16. OKT 2013

16. október ako Svetový deň výživy. Vyzýva k zdravému stravovaniu sa

Tinka

Svetový deň výživy zdôrazňuje potrebu zdravého stravovania sa. Prečo ešte je tento deň dôležitý a o čom hovorí? Práve to sme pre vás zisťovali.

Prečo si pripomíname svetový deň výživy

16. októbra si pripomíname Svetový deň zdravej výživy. Pretože, výživa je významný faktor životného štýlu, ktorý ovplyvňuje zdravie. Poskytuje nielen krytie základných potrieb energie a jednotlivých živín potrebných pre život, ale je spojená s emóciami, často aj s pocitom uspokojenia. Výživa sa spoločne s fyzickou aktivitou a genetickou dispozíciou podieľa na výslednom výživovom stave jedinca.

Odporúčame prečítať: 10 jednoduchých vecí, ktoré môžeme spraviť dnes a naštartovať sa k super životospráve

 

Cieľom programu je dosiahnuť zníženie energetického príjmu, príjmu tukov, najmä živočíšnych, ďalej cholesterolu, sacharidov a soli v strave. Jednou z úloh programu je aj monitorovanie spôsobov stravovania obyvateľov SR, v ktorých stále pretrváva zvýšený príjem energie. Na Slovensku je ešte stále pomerne vysoká frekvencia požívania bravčového mäsa, naopak spotreba morských rýb u dospelej populácie je nedostatočná.

Svetový deň výživy vyzýva k spolupráci, aby sa základné ľudské právo, právo na potraviny, zabezpečilo všetkým obyvateľom planéty. Zároveň nadväzuje na Svetový potravinový summit z roku 1996, na ktorom účastníci a účastníčky prijali za cieľ zníženie počtu hladujúcich vo svete o polovicu najneskôr do roku 2015. Zatiaľ, čo sa podľa ÚVZ znížila celková chudoba v 90. rokoch o približne 20 percent, počet chronicky podvyživených ľudí v rozvojových krajinách sa znížil iba čiastočne.

Zdravá strava - ako začať?

Ako pomôcka pri zdravom a správnom stravovaní nám môže poslúžiť tzv. potravinová pyramída. Podľa nej by 40 % nášho denného príjmu potravín mali tvoriť potraviny zo skupiny obilniny, chlieb, ryža a cestoviny, 35 % ovocie a zelenina, 20 % mlieko, mliečne výrobky, mäso, hydina, ryby, strukoviny a orechy, 5 % tuky, oleje a sladkosti. Samozrejme nesmieme zabúdať ani na dostatočný príjem tekutín.

Odporúčame prečítať: Nová potravinová pyramída nepočíta kalórie

 

Dôležité je aj správne rozloženie celodenného príjmu stravy. Základom sú tri hlavné jedlá – raňajky, obed a večera a 1 – 2 menšie porcie medzi hlavnými jedlami – desiata a olovrant.

Správna výživa sa významnou mierou podieľa na zdravotnom stave obyvateľstva, ovplyvňuje kvalitu a dĺžku života a je hlavnou podmienkou prevencie a liečby najvýznamnejších ochorení.

Zásady zdravej výživy

  • optimálny príjem energie,
  • zníženie príjmu tukov,
  • optimálny príjem bielkovín,
  • optimálny príjem sacharidov a vlákniny,
  • optimálny príjem mikronutrientov – vitamínov, stopových prvkov,
  • zníženie príjmu soli (NaCl),
  • zníženie príjmu alkoholu,
  • správna frekvencia príjmu jedál a primeraná kultúra stravovania.

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - 16. október ako Svetový deň výživy. Vyzýva k zdravému stravovaniu sa

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 690
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.