Zapoj sa s nami do BEŽECKEJ VÝZVY 2 spojenej s otužovaním!

Sladké sny pre zdravé svaly, pravidelný pohyb pre kvalitný spánok

Advertoriál

Kvalita spánku ovplyvňuje váš športový výkon, a pravidelný telesný pohyb ovplyvňuje to, aký bude váš nočný odpočinok.

Postel_Spanok
Zdroj: PR, Vojkovsky.sk, Freepik.com
6. SEP 2021

Ak vás trápia ťažkosti už dlhodobo v obidvoch oblastiach, nehľadajte, či bolo skorej vajce alebo na vine je sliepka. Radšej sa pozrite na to, ako spolu súvisia tieto dva aktivity, ktoré majú obrovský dosah na vaše celkové telesné aj psychické zdravie, ako aj na to, ako sa cítite vo vlastnej koži. 

Ako vás „uspí“ šport?

Ak hľadáte dôvod toho, prečo môže náročnejšia telesná aktivita ovplyvniť váš spánok, ako prvé vám asi napadne ten úplne jednoduchý a logický fakt, že vás unaví. Nemýlite sa. Šport je pre vaše telo prospešné, no zároveň aj náročné, a preto aj vynikajúcim nástrojom na „vybitie bateriek“. Len si predstavte večer po pre vás nezvyčajne náročnej túre. Vaše svaly boli pravdepodobne unavené, boľavé a oči sa vám zatvárali už pri večeri. Bez energie nie ste schopní fungovať, a keďže ste svoje zásoby na daný deň vyčerpali, vaše telo vám to signalizovalo prostredníctvom únavy. 

Šport vám pomôže bojovať s nespavosťou aj v psychickej rovine.Pri zlej nálade, dokonca aj pri liečbe niektorých typov depresie môžu mať pravidelné tréningy neskutočne nápomocné. Nie je žiadnym tajomstvom, že pri cvičení sa uvoľňujú hormóny ako dopamín (pocit odmeny) aleboserotonín (dobrá nálada).Síce by sa mohlo zdať, že ľudia žijúci s depresiou sú neustále unavení, no väčšina z nich má obrovské problémy so spánkom. K zmene môže dôjsť práve tým, že sa zameriava na hladinu spomenutých látok v organizme, a vplýva to potom aj na dĺžku zaspávania a hĺbku spánku.

Spanok_Joga

Nie je jedno, ako trénujete

Nie je ale jedno, že kedy a ako sa hýbete. Hovorí sa, že proti nespavosti je najúčinnejší ranný šport, no nezabudnite na to, že v tejto oblasti sú individuálne rozdiely medzi ľuďmi veľmi významné. Nebojte sa počúvať vlastné telo a signály svojho organizmu, a ak vám ranný pohyb nerobí dobre z dlhodobého hľadiska, nebojte sa experimentovať s inými časťami dňa. Je ale pravda, že intenzívny večerný tréning sa neodporúča nikomu, kto má problémy so spánkom. Radšej ho vtesnite do svojich poobedných plánov, a v neskorších hodinách sa venujte pokojnejším aktivitám. 

Aby ste zvýšili účinky cvičenia na kvalitu vášho spánku, dávajte si pozor aj na to, ako sa stravujete.Dôležité je opatrne si vyberať najmä večeru. Na vašom tanieri by mali byť ľahké a zdravé potraviny,nemali by ste jesť neskôr ako 2-3 hodiny pred odchodom do postele. No zaspávanie s prázdnym žalúdkom tiež nie je správne. Sledujte aj to, aby ste mali v spálni príjemný vzduch. Ideálna teplota na dobrý spánok sa pohybuje okolo 18 stupňov,nemala by byť vyššia ako 20 stupňov. Čo sa týka spodnej hranice, sladké sny u mnohých prichádzajú v 15 stupňoch. V lete sa vám teda určite zíde klimatizácia, a vďaka mobilnej klimatizácii sa nemusíte báť komplikovanej inštalácii. Prihliadnite však na to, aby ste si kúpili kvalitný produkt od overeného predajcu, takým je napríklad aj internetový obchod aerium.sk.

TIP: Prečítajte si, aké sú príznaky porúch spánku.

Ako zlepší spánok vás športový výkon?

Nedostatok spánku zhoršuje mentálnu aj fyzickú výkonnosť, spomaľuje pohyby, no nielen to. Mnohí si to ani neuvedomujú, ale znížená kvalita spánku zvyšuje riziko vzniku športových zranení kvôli zhoršenej pozornosti, koncentrácie a zoslabeniu zmyslového vnímania. Keď dlhodobo nespávate dobre, bude to mať zlý vplyv aj na zdravie a odolnosť vášho srdcovocievneho systému, čo sa ukáže na výkone najmä pri tzv. kardio cvičeniach. 

Ak máte dobrý spánok z kvalitatívneho aj kvantitatívneho aspektu, môžete sa tešiť na lepší športový výkon vo viacerých oblastiach. Jednak sa počas spánku vaše svaly regenerujú a rastú,napríklad preto, lebo pri tejto aktivite sa uvoľňujú rastové hormóny. Okrem toho budete rýchlejší, vaše pohyby budú koordinovanejšie,zvýši sa váš reakčný časa budete aj „výbušnejší“, čo je kľúčové pri rýchlostných športoch.

Nočný hlboký odpočinok zefektívňuje aj učenie,pretože nové informácie a znalosti sa spracovávajú a ukladajú počas spánku. Táto skutočnosť môže byť užitočná vtedy, ak sa učíte nový šport alebo choreografiu.

Nie je jedno, na akej ploche spávate. Vaša posteľ by mala byť kvalitná, inak sa vystavujete riziku problémom v oblasti pohybového aparátu.S boľavou chrbticou by sa vám určite necvičilo príjemne, preto výberu matraca alebo postele venujte zvýšenú pozornosť. Za zdraviu prospešné sa pokladá futon, japonská posteľ, ktorá sa zíde aj v tom prípade, ak vaša spálňa nie je tá najväčšia. Kvalitu tohto kusu nábytku posilňuje aj to, z akého materiálu je vyrobený. Najlepšie sú prírodné látky,rôzne typy s touto charakteristikou nájdete na portáli matrachello.sk. 

Zdroj fotiek: freepik.com

Ostatné zdroje: https://www.hobbyportal.sk/pc-a-technika/ostatne85/mobilna-klima-flexibilna-a-efektivna-ochrana-pred-teplom


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Sladké sny pre zdravé svaly, pravidelný pohyb pre kvalitný spánok

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 2059
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.