TU nájdeš vyše 100 tréningov už za 6,50 € mesačne

6 tipov ako zvládnuť náročné jesenné obdobie

Jeseň je také obodobie, že buď zistím, ako s ňou vybabrať, alebo ma raz dorazí. A čo všetko mi pomáha toto náročné obdobie zvládnuť?

Simona Hulmanová
25. OKT 2021

Skončí leto a vtedy sa znova všetko spustí. Bláznivý kolotoč s deťmi, práce nad havu, veď sa blíži koniec roka a vlastne už ani nestíham vnímať, čo všetko sa deje. Napríklad nám do toho vstúpi preventívna prehliadka s deťmi u zubára, potom u obvodnej a potom si aj ja musím vyriešiť pár návštev, lebo v lete sa nám nechcelo. A keď už mám pocit, že si "všetko sadlo”, tak potom vybuchnem ja.

Kto ja vlastne som?

Nestíham, zabúdam, dopletiem termíny. Som roztržitá a ťažko sa mi sústredí. Pred chvíľou som si odbehla z kaviarne na toaletu a nechala som telefón na stole. Ešte že ma ten vesmír ma rád a telefón tu ostal. Včera som nenapísala synovi do slovníčka, že môže odísť po vyučovaní domov. Ešteže zvykne zabojovať a zabezpečil, aby mi zavolala. Tieto "ešteže" ma momentálne dosť zachraňujú...

Som unavená, clivá, nevrlá a hádam sa. Pravidelne na jeseň sa hádam s mužom. Nie je to o tom, kto má pravdu, ale v iné obdobia viem byť milšia, diplomatickejšia, aj sa povzniesť. Pred pár rokmi som mu povedala v jednom chvate, že nie som vo vzťahu šťastná a už to vyzeralo na rozvod. Jasné, že to prešlo. Milujem svojho muža. Aj v jeseni :) Robím veci, ktoré nemusím a tie, ktoré by som mala odkladám. Ako aj teraz. Mala by som riešiť prípravu novej knihy a ja píšem blog.

Toto celé som si však nevymyslela, toto celé sa deje už niekoľko rokov. Tak som si to odpozorovala, že v jeseni strácam pôdu pod nohami. Nepýtajte sa ma prečo. Neviem. Snáď na to raz prídem a budem vedieť, ako sa na toto inak krásne ročné obdobie pripraviť. 

Čo je blbá nálada a pričom už spozornieť

Mnohé, ktoré ma poznáte, možno ste teraz prekvapené. Na väčšinu ľudí pôsobím vyrovnane a usporiadane. Ale nič nie je také, ako sa zdá. O svojom vnútornom rozpoložení píšem preto, milé ženy, aby ste si nemysleli, že ste v tom samé. Ak sa vám dejú také stavy ako mne teraz. Vám možno v iné obdobie, ja mám jeseň. Takže si nemyslite, že ja som tá vyrovnaná a vy tie čudné. 

Jedno však viem určite. Okrem toho, že tieto stavy nie sú prijemné, pokiaľ ich nebudeme riešiť, vedia prerásť do nebezpečnejších vecí. Už raz v živote som psychicky vyhorela. A tieto stavy mi to veľmi pripomínajú. Vtedy som ich však brala tak, že to je normálne. Mnoho ľudí to tak má. Aj kolegovia, aj kamaráti, aj v rodine. Ale nie je to normálne. Takto sa človek nemá cítiť dlhodobo. Môže to viesť k spomínanému vyhoreniu, či depresiám. Verte mi, že prevencia je vždy tá jednoduchšia cesta. Tak ako na ňu?

Neľutuj sa. Skús to zmeniť

Keďže som vám spomínala, že sa mi to opakuje už pár rokov, už viem, že po pár dňoch mám zbystriť pozornosť a postarať sa o seba. Áno, o seba. Prichádza moment, kedy mi je jedno, či deti stihnú krúžok, či majú napečenú desiatu. Je mi jedno, či máme doma upratané a vyžehlené. Ťažko tá rodina bude fungovať, pokiaľ mama nebude v poriadku. To už vieme ženy, však?

Jana Simkovicova_Klik_16-9

1. Nerieš, čo nehorí

Už keď vidím, že sa sype zo všetkých strán, škrtám všetky aktivity, ktoré nie sú potrebné. Zbavujem sa nákupov, ruším nie veľmi dôležité stretnutia, ktoré môžu počkať. Neriešim v domácnosti nič, čo nehorí. Napríklad tento rok nenakladám kapustu. Budeme si ju kupovať a basta. Snažím sa vytvoriť si čas a pokoj. Čo najskôr sa zbaviť pocitu, že je toho veľa. 

2. Spať len spať

Nedostatok spánku je hrozba. Nielen po fyzickej stránke (ak sa snažíte schudnúť a nijak raz to nejde, pozrite sa na to, ako spíte), ale hlavne veľmi zle pôsobí na psychiku. Dlhodobo nevyspatý človek nevie rozmýšľať s čistou hlavou a s nadhľadom. Vtedy vidíme veci negatívne a zamotávame sa do bludného kruhu. Spite veľa, milé dámy. Vykašlite sa všetko, čo nehorí a choďte skoro spať. Čím skôr pred polnocou zapíte, tým lepšie.

3. Dych je život

Ideálne je ráno po zobudení na chvíľu si vedome zavrieť oči a zhlboka dýchať. Dlhý plynulý nádych a výdych. Uvedomovať si pritom, čo robím a zamerať svoju myseľ na to, že ste silné a všetko zvládnete. Pokojne si vizualizujte seba ako superženu. Ja som dnes ráno bola Xena :) Niekedy je však ťažko správať sa ideálne, preto kdekoľvek sa nachádzate a máte pocit, že sa na vás všetko valí a najradšej by ste utiekli, zatvorte oči a dýchajte. Zamknite sa na záchod a nájdite pevnú pôdu pod nohami. Dýchajte. Dych je energia. Dych je život. A pomôže okamžite.

4. Zázračné endorfíny

V tomto období neriešim, či sa mi chce alebo či mám čas. Je to niečo, čo musím. Čo nesiem vynechať dlhšie než 2 dni. Viete prečo? Potrebujem endorfíny. Nechcem siahať po žiadnych povzbudzujúcich látkach, ani liekoch. Pretože si môžem pomôcť sama a nie je to žiadna veda. Len musím zdvihnúť svoj krásny zadok, zapnúť tréning a cvičiť. Nič krkolomné a siahodlhé. Stačí mi 30 minút, aby sa telo zapotilo, zamakalo a vyprodukovalo tie endorfíny, ktoré vnesú svetlo a radosť do týchto dní. Postarajú sa o povznesenú náladu a na chvíľu naozaj zabúdam na všetko. Stále vám to príde zložité? Cvičím podľa video tréningov Supershape, ktoré trvajú 30 minút. V PREMIUM programe nájdete rôzne tréningy, podľa toho, na čo sa aktuálne cítite. Takže prídem, zapnem, cvičim a nerozmýšľam. Navyše ma trénerky bavia a cítim sa ako keby som bola s nimi na hodine.

5. Dopĺňať to, čo má zmysel

Tento minerál je čarovný výživový doplnok. Keď som sa s ním začala vôbec zaoberať, vnímala som ho ako prostriedok na uvolnenie svalov po tréningu. Potom som zistila, že keď si ho dám pred spaním, omnoho kvalitnejšie sa mi spí a vstávam ráno čerstvejšia. Intenzívnejšie ho beriem po prekonaní covidu, ktorý zasiahol moju nervovú sústavu. Zisťujem, že mi pomáha aj pri týchto stavoch. Prispieva k zníženiu únavy a k správnej funkcii psychiky. Vyhovuje mi Magnex, kde v jednej tablete je potrebná dávka horčíka spojená s vitamínom B6, ktorý podporuje jeho vstrebávanie. 

6. Pobyt na čerstvom vzduchu a otužovanie 

Studená voda robí divy. Aj teraz by som najradšej vliezla do jazera a nechala zo seba zmyť moju náladu a clivosť. Pomáha to, mám to vyskúšané. Nemusíte však liezť do jazera, stačí ak si dáte prechádzku. Za akéhokoľvek počasia, aj keď mrholí, aj keď fúka. Znie to čudne, ale bude vám lepšie. Mne sa teraz hodí, že absolvujem BEŽECKÚ VÝZVU 2, v ktorej mám niekoľko treningov vonku na čerstvom vzduchu. Zapojila som sa cielene, aby som mala niečo čo plním a čomu som sa zaviazala. Mám menej času rozmýšľat nad tým, ako sa nemám dobre. Vyskúšajte to aj vy. 

Banner_Bezecka vyzva 2_800x312

V prípade, že vám nič nezaberie a vaše nepríjemné stavy trvajú dlho, cítite, že už nič nemáte pod kontrolou, vyhľadajte psychológa. Nie je to hanba. Halóóó, žijeme v 21. storočí, kadečo sa dejej okolo nás. Psychológ je to najmenej :) Prajem vám veľa pekných dní. Oni opäť prídu :)

Mimo pár chvíľ v jeseni, som inak celkom vitálny človek, ktorý motivuje ostatných k aktivite. Ak by ste to úplne náhodou potrebovali, na svojom Instagramovom profile som každý deň. Pre mnohých ľudí je že vraj inšpiratívne ma sledovať, tak sa môžete pridať.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Autor článku

Janašlm

Jana Šimkovičová

Píšem o tom, čo práve zažívam, a je toho veľa! Všetko sa v mojom živote točí okolo zdravého životného štýlu. Mám taký cieľ, a myslím, že reálny. Žiť spokojný, vyrovnaný a pohodový život. Ak to máte podobne, tak vás môžem na jeho ceste sprevádzať.

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - 6 tipov ako zvládnuť náročné jesenné obdobie

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 2069
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.