Pridaj sa do Supershape LETNEJ VÝZVY, začať môžeš aj DNES!

Vysoký cholesterol? Skúste 3 účinné tipy od odborníčky

Redakcia

Cholesterol je látka, ktorú náš organizmus potrebuje, no ak je jeho hladina v krvi príliš vysoká, koledujeme si o srdcové problémy, vysoký krvný tlak, cukrovku a veľa ďalšieho. Ako sa s ním popasovať? Radí výživová expertka Diana Klásková.

Vysoký cholesterol? Skúste 3 účinné tipy od odborníčky
Zdroj: AdobeStock
18. OKT 2023

Čo s vysokým cholesterolom? Túto otázku sme položili obľúbenej výživovej poradkyni Diane Kláskovej, ktorá sa počas praxe stretáva s pojmom vysoký cholesterol pomerne často. „Vysoké hladiny cholesterolu sa vzťahujú na množstvo cholesterolu prenášaného krvou lipoproteínom s nízkou hustotou alebo LDL, ktorý býva nazývaný aj ´zlý cholesterol´. Vysoké hladiny LDL zvyšujú riziko aterosklerózy, pretože usadeniny cholesterolu, vápnika a bielych krviniek vytvárajú tukové usadeniny na stenách tepien. Tieto ´plaky´ môžu znížiť prietok krvi do životne dôležitých orgánov ako sú srdce a mozog, a spôsobiť vážne komplikácie, najčastejšie srdcový infarkt a mŕtvicu,“ vysvetľuje expertka na stravovanie a zdravý životný štýl.

Aký je rozdiel medzi dobrým a zlým cholesterolom?

Cholesterol je tuková látka, ktorá sa vyskytuje v každej bunke nášho tela. Na rozdiel od iných tukov, nerozpúšťa sa vo vode a musí byť transportovaný prostredníctvom krvi lipoproteínmi. Existujú dva hlavné typy:

  • LDL (Low-Density Lipoprotein): Tento druh cholesterolu je často označovaný ako „zlý" cholesterol, pretože príliš vysoké hladiny zvyšujú riziko aterosklerózy  a srdcových chorôb.
  • HDL (High-Density Lipoprotein): HDL cholesterol je často označovaný ako „dobrý" cholesterol, pretože pomáha odstraňovať prebytočný cholesterol z krvi a bráni jeho ukladaniu na stenách ciev.

Ako mať cholesterol pod kontrolou?

Podľa Diany Kláskovej existuje niekoľko spôsobov ako udržiavať hladiny cholesterolu na zdravých hodnotách:

1. Doprajte si rastlinnú stravu

Znížte príjem nasýtených tukov, ktoré sa nachádzajú najmä v mäse, syre, mlieku a masle. Namiesto toho preferujte nenasýtené tuky, ktoré sa nachádzajú v rybách, orechoch, avokáde a rastlinných olejoch. Ľudia, ktorí majú vysoký cholesterol, by sa mali vyhýbať keto diéte, diéte s vysokým obsahom tukov a nízkym obsahom sacharidov. Najúčinnejšie stravovanie na zníženie cholesterolu je rastlinná strava, no ak chcete do svojho jedálnička zaradiť mäso, držte sa chudých bielkovín. Vyhovujúce je kuracie, morčacie a rybie mäso. Mnoho zdravých receptov a inšpirácií nájdete aj v kuchárskych knihách od Supershape.

2. Stavte na kardio!

Pravidelná fyzická aktivita môže pomôcť zvýšiť hladinu HDL cholesterolu a znížiť hladinu LDL cholesterolu. Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) odporúča 150 minút stredne intenzívnej aeróbnej fyzickej aktivity alebo aspoň 75 minút vysoko intenzívnej aeróbnej fyzickej aktivity týždenne spolu so silovým tréningom aspoň dvakrát týždenne. Akákoľvek fyzická aktivita je dobrá, aeróbne alebo kardiovaskulárne cvičenie je však to, ktoré pomáha znižovať zlý a zvyšovať dobrý cholesterol. Zaraďte chôdzu, jazdu na bicykli, plávanie, tanec alebo iné kardio aktivity, ktoré môžete vykonávať pri strednej intenzite. Vhodný je aj vysoko intenzívny intervalový tréning HIIT. V našom Supershape Premium členstve nájdete stovky video tréningov pre začiatočníkov i pokročilých, z ktorých si každý vyberie ten svoj.

Prečítajte si aj: Na zmenu vám stačí polhodina denne: Prečo môžu byť kratšie cvičenia efektívnejšie?

3. Nefajčite a obmedzte alkohol

Fajčenie a nadmerná konzumácia alkoholu môžu zvýšiť hladinu LDL cholesterolu a zvýšiť riziko srdcových chorôb. Príliš veľa alkoholu nielenže zvyšuje hladinu cholesterolu a triglyceridov, tiež sa z neho priberá, pretože obsahuje „prázdne“ kalórie. Muži by nemali piť viac ako dva nápoje denne a ženy viac ako jeden.

Čo robiť v skratke:

  • Vyhýbať sa potravinám s vysokým obsahom nasýtených tukov
  • Jesť veľa vlákniny
  • Pravidelne cvičiť
  • Obmedziť alkohol
  • Prestať fajčiť

Vysoký cholesterol môže byť spôsobený mnohými faktormi od nesprávnej stravy až po genetiku. Genetická predispozícia môže byť výzvou, ale s primeranými opatreniami a starostlivosťou môžete stále dosiahnuť zdravú hladinu cholesterolu a udržať svoje srdce v dobrej kondícii. „Zdravý životný štýl je nevyhnutný, no nemusí pri znižovaní cholesterolu stačiť, najmä ak máte na vysoký cholesterol genetickú predispozíciu alebo máte diagnostikovanú familiárnu hypercholesterolémiu. Neliečená vysoká hladina cholesterolu môže viesť k množstvu závažných komplikácií vrátane srdcového infarktu a mozgovej príhody,“ upozorňuje odborníčka na výživu Diana Klásková. Ak ste už začali so zmenou návykov, vytrvajte. Pri každej zmene je dôležitá trpezlivosť, kým prídu výsledky. Ani vysoký cholesterol u vás nevznikol za noc, takže môže chvíľu trvať, kým sa dostane späť na zdravú úroveň.

Zabojujte s vysokým cholesterolom kardio cvičením! Účinné tréningy nájdete v našom novom programe Supershape HOT 15! Vysokointenzívne cvičenia pre spaľovanie a svaly vám pomôžu docieliť výsledky za kratší čas. Pripravili sme si pre vás 7 efektívnych tréningov pod vedením skúsenej trénerky. Poďte si s nami dať do tela! Tento tréningový program je tiež súčasťou Premium členstva, s ktorým máte prístup k desiatkam hodín video tréningov na domáce cvičenie, vedeným výzvam so skúsenými odborníkmi a jedálničkom s chutnými fit receptami od výživových špecialistov.

HOT 15 banner


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Vysoký cholesterol? Skúste 3 účinné tipy od odborníčky

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.