Ešte stále stíhaš - pridaj sa do REŠTART VÝZVY, začať môžeš kedykoľvek

Cvičenie ako liek na všetko: Vedecké fakty, ktoré vás presvedčia zaradiť do života pohyb

Redakcia

Prečo cvičíme? Dôvody sú často jednoduché: chceme schudnúť, vyzerať dobre a cítiť sa vo vlastnom tele lepšie. Napriek tomu, hlavným dôvodom na cvičenie malo byť podľa vedca Jakuba Víglaského zdravie.

Cvičenie ako liek na všetko: Vedecké fakty, ktoré vás presvedčia zaradiť do života pohyb
Zdroj: AdobeStock
31. JAN 2024

Napriek tomu, že dôvody, ktoré sme spomínali vyššie, sú relevantné a má ich väčšina ľudí, treba si na ne dávať pozor. Môžu viesť k nesprávnym cestám ako dosiahnuť výsledky. „Nezdravé hladovanie a nedostatočná regenerácia možno zmenia číslo na váhe, neprinesú však žiaden benefit. Preto by hlavným dôvodom na cvičenie malo byť zdravie. Fyzická aktivita prináša nielen rast svalov a výdrž, ale stimuluje aj imunitný systém, prináša lepšiu hormonálnu rovnováhu a pomáha prechádzať chronickým ochoreniam, ktoré predstavujú najčastejšie príčiny úmrtia na svete. O ktoré ide? Patria medzi ne kardiovaskulárne ochorenia, obezita, cukrovka a iné metabolické poruchy. Cvičenie a jeho efekt na imunitný systém pomáha do istej miery predchádzať aj rakovine. Za zmienku stojí aj duševné zdravie. Pre niektoré prípady funguje cvičenie lepšie ako antidepresíva,“ vysvetľuje Jakub Víglaský.

Jakub Víglaský

Nezdravé hladovanie a nedostatočná regenerácia možno zmenia číslo na váhe, neprinesú však žiaden benefit.

Koľko fyzickej aktivity by sme mali vykonávať?

Odporúčanie založené na vedeckých poznatkoch hovorí o 150 minútach aeróbnej fyzickej aktivity za týždeň a dvoch silových tréningoch. Začať sa však dá postupne a aj málo je omnoho viac ako nič, myslí si Jakub. „Netreba sa hnať za piatimi tvrdými tréningami týždenne. Začať sa dá malými zmenami ako je namiesto výťahu zvoliť schody alebo vystúpiť o zastávku skôr. Rýchla chôdza do práce, vybehnuté poschodie alebo 20 minút domáceho tréningu denne možno neznie ako veľa, no keď sa z toho stane zvyk, výsledky sa dostavia. Vždy platí, že najdôležitejšia je pravidelnosť,“ prízvukuje. Nezabudnite, že už malé zmeny ako je pravidelná chôdza prinášajú výsledky. Pravidelná fyzická aktivita s postupne sa zvyšujúcou záťažou je to najlepšie, čo pre svoje zdravie môžeme urobiť. A odraz v zrkadle? To je pekný bonus ku všetkým benefitom, ktoré pravidelné cvičenie prináša.

Prečítajte si aj: Čo rozhoduje o tom, či chudneme alebo priberáme? Tipy známeho vedca, čo zaručene zaberá

Cvičením proti stresu

Vedeli ste, že samotné cvičenie je forma fyzického stresu? Avšak jeho dávka je pre zdravie prospešná. „Cvičením sa dočasne zvyšuje hladina kortizolu v tele, nie však na úroveň, ktorá by bola škodlivá. Kortizol, najznámejší stresový hormón, má rôzne funkcie. Jednou z nich je aj príprava na náročnú, stresovú situáciu. Cvičenie ako forma fyzického stresu trénuje nás organizmus tak, že si na stres zvyká. Cvičením vieme telo ´trénovať´, aby si na stresové situácie lepšie zvykalo a lepšie na ne odpovedalo.“ Rozmenené na drobné, pravidelným cvičením sa posúvajú naše limity nielen vo forme váh, ktoré zdvihneme, alebo kilometrov, ktoré zabehneme. Posúvajú sa aj naše mentálne limity a to ako budeme reagovať na svet okolo seba. Cvičením nerastú len svaly. Cvičením sa mení aj mozog.

Odporúča sa vykonávať 150 minút aeróbnej fyzickej aktivity a 2 silové tréningy týždenne. 

Vďaka cvičeniu sme šťastnejší

Môže za to molekula štastia – serotonín, ktorý je spojený práve s pocitom spokojnosti. „Pravidelným cvičením sa mozgové bunky naučia lepšie vysielať serotonín okolitým bunkám. To je jedným z dôvodov, prečo sa cítime dlhodobo lepšie,“ vysvetľuje Jakub Víglaský. A čo stojí za krátkodobými príjemnými pocitmi? Nie sú endorfíny, ako sa zvykne hovoriť. Napriek tomu, že sú do tela vylučované, pôsobia skôr ako tlmič bolesti, ktorá je spôsobená námahou. Za euforický pocit, ktorý prichádza po intenzívnom cvičení, sú zodpovedné endokanabinoidy. Stačí dostatok pohybu a telo sa nám odmení príjemnými pocitmi, silnou psychikou, vysokou obranyschopnosťou a celkovou vitalitou. Čo viac si priať?  

Mnoho užitočných tipov od Jakuba a mnohých ďalších odborníkov nájdete v našej Supershape Reštart výzve, kde vám ponúkame pomocnú ruku a prepracovaný návod na dosiahnutie zdravého a pevného tela. Tento program pod vedením skúsených špecialistov je zostavený odborníkmi z oblasti výživy a cvičenia tak, aby sa vám podarilo získať správne pohybové a stravovacie návyky, nevyhnutné pre vyformovanie tela a udržanie váhy bez obmedzovania a hlúpych diét. Pridajte sa k nám a zmeňte svoj život!

banner restart vyzva 2024


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Cvičenie ako liek na všetko: Vedecké fakty, ktoré vás presvedčia zaradiť do života pohyb

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.