  • Zdržiavate sa v zafajčenom prostredí? Škodlivé účinky cigaretového dymu možno znížiť prostredníctvom dostatočného množstva vitamínu E a vitamínu A.
  • Je jedným z činiteľov, ktoré zabraňujú vzniku krvných zrazenín, ktoré ohrozujú ľudský život.
  • Spolu s vitamínom C a vitamínmi skupiny B je skvelým prostriedkom proti vyčerpanosti.
  • Znižuje hladinu zlého cholesterolu v krvi, čím podporuje zdravie srdcovo- cievneho systému.
  • Vitamín E pridaný do hojivých mastí alebo krémov napomáha rýchlejšiemu hojeniu poranení.

Vitamín E, povedz nám, kde ťa nájdeme?

Dostatočné množstvo vitamínu E zabezpečíme organizmu primeranou konzumáciou potravín, ktoré možno rozdeliť do niekoľkých prehľadných skupín:

  • Orechy – vlašské orechy, mandle, pistácie a arašidy, lieskovce
  • Rastlinné oleje lisované za studena– kukuričný, repkový, slnečnicový, sezamový, palmový, ryžový, olivový
  • Semená, obilie a strukoviny – kukurica, sezam, slnečnica, šošovica, fazuľa, cícer, jačmeň, ovos, ľanové semienka
  • Pšeničné klíčky a olej z pšeničných klíčkov sú bohatou zásobárňou Éčka
  • Zelenina – špenát, kapusta, sladké zemiaky
  • Mäso a produkty zvierat – , mäso, mlieko, vajcia
  • zdravedesiate

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Vitamín E - ochránca náš každodenný

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.