Daj cvičeniu štýl s odolnými Supershape PODLOŽKAMI.

Čím viac rešpektujete vnútro, tým viac viete vyťažiť z vášho cyklu

Barbora Volná

Výber odborníka pre FEMINI VÝZVU bol jednoznačný. Barbara Sviežená nie je „len“ molekulárna biologička a nutričná poradkyňa, telo a jeho fungovanie ovláda na jednotku. Ako podľa tejto znalkyne ženského cyklu vyťažiť čo najviac z každej periódy? Odborníčka FEMINI VÝZVY má jasný odkaz pre všetky ženy.

Barbara Sviezena_Jana Simkovic_Femini Vyzva_4-3
Zdroj: Natália Jakubcová pre Supershape FEMINI VÝZVU
12. OKT 2022

Ženy sú mimoriadne ovplyvňované menštruačným cyklom. Samotné krvácanie bývalo odjakživa považované za obťažujúce, no dnes sa naň začíname pozerať inak. Ako túto fázu cyklu využiť vo svoj prospech?

Väčšina, ale nie všetky ženy, vnímajú istú cyklickosť vo vnútorných procesoch, nastavení a emocionalite. Niektoré si reálne dokážu uvedomiť len samotnú menštruáciu, prípadne predmenštruačné obdobie. V mnohých kultúrach je ženský cyklus ritualizovaný a stretávame sa aj s rôznymi obradmi v súvislosti so vstupom ženy do reprodukčného obdobia. V modernej spoločnosti sme tento ženský aspekt potlačili a snažíme sa o vyrovnaný výkon a spôsob života v priebehu cyklu. To je však neprirodzené a nerešpektujúce našu periodickú ženskú premenlivosť. Ak sa bavíme konkrétne o menštruácii, je to relatívne krátka fáza, kedy sa v našom tele dejú zmeny na fyziologickej aj hormonálnej úrovni. Tieto zmeny je veľmi vhodné vnímať a stiahnuť sa do seba, otvoriť sa svojej intuícii, nacítiť si svoju autenticitu, prežiť sama so sebou pár dní bez štandardnej dynamiky. Obdobie menštruácie môžeme prirovnať k tichu pred prílivom – ako vrcholnú fázu odlivu. Nielen po emočnej a psychickej stránke, aj naše telo sa doslova zbavuje nepotrebného, aby mohlo prísť nové. Ak to vnímame metaforicky, potom aj my vieme túto fázu využiť najlepšie, ak si dovolíme pustiť všetko, čo nás zaťažuje a už neslúži.

Obdobie menštruácie môžeme prirovnať k tichu pred prílivom - ako vrcholnú fázu odlivu.

Čo je vo fáze krvácania dôležité pre každú ženu? Čomu by sa mala vyhýbať a čo by si mala dopriať? 

Fáza menštruácie trvá od 2-8 dní. Ovplyvňuje ju množstvo faktorov od zdravia cez psychické nastavenie, stres, lieky, antikoncepciu, stravu, pohyb až po náš životný rytmus a ďalšie. Počas menštruácie je vhodné skutočne spomaliť. Aj keď nemôžeme často úplne vypnúť, je vhodné podstatne viac oddychovať. Pohybovať sa s rešpektom a úctou k telu a procesom, ktoré v ňom prebiehajú. Táto fáza sa považuje za zápalovú – počas odstraňovania výstelky maternice sa zvyšuje množstvo zápalových faktorov v našom organizme. Môžeme prejsť na protizápalovú stravu a vypustiť všetko, čo nás zaťažuje. Podporiť regeneráciu a ozdravovacie procesy. Zbytočne telo nezaťažovať alkoholom, kofeínom, ťažkými jedlami, množstvom živočíšnych potravín. Pozornosť sústreďme na seba, na naše skutočné potreby. Potrebujeme zvyčajne viac spať a pasívne oddychovať. Pohyb ak je, má byť pomalý až meditatívny. Z hľadiska reprodukcie naše telo prechádza uvedomením, že nedošlo k oplodneniu vajíčka a uhniezdeniu embrya – a teda sa nenaplnilo to, na čo je cyklus určený. Doprajme telu najmä lásku a pozornosť.

Keď sa povie menštruácia, mnohým ženám okamžite napadne aj PMS. Ako sa najlepšie vysporiadať s emočnými výkyvmi, ktoré prináša? Vieme si pomôcť cvičením alebo určitými zložkami v potrave? 

PMS = predmenštruačný syndróm je vedecky popísaný stav, ktorý charakterizuje približne 300 rôznych symptómov. Pre väčšinu žien je typická tenzia, iritabilita, nauzea, bolesti hlavy a mnohé ďalšie prejavy na psychickej úrovni. Tento stav trvá rôzne, môže začať pár dní po ovulácii, a teda trvať aj 10 dní. Častejšie ide o týždeň pred menštruáciou. Typické pre túto fázu, kedy vrcholí príprava výstelky maternice a procesov spojených s uhniezdením oplodneného vajíčka je, že sa nám zvyšuje bazálny metabolizmus. S tým súvisí aj potreba zvýšeného energetického príjmu. Väčšina z nás si to neuvedomuje, ale my skutočne máme väčšiu prirodzenú potrebu jesť. Ak nerešpektujeme túto potrebu, telo si to vypýta napríklad aj vo forme zvýšenej chuti na sladké. V tejto fáze sa sústredíme na navýšenie energie v strave a na podporu orgánov, ktoré majú detoxikačnú funkciu – napríklad na pečeň. Fyzickú aktivitu využívame najmä na to, aby sme odstránili stres, ktorý pociťujeme intenzívnejšie. Je dobré zaradiť výbušný pohyb, ale stále s rešpektom k tomu, čo telo vyžaduje. Táto fáza je veľmi typická svojou premenlivosťou a neuchopiteľnosťou. 

Vo fáze PMS sa nám zvyšuje bazálny metabolizmus.

Istá časť mesiaca praje pokoju a rozjímaniu, iná je zas ako stvorená na cvičenie a diétovanie, na nový začiatok... Vedeli by ste to v skratke zhrnúť?

Pre náš cyklus je prirodzené, že sa nám mení hladina hormónov, konkrétne estrogénov, progesterónu, FSH, luteinizačného hormónu a ďalších. Koncentrácie týchto hormónov ovplyvňujú potom ďalšie procesy v tele a psychike – teda nielen ovariálny a uterinný cyklus. Dalo by sa zhrnúť, že cyklus je rozdelený dvoma vrcholmi – ovuláciou a menštruáciou. Obdobie medzi menštruáciou a ovuláciou je dynamické, aktívne, otvorené voči možnostiam aj spoločnosti. Od ovulácie po menštruáciu zas opačne, ideme viac do seba, do intuície, aj do vnímania negatív, ktoré chceme riešiť. Najšťastnejšie a najradostnejšie obdobie počas cyklu je okolo ovulácie, kedy sme hravé, spoločenské, tancujúce a uvoľnené bytosti. Presný opak menštruácie. Veľmi to pripomína príliv a odliv. Od menštruácie smerom k ovulácii nastupuje príliv energie a vitality, po ovulácii dochádza smerom k menštruácii k postupnému odlivu, avšak je spojený s premýšľaním, hľadaním zlepšení a riešení.

Najšťastnejšie a najradostnejšie obdobie počas cyklu je okolo ovulácie, kedy sme hravé, spoločenské, tancujúce a uvoľnené bytosti.

Počas ovulácie prežívame pocity radosti, s ktorými sa spája aj radosť z pohybu. Ako sa nastaviť v tomto období z hľadiska stravy a aktivity?

Ovulačná fáza je najpríjemnejšia. Je hravá a preferuje hravý pohyb, tanec, tanečné lekcie, zábavu. Intenzita pohybu môže byť nižšia ale stále dynamická. Môžeme tu spájať ženský a mužský prvok v pohybe. Vzhľadom k tomu, že máme väčšiu potrebu sa prepájať a byť v spoločnosti, sú skvelé aj kolektívne športy, súťaže, spoločné cvičenie v skupinách, spoločný tanec. V tomto období máme najvyššiu fázu reprodukčných hormónov, vychutnávame si pocity radosti. Ustupuje ego, nastupuje empatia, intuícia, komunikácia. V jedle môžeme praktizovať vedomé, intuitívne jedenie a nastaviť sa tak na potreby nášho tela.

Kedy sme podvedome najproduktívnejšie a môžeme využiť príliv energie, ktorú nám telo ponúka?

Po odlive prichádza príliv. Po náročnej PMS a menštruácii pociťujeme jasný príliv sily, odhodlania, energie. Výrazne sa nám vracia sila, zvyšuje sa vytrvalosť a klesá potreba spánku. Je to obdobie pred ovuláciou – hovoríme o folikulárnej fáze. Vysvetľujeme to aj vysokou hladinou estrogénov. Folikulárnu fázu sprevádza rastúce ego, vstupujeme do maskulínnej fázy, máme posilnené všetky schopnosti. Toto je skutočne tá najlepšia fáza na to, aby sme začali so zmenou životného štýlu, zaradili tréningy, začali s novým stravovaním. Aj ženy, ktoré nepociťujú svoju cyklickosť uznajú, že po menštruácii sa cítia ako vystrelené dynamá a dosahujú všetky ciele, ktoré si stanovia.

Vedomé jedenie, preciťovanie prítomnosti a rešpektovanie potrieb tela. Všetky tieto znalosti ponúka FEMINI VÝZVA. Dokážeme ich zúročiť v bežnom živote –  pomôcť si k vyššiemu komfortu bytia. Dá sa podľa vás naučiť počúvať svoje telo?

Pre ženu je prirodzená intuícia. Rodíme sa s dokonalou reguláciou vnútorných procesov a naše telo nám sústavne vysiela signály. Bohužiaľ, náš moderný spôsob života spôsobuje, že sa často od tela disociujeme. Sme odpojené od týchto signálov, potláčame ich alebo nevnímame, považujeme ich za irelevantné. Tlačíme sa do stabilného výkonu, žijeme pod tlakom a s očakávaniami – či už od okolia, no častejšie sme to my čo na seba tlačíme. Tento tlak nám často zaslepuje schopnosť vnímať a púšťať. Body scan a meditácie k telu sú pre ženu skutočne veľmi dôležité. Čím viac budeme rešpektovať vnútornú dynamiku a premenlivosť, tým viac vieme pre seba vyťažiť aj z nášho cyklu.

Kedy je podľa vás žena v dokonalej harmónii so svetom i sama so sebou?

Dokonalá harmónia z môjho pohľadu je o hľadaní rovnováhy. Tak fungujú biologické systémy. Je prirodzené sa vychýliť a prirodzené sa vrátiť do stredu. V strede sme najsilnejšie, pokojné, vieme žiariť a odovzdávať sa pre iných. Žijeme v súlade s našimi hodnotami, s našou identitou a poslaním. Je to o našej vnútornej pravde a slobode. Ak sa tlačíme do toho, čo nie sme a kým nie sme, sme vychýlené zo stredu a prežívame skôr dlhodobú frustráciu, nespokojnosť, hnev či smútok. Takže v dokonalej harmónii je pravdivá žena – pravdivá sama pred sebou a voči sebe.

Chcete lepšie zvládnuť emočné jedenie, ako aj nástrahy tela počas pms, menštruácie, ovulácie či po nej? Zapojte sa do Supershape FEMINI VÝZVY zameranej na ženský cyklus. Čaká vás 28 dní plných účinných online tréningov, jedálničkov od výživovej špecialistky a ďalších hodnotných informácií, vrátane toho, ako predchádzať nafukovaniu či inkontinencii. Krok za krokom, týždeň po týždni, pod vedením skúsených odborníčok na stravu a pohyb.

Banner_Femini Vyzva_1080x1080


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Čím viac rešpektujete vnútro, tým viac viete vyťažiť z vášho cyklu

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.