8. DEC 2014

Prečo sme po ťažkom obede ospalí?

Odskočíme si z práce na obed a dáme si niečo z tradičného slovenského menu. Tušíme, že po obede už takí produktívni nebudeme. Má to svoje chemické vysvetlenie.

 

Celá problematika spočíva v troch chemických látkach, ktoré spolu úzko súvisia:

Aminokyselina tryptofán

Tryptofán je esenciálna, tzv. aromatická aminokyselina, pretože vo svojej štruktúre obsahuje konjugovaný systém dvojitých väzieb. Naše telo si ju nevie syntetizovať a musí ju prijímať v potrave v podobe bielkovín (poprípade doplnkov stravy). Má v tele veľa nezastupiteľných funkcií, a tak pri poruchách metabolizmu môže dochádzať k rôznym ochoreniam (napr. Hartnupova choroba).

Serotonín 

Serotonín je biologický derivát tryptofánu a slúži ako neurotransmiter (látka, ktorá slúži na prenos nervových vzruchov). V našej centrálnej nervovej sústave sa serotonín významne podieľa na ovplyvnení nálady: znížené množstvo tejto látky teda môže spôsobovať depresie, poruchy spánku a pod.

Melatonín

Melatonín je hormón a vzniká chemickou premenou serotonínu. Tento hormón je produkovaný v mozgu, konkrétne v hypofýze a hrá dôležitú úlohu v cirkadiálnych rytmoch (deň / noc). Produkcia melatonínu je najväčšia v noci (za tmy), a preto v zimných mesiacoch, keď je nedostatok slnka, sme viac ospalí a bez energie ako napríklad v lete.

Vzájomná premena je názorne charakterizovaná nasledujúcou metabolickou dráhou. Tryptofán je prekurzorom (prekurzor je chemická látka, z ktorej vzniká výsledný produkt reakcie) pre tvorbu serotonínu, ktorý je prekurzorom melatonínu. Tryptofán je tiež nemenej dôležitý prekurzor niacínu, teda vitamínu B3.

hormóny

Toto bol chemický základ pre nasledujúce vysvetlenie podstaty únavy, prípadne čulosti po obede.

Čo sa teda deje?

  • Ak zjeme veľa sacharidov a veľa tukov (napr. typický nedeľný obed: päť knedlí, štvrť kačice a kopa kapusty)

Keďže sa jedná o kalorickú stravu, bohatú na sacharidy a hlavne tuky (kačica na masti, knedľa), telo vyplaví veľké množstvo inzulínu, aby túto dávku spracovalo a po nejakej dobe vyšle signál stavu nasýtenia. Relatívne malé množstvo neutrálnych aminokyselín putuje do svalov a kompetitujú s aminokyselinou tryptofán, ktorá je aromatická a v tom čase nežiaduca. Dôjde k nahromadeniu tryptofánu, ktorý sa vydá do mozgu, pretože bol vo svaloch odmietnutý. Tu sa premení na serotonín a následne melatonín, ktorého je zrazu počas dňa oveľa viac, ako by malo byť a navodí tak (ne)žiaduci pocit ospalosti.

  • Ak zjeme jedlo bohaté na proteíny (kurací steak, porcia celozrnnej ryže a porcia zeleniny)

Dá sa povedať, že to prebieha presne naopak. V krvi sa nachádza veľa neutrálnych aminokyselín (pochádzajú z mäsa ako hlavného zdroja bielkovín), ktoré však kompetitujú s tryptofánom aj na ceste do mozgu. Do mozgu sa nedostane výrazné množstvo tryptofánu, klesá priemerná hladina serotonínu a klesá aj hladina melatonínu. V najlepšom prípade sme čulí ako rybičky a plní energie do druhej polovice pracovného dňa.

Aké ponaučenie si z toho všetkého vziať?

Ľahká a vyvážená strava, bohatá na bielkoviny, je nielen zdravá, ale po jej konzumácii sa budeme cítiť ľahko, spokojne, plní energie a snáď aj optimizmu!

Odporúčame prečítať: Potraviny, ktoré nedajú únave šancu


Autor článku

biochemicka

Michaela Bebová

Štúdium tak krásneho odboru akým je biochémia mi umožnilo nahliadnuť do problematiky výživy z tej najzákladnejšej úrovne - z úrovne metabolizmu a najzákladnejších chemických procesov v našom tele. Výžive a zdravému životnému štýlu sa venujem už viac ako 10 rokov, spolupracujem na výživových seminároch a akciách, venujem sa publikačnej činnosti a poskytujem konzultácie v oblasti výživy a zdravého životného štýlu s individuálnym prístupom ku každému klientovi.

www.biochemicka.cz

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Prečo sme po ťažkom obede ospalí?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.