Daj cvičeniu štýl s odolnými Supershape PODLOŽKAMI.

Mama gynekologička: Žene aktívnej v tehotenstve sa telo pri pôrode aj po ňom odvďačí

Barbora Volná

Lucka Ďurčeková je obľúbenou ženskou lekárkou, je tiež vášnivou športovkyňou a mamou dvoch malých chlapcov. Na sociálnych sieťach tisíckam žien ponúka nielen cenné odborné rady, ale otvorene ukazuje aj bežné strasti a slasti každej mamy. Spojili sme sa s ňou aj pri príprave našich programov FIT MAMA, veď kto iný ako mama gynekologička pozná lepšie ženské telo?

Lucia Durcekova_Kocik_Priroda
Zdroj: Archív Lucia Ďurčeková
19. OKT 2022

Lucka, vy ste pre ženy doslova dokonalý odborník – gynekologička a mama zároveň. Čo považujete za ťažšiu úlohu?

Ďakujem za milé slová. :) Pokiaľ som nemala deti, byť lekárkou, privádzať deti na svet, slúžiť nočné služby a dvakrát v týždni sa nevyspať, bol pre mňa nadľudský výkon. Ako mama sa niekedy nevyspím sedemkrát v týždni. Nech to bolo v práci akokoľvek náročné, vždy bolo svetielko na konci tunela, že nastane hodina ,,H“, pôjdem domov a môžem sa trebárs len zvaliť do postele a nerobiť nič. Byť mamou je práca na plný úväzok, a ak sa len tak chcem zvaliť do postele, predchádza tomu plánovanie, pretože pred deťmi sa neschovám. Nemôžem povedať, čo je náročnejšie, no v každom prípade moja úcta patrí maminám, ktoré nepracujú a naozaj sa desiatky rokov venujú len deťom.

Byť mamou je práca na plný úväzok, a ak sa len tak chcem zvaliť do postele, predchádza tomu plánovanie, pretože pred deťmi sa neschovám.

Na svojich sociálnych sieťach otvárate témy, pred ktorými iní často zatvárajú oči. Cítite, že je vaším poslaním venovať sa aj rôznym tabuizovaným otázkam, ktoré mamičky i bezdetné ženy túžiace po potomstve trápia?

Cítim, že práve takéto témy by sa mali otvárať. V dnešnej dobe si ľudia na internete dokážu nájsť skutočne všetko a sú zavalení informáciami. Horšie je to vtedy, keď si majú z toho kvanta vybrať niečo, čomu sa dá naozaj spoľahlivo veriť. V praxi som sa neraz stretla s tým, že žena verila veľkej hlúposti len preto, že ju čítala niekde na sociálnej sieti. A rovnako som zistila, že keď je téma príliš ošemetná, je málo žien, ktoré sa na ňu narovinu spýtajú priamo v ambulancii. Tento virtuálny svet odstraňuje bariéry a ja sa teším, že môžem byť súčasťou takejto osvety.

Čo vnímate vy vo svojej praxi ako najväčší „strašiak“, čomu by sa ženy túžiace po dieťati mali vyhýbať?

Jednoznačne sú to sociálne siete. Nadobudli sme žiaľ pocit, že na sieti nájdeme všetko. Stačí zadať slovko a už nám k danej problematike vyhodí „milión“ odkazov. Pokiaľ je človek v problematike úplne neznalý, tak nevie, ktoré veci sú založené na pravde a uverí bludom. Ženy túžiace po bábätku sú extrémne krehké a veľmi náchylné uveriť „zaručeným“ informáciám a tipom, vďaka ktorým sa im zaručene podarí mať bábätko. Sú schopné minúť tisíce eur na nákup zaručených produktov, podstúpiť nezmyselné kúry a očisty, no v konečnom dôsledku si viac môžu uškodiť ako pomôcť. V celom tomto virtuálnom svete by sme nemali zabúdať používať aj ten náš zdravý sedliacky rozum.

Nadobudli sme žiaľ pocit, že na sieti nájdeme všetko. Stačí zadať slovko a už mám k danej problematike vyhodí „milión" odkazov. Pokiaľ je človek v problematike úplne neznalý, tak nevie, ktoré veci sú založené na pravde a uverí bludom.

Okrem zdieľania príbehov a príspevkov z reálneho života pravidelne pridávate na sociálne siete aj užitočné informácie týkajúce sa gynekológie, medicíny a športu. Čo chcete fanúšikom odovzdať?

Môj profil je od začiatku budovaný ako odborno-mamičkovský. V prvom rade túžim po tom, aby ostatné maminy u mňa videli, že byť na materskej nie je koniec sveta. Že som síce lekárka a milujem svoju prácu, no nič mi neutečie a teraz som predovšetkým mama. Deti čoskoro vyrastú a ja si ich chcem užívať teraz. Že aj ja mám deň blbec a chodím občas ešte na obed v pyžame, strapatá a neupravená, pretože niekedy, hold, nestíham. Že aj moje deti robia neporiadok a dokážu prevrátiť dom naruby. Jednoducho ukazujem, že aj ja som jednou „z nich“, že to všetky máme rovnaké. Ukazujem moju dennú realitu a teším sa, keď dostávam fotky, že v stovkách domácností na Slovensku je to rovnako. Samozrejme, že som normálna ženská, ktorá sa chce aj páčiť a pridám občas aj fotku ,,v gala“. Ale je normálne, že tak nefungujem denne. Príspevky na odbornú tematiku sú pre mňa určitým spôsobom psychohygieny. Som vášnivý športovec a keď som sa v prvom tehotenstve snažila nájsť niečo na tému športovania v tehotenstve, informácií bolo ako šafranu. Práve to bol pre mňa impulz, keď som si povedala, že pokiaľ mám priestor, chcem pre ženy rozoberať aj témy odborné. Ak mám niečo prospešné priniesť len jedinej žene, som spokojná.   

Aktívny život milujete rovnako ako prácu – ako tieto činnosti dokážete skĺbiť dokopy? 

Niekedy sa pýtam sama seba, ako to dávam. :) Moji blízki tvrdia, že mám vrtuľu na zadku. Som zástancom názoru, že kde je vôľa, tam je cesta. Čo sa týka práce na sociálnych sieťach, mám jednu zásadu –  a to, že ju nechcem robiť na úkor rodiny a detí. Preto najviac mojich príspevkov vzniká v čase, keď večer uložím deti do postele.

Byť aktívnou mamou počas i po tehotenstve – ak ňou chcem byť, ako na to, vašimi očami?

Byť aktívnou sa podľa mňa nedá naučiť. Ak som aktívny typ človeka pred tehotenstvom a založením rodiny, tak ním budem aj po pôrode. Je to životný štýl. Niečo, čo je v nás, a ak by sme my aktívni ľudia prestali byť zrazu aktívni, neboli by sme úplne sami sebou. Ak sa vám aj milé žienky možno krátko po pôrode zdá, že ste len doma, všetko sa točí okolo bábätka a máte pocit, že váš život vám niekto vzal, je to len dočasný stav. Keď sa všetko utrasie, na každú aktivitu sa nájde čas. Nič netreba vidieť čierno.   

Lucia Durcekova_Fitko_Cinka

Ako by sa podľa vás mali na šport pozerať novopečené mamičky či tehuľky?

Rozhodne by ho nemali vnímať ako niečo zakázané. Pokiaľ žena bola zvyknutá cvičiť pred pôrodom a priebeh jej tehotenstva je bez komplikácií, veselo môže s určitými obmedzeniami pokračovať až do pôrodu. Pokiaľ sa bude udržiavať v pohybe v tehotenstve, jej telo sa jej pri pôrode aj po ňom odvďačí. Obdobie, kedy by si mala oddýchnuť a venovať sa plne dieťatku, je šestonedelie. Začať so športom rozhodne neodporúčam skôr ako 6-8 týždňov po pôrode. 

Na čo si dať špeciálny pozor po narodení dieťatka?

Na to, aby žena nezačala byť aktívna príliš skoro. Treba si dopriať dostatok času na oddych. Narodenie dieťaťa obráti život naruby a chce to čas. Žiadna maminka by sa nemala strmhlavo vrhnúť do aktivít. Úplne ideálnym scenárom je, ak vyhľadá fyzioterapeuta, ktorý zhodnotí diastázu, stav panvového dna a naučí ju, ako so svojím telom po pôrode pracovať, aby si príliš skorou pohybovou aktivitou neublížila.

Existuje podľa vás nejaký osvedčený návod ako si zanechať „zdravého ducha i telo“ aj pri novorodencovi, ktorý potrebuje starostlivosť 24/7? Na čo si dať pozor, čo nezanedbať?

Nemám návod, ktorý by platil univerzálne pre každú maminu, pretože každá sme iná. Jedna mamina si šestonedelie rada vychutná sama doma s bábätkom a partnerom, iná sa poteší aj návšteve. Telo potrebuje čas, aby sa zotavilo. Tehotenstvo trvá 40 týždňov, ktoré sú pre organizmus riadny „záhul“ a nemôžeme chcieť, aby sa po pôrode dostalo za pár dní do pôvodného stavu. Zanedbať by sme nemali toho nášho „ducha“. Ani maminy nie sú stroje a majú právo byť unavené. Nie je hanbou to priznať a požiadať najbližších o pomoc. Nemusíme robiť veci na 100 percent. Znie to síce ako dokola opakujúce sa klišé, no spokojná mama = spokojné bábätko. Je na tom kus pravdy.

Spokojná mama = spokojné bábätko.

Rada mamy – gynekologičky na záver? 

Ako mama by som mamám chcela odkázať, aby si každý deň s deťmi užívali naplno. Čas šialene beží a to, čo premeškáme, už nevrátime. Ako lekárku by ma potešilo, ak by ženy dokázali myslieť aj na seba. Aj po stránke zdravotnej. Nájsť si čas povedzme na preventívnu prehliadku. A nezabúdať nájsť si čas byť sama so sebou. Robiť to, čo ma baví. Alebo nerobiť nič. Venovať sa len sama sebe. Aby sme sa z toho celého nezbláznili.

Neprestávajte cvičiť ani počas tehotenstva či po pôrode, kedy to naopak vaše telo veľmi potrebuje. Pomôžu vám k tomu FIT MAMA programy od Supershape. Nájdete v nich účinné online tréningy do 30 minút s profesionálnou trénerkou a fyzioterapeutkou vám pomôžu posilniť oslabené svaly. FIT MAMA 1 a FIT MAMA 2 program nájdete spolu s viac než 200 ďalšími tréningovými videami, jedálničkami od výživovej špecialistky a vedenými výzvami v rámci Supershape PREMIUM členstva.

Banner_Fit Mama_1080x1080

Banner_Fit Mama 2_1080x1080


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Mama gynekologička: Žene aktívnej v tehotenstve sa telo pri pôrode aj po ňom odvďačí

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.