Zapoj sa s nami do BEŽECKEJ VÝZVY 2 spojenej s otužovaním!

Nie je jablko ako jablko: Prečo záleží na kvalite potravín?

redakcia

Zdravá strava mladých športovcov nie je len o výbere potravín, ktoré považujeme za zdravé. Podľa výživovej špecialistky Veroniky Hanákovej by sme si mali dávať pozor na to, odkiaľ potravina pochádza a aké má skutočné zloženie. Nie je totiž potravina ako potravina. Aj keď vyzerá naoko rovnako a má podobné kalorické hodnoty, rozdiel v kvalite môže byť markantný.

Nie je jablko ako jablko: Prečo záleží na kvalite potravín?
Zdroj: Gerd Altmann, Pixabay
2. JUN 2021

Aké potraviny by sme mali vyhľadávať a ako vlastne rozpoznať zdravú potravinu?

Kvalita potravín, či chceme alebo nie, neustále klesá a výživová hodnota sa znižuje. Nech už je to ovocie, zelenina alebo živočíšne výrobky. Je to kvalitou ovzdušia, vody, pôdy a podobne. V potravinách nenájdeme tak veľa vitamínov, minerálov a iných látok, ako tam bolo pred 20 rokmi. Mali by sme si preto vyberať kvalitnejšiu stravu, ktorá sa niekedy odzrkadľuje na cene. Rovnako by sme si mali dávať pozor na miesto, odkiaľ potraviny kupujeme.

Ak máme možnosť, preferujme lokálnych výrobcov domáceho mäsa, vajíčok aj syrov. Je to kvalitnejšie ako veľká, celoplošná výroba.

V potravinách nenájdeme tak veľa vitamínov, minerálov a iných látok, ako tam bolo pred 20 rokmi. Mali by sme preto vyberať kvalitnejšiu stravu.

Kvalita potravín teda spočíva v tom, odkiaľ produkt pochádza a ako bol vypestovaný alebo odchovaný?

Presne tak. Záleží, ako k nám prišiel, ale aj ako bol spracovaný. Existujú bio a nebio potraviny. V prípade bio fariem vieme, že mláďa musí byť dlhodobo držané pri matke a kojené určitú dobu. Pokiaľ je nebio, neprihliada sa na to a mláďa je krátko po narodení porazené. Bio ovocie je postrekované dvakrát, obyčajné ovocie šesťdesiat až sedemdesiatkrát. To preto, aby vydržalo v takej kvalite, v akej ho vidíme v supermarkete. Aby sa nepokazilo a bolo krásne farebné.

Viete si to pekne odsledovať. Kúpte si niečo nebio a nechajte to doma v košíku. Garantujem vám, že aj po dvoch týždňoch to bude vyzerať rovnako. Nebio mäso zas bude mať vysoký podiel vody, pretože sú kuratá dopichované. Idete urobiť kura, ktoré vyzerá krásne, upečiete ho a zrazu zistíte, že vám nič nezostalo – len pekáč plný vody. Vody je tam prebytok, len aby dosiahli objem, ktorý potrebujú. A to nehovorím o rastových hormónoch, dochucovadlách, konzervantoch a pridaných éčkach.

Nie je jablko ako jablko: Prečo záleží na kvalite potravín?

Práve rastový hormón môže byť veľký problém pre deti.

U chlapcov aj dievčat máme endogénnu produkciu hormónov. Keď ale pridáme hormón z externého zdroja, prestane sa v nich produkovať vlastný hormón. Hormóny z takejto stravy sú umelé a potom sa môže stať, že malé dievčatká majú veľké prsia alebo chlapci majú nadmerné ochlpenie. Nie je to zdraviu prospešné a je to veľká záťaž na detský organizmus.

Keď si chceme vybrať kvalitnú potravinu, je dôležité vedieť, aké má zloženie. Ako by sme mali čítať etikety na obaloch potravín?

Na etikete je toho veľa a my by sme sa nemali zameriavať len na kalorické tabuľky. Väčšina ľudí sleduje, koľko to má cukru, tuku, bielkovín. Mali by sme ale sledovať predovšetkým vstupné suroviny, odkiaľ energia pochádza. Je rozdiel, či to je z rafinovanej pšeničnej múky a rafinovaného bieleho cukru alebo zo špaldovej múky a medu.

Je dobré si tiež zadefinovať, ktoré potraviny sú správne a ktoré sú menej kvalitné. Existujú náhrady, ktoré by v potravinách nemali byť, ako napríklad modifikovaný škrob či glukózovo-fruktózový sirup. Keď si idete kúpiť zdravú potravinu do bio obchodu a uvidíte v zložení glukózovo-fruktózovy sirup, vyhnite sa jej. Nie je to dobré na brušnú slinivku ani produkciu inzulínu. Dieťa je potom zbytočne excitované a má náhle výkyvy energie. Tieto prídavné látky majú veľký vplyv na správanie dieťaťa – na jeho agresivitu či podráždenosť.

Čomu by sme sa tiež mali vyhnúť, sú nasýtené tuky. V strave máme extrémne veľa omega-6 mastných kyselín Sú v palmových olejoch, slnečnicových olejoch aj rafinovaných repkových olejoch. Je lepšie, ak je v potravine normálny repkový olej, olivový olej, tekvicový olej alebo ľanový olej. Nepoužívajme ani rastlinné náhrady margarínu, ktoré sú všade v sušienkach a tiež obsahujú veľa omega-6. Siahnime radšej po živočíšnych maslách, prípadne, ak máme intoleranciu, po ghí masle.

Pokračovanie tohto rozhovoru, ako aj ďalšie inšpiratívne rozhovory s top slovenskými trénermi a hokejistami o zdraví, športe a zdravom stravovaní nájdete v knihe HOKEJOVÉ RÝCHLOVKY. Na skoro 300 stranách vás čakajú taktiež desiatky obľúbených a rýchlych fit receptov od 60 známych hokejových osobností.

Hokejové rýchlovky


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Nie je jablko ako jablko: Prečo záleží na kvalite potravín?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 2059
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.