5 rád ako vydať zdravý bestseller
Kamil Šimkovič
Chceli by ste vydať knihu, ktorá sa aj dobre predáva? Podelím sa s vami o rady, ktoré sa osvedčili nám. Veď týždenne sa na Slovensku vydá viac než 300 kníh.
22. JUN 2017
Keď sme zakladali vydavateľstvo zdravých kníh FITnamotávka, chceli sme vydávať najmä vlastné knihy, ktoré si aj sami píšeme.
Po úspešnej prvotine ZDRAVÉ DESIATE, ktorú sme vydali v koprodukcii iného vydateľstva, prišli na rad ZDRAVÉ RÝCHLOVKY už pod našou značkou. Po pár mesiacoch sa stali bestsellerom. Vtedy sa na nás začalo obracať viacero autorov s otázkami, ako vydať knihu, hlavne však ako uspieť a tak sa chceme podeliť o naše skúsenosti, ako na to.
1. Začnite od konca
Zodpovedajte si základné otázky:
Prečo chcete vydať knihu?
Je to preto, aby ste zarobili, alebo chcete čitateľom knihou pomôcť? Som presvedčený, že pokiaľ sú hlavnou motiváciou peniaze, tak to čitatelia vycítia a knihu si nekúpia, prípadne si od vás kúpia prvú knihu a nekúpia si už ďalšie, ktoré vydáte. Našou hlavnou motiváciou je pomáhať ľuďom zdravšie žiť.
Pre koho je kniha určená?
Predstavte si konkrétnu osobu (pohlavie, vek, záujmy, atď.), pre ktorú primárne knihu píšete. Toto je dôležité z hľadiska obsahu, formy ako aj následného marketingu, keď budete knihu promovať. Dôležité je vydefinovať si, čím sa bude kniha odlišovať od podobných v danom odbore, keďže s určitosťou nebudete jediný s daným nápadom.
Ako budete knihu predávať?
Máte vlastný predajný kanál, vybudovanú komunitu alebo partnerov, ktorí vás potlačia? Najviac kníh sa predá štandardne cez kníhkupectvá. Dostať sa tam je pomerne jednoduché - dohodnete sa s vybranou distribučnou spoločnosťou, ktorá si spolu s kníhkupectvom zoberie štandardne cca 50% províziu z predaja (áno, čítate správne :) ).
Tým sa to však len začína - kniha sa dostane na pulty medzi ostatné tituly, pričom na to, aby nezapadla, a hlavne sa predávala, je potrebné jej robiť neustále promo. Nám pomáha hlavne náš vlastný portál o cvičení a zdravom životnom štýle CVIČTE.SK s aktuálnou viac než 300 tis. mesačnou návštevnosťou.
2. Počítajte, počítajte, počítajte
Výchádzajme z toho že chcete na knihe aj zarobiť. Spočítajte si preto pred vydaním hlavné náklady - na tlač, autora (ak nepíšete knihu sami), grafiku, korektora, marketing, zľavy, provízie distribútorom a affiliate partnerom, prípadný vlastný eshop, účtovníctvo a ďalšie.
Následne si urobte rôzne varianty predajnej ceny knihy a počítajte, koľko kníh musíte predať, aby ste sa dostali do zisku. Pri druhej a ďalšej knihe už budete mať tieto čísla v hlave, ak si to však dobre nespočítate tak sa k druhej knihe už nemusíte dostať.
Neporovnávajte sa s autormi tipu Jozef Banáš či Dominik Dán, ktorí predávajú desiatky tisíc kníh - túto pozíciu si budovali roky, pričom si ju poctivo vyšlapali napr. stovkami absolvovaných besied. Už 2.000 predaných kníh sa v našich končinách považuje za veľký úspech.
Vaším najväčším nákladom bude tlač knihy (ak nerobíte iba e-book). Povedzme, že chcete vydať dvetisíc kníh. Pri cene tlače tri eurá za kus sa dostanete k výdavku 6.600 Eur aj s 10% DPH, ktoré musíte zaplatiť. Tu je veľmi dôležité mať spoľahlivú tlačiareň, ktorá vám vie dobre poradiť už vo fáze tvorby knihy - aký typ obálky zvoliť, akú väzbu, rozsah, papier, čo má všetko vplyv na cenu.
Za nás môžeme odporučiť Polygrafické centrum, ktoré nám aktívne pomáha už vo fáze návrhu knihy, až po flexibilné riešenie všetkých dotlačí.
Ak nemáte peniaze na vydanie, riešením je financovanie z bánk (my využívame dlhoročne k spokojnosti ČSOB a Slovenskú sporiteľňu), prípadne môžete vydať knihu cez zavedené vydavateľstvo, to sa však už posúvate z pozície vydavateľa do pozície autora.
3. Forma predáva, alebo aj oči kupujú
Väčšina vydaných kníh má, čo sa týka formy, jeden hlavný nedostatok - obálka (vrátane názvu) sa páči autorom, na pultoch kníhkupectiev však zapadnú. Nájdite si preto kreatívneho a skúseného grafika.
Hľadajte krátky a výstižný názov, aj podtitul. Hrajte sa s návrhmi obálky a porovnávajte ich s inými vo vašom odbore. Nechoďte do kompromisov. Pýtajte sa ľudí z odboru na spätnú väzbu. Urobte si, keď je potreba, A/B testovanie a merajte odozvu. U nás je to niekedy aj polročný vyčerpávajúci proces, ale stojí za to. Kniha tak získa svoj jedinečný charakter a veríme, že aj fanúšikov.
4. Kvalitný obsah nadovšetko
Okrem toho, že chráníme prírodu, myslíme aj na to, akú hodnotu čitateľ za svoje peniaze dostáva. Kvalitný obsah je alfou a omegou, ak chcete vydávať aj ďalšie knihy. Ak ste autorom, tak píšte o tom, k čomu máte vzťah a čomu rozumiete. Pýtajte si priebežne spätnú väzbu, prepisujte a vylepšujte. Ak príde lepší nápad, tak zvažujte, či ho neuprednostniť pred pôvodným.
5. Správne načasovanie je polovica úspechu
Ak ste stále namotivovaní, tak je tu nádej že ste víťazný tip a dotiahnete to do zdarného konca. :) Urobte si časový plán vydania knihy. Sledujte, kedy vychádzajú konkurenčné tituly, ako a prečo sa im darí. Najsilnejším obdobím pre knihy je obdobie pred Vianocami, kedy však vychádza aj najviac titulov a konkurencia je najväčšia.
Pripravte si dobrý a silný marketingový plán podpory predaja knihy bez ktorého to nepôjde. Sledujte a merajte, čo vám funguje a to posilňujte. Sústreďte sa vždy na daný deň, čo môžete urobiť pre váš úspech. Za nás držím palce nech sa nakoniec dostaví.
Kamil Šimkovič
zakladateľ a CEO úspešného vydavateľstva 100% zdravých kníh FITnamotávka s aktuálnym bestsellerom ZDRAVÉ RÝCHLOVKY a rozpracovanými dvoma ďalšími titulmi.
Zdroj úvodnej fotografie: Pixabay.com, CC0
DISKUSIA K ČLÁNKU (0)