Nezmeškaj začiatok BEŽECKEJ VÝZVY – pridaj sa ešte DNES!

BEŽECKÁ VÝZVA 2024

Ako si udržať motiváciu aj počas sviatkov?

Redakcia

Nie vždy sa nám chce ísť cvičiť. Niekedy sa nám nechce ani len vstať z postele. To je v poriadku, veď sme ľudia a nie vždy máme motiváciu. Čo za to môže a ako sa podľa vyhľadávaného odborníka Jakuba Víglaského známeho ako Sciencer.v udržať aktívnymi v každom období?

Ako si udržať motiváciu aj počas sviatkov?
Zdroj: AdobeStock
20. DEC 2023

Podľa Jakuba, ktorý je dosiahol Msc. z genetiky a molekulárnej cytológie a momentálne študuje PhD. v Laboratóriu biomedicínskej mikrobiológie a imunológie v Košiciach, je v dnešnej dobe, kedy vieme získať všetko veľmi rýchlo a jednoducho, udržať motiváciu o niečo ťažšie. Dôvod? Na väčšinu vecí ju ani nepotrebujeme. „Dôvodom je molekula, ktorú mylne označujeme za molekulu šťastia. Touto molekulou je dopamín a v skutočnosti je molekula motivácie. Ten príjemný pocit z očakávanej odmeny, nech je akákoľvek, nás motivuje k činnosti, ktorá danú odmenu prinesie. Za všetko môže dopamín, ktorý sa v mozgu uvoľňuje, ak sa na niečo tešíme,“ vysvetľuje Jakub.

Prečítajte si aj: Na zmenu vám stačí polhodina denne: Prečo môžu byť kratšie cvičenia efektívnejšie?

Sme prestimulovaní

„Náš mozog bol nastavený evolúciou na veľmi nízke dávky dopamínu. Bolo to tak, pretože kedysi sme museli bojovať o prežitie a po vynaložení obrovského úsilia sme dostali malinkú dávku dopamínu. Keď sme celé dni zháňali potravu a snažili sa neumrieť, to jedlo ktoré sme získali bola obrovská odmena. Dnes vyzerá svet inak, nemusíme sa toľko snažiť, no mozog ostal nastavený rovnako. Každý deň sme pod tlakom modernej doby, ktorá priniesla instatné potešenie vo forme dostupného jedla, seriálov, sociálnych sietí a zábavy. Tým dostávame obrovské a neprirodzené dávky dopamínu, ktoré prestimulujú náš mozog. No a dopamínu má mozog obmedzené množstvo, preto musí kompenzovať. A kompenzuje tak, že nás dostane do dopamínového deficitu - strácame motiváciu, dobrú náladu a chuť vynakladať úsilie. Tomuto stavu je nemožné sa vyhnúť, museli by sme žiť v jaskyni,“ myslí si Jakub, ktorý však zároveň ponúka aj riešenie tejto situácie.

Aby ste sa udržali motivovanými, pomôže vám pravidelný šport a cvičenie.

Ako si udržať mozog v zdravých normách?

  • Pravidelné cvičenie prináša zmeny v mozgu, ktoré zvyšujú citlivosť na dopamín. Citlivejšiemu mozgu stačí menej dopamínu, čim sa zabráni aj prepadu k dopamínovému deficitu.
  • Netreba sa odmeňovať za každú maličkosť. Niektoré malé výhry počas procesu treba nechať tak a udržať si motiváciu pre tie ďalšie a väčšie. Prílišné sebaodmeňovanie je podobné ako nekonečné scrollovanie sociálnych sietí – prestimuluje mozog a ten bude večne nespokojný a nemotivovaný.
  • Netreba kombinovať aktivity, ktoré silno stimulujú dopamínové dráhy v mozgu. Pozeranie seriálov s mobilom v ruke a čipsami na stole je jednoduchá cesta ako na druhý deň vstať so zlou náladou a nulovou motiváciou.
  • Pravidelné otužovanie posúva hranice toho, čo tolerujeme a podobne ako príliš veľa dobrého posúva hladiny dopamínu k deficitu, pravidelné „trápenie” tela otužovaním posúva naše limity opačným smerom. To čo nám kedysi nestačilo na uspokojenie, bude odrazu viac než dosť.

Pohyb, pohyb, pohyb

Rozmenené na drobné, aby ste sa udržali motivovanými, pomôže vám pravidelný šport a cvičenie. Cvičením nerastú len svaly. Cvičením sa mení aj mozog. Ak existuje molekula, o ktorej sa dá povedať, že je molekulou šťastia, tak je to serotonín. Ten je podľa Víglaského spojený práve s pocitom spokojnosti. „Je to to zaslúžené šťastie. Pravidelným cvičením sa mozgové bunky naučia lepšie vysielať serotonín okolitým bunkám. To je jedným z dôvodov, prečo sa cítime dlhodobo lepšie. Za krátkodobým príjemným pocitom,  ktorý prichádza po naozaj intenzívnom cvičení, sú zodpovedné endokanabinoidy. Ich názov pripomína známu rastlinu, no sú dôkazom toho, že pre príjemné pocity nepotrebujeme drogy. Stačí dostatok pohybu a náš mozog nás príjemným pocitom odmení sám,“ uzatvára obľúbený vedec. A zdravotné benefity, pocity spokojnosti a šťastia, by nás mali motivovať byť aktívnymi celoročne, teda aj počas sviatkov.

Pravidelné cvičenie má toľko benefitov! Okrem toho, že napomáha chudnutiu, stimuluje myseľ, zlepšuje produktivitu a udržuje vás aktívnych. V našom Supershape Premium členstve nájdete desiatky rýchlych a účinných tréningov, vďaka ktorým sa vám bude dariť dosahovať výsledky a stanovené fitnes ciele. Získajte prístup k stovkám tréningov s množstvom možností pre spaľovanie, spevňovanie a celkové formovanie tela!  

Supershape Premium


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ako si udržať motiváciu aj počas sviatkov?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.