22. JUL 2015

V lete treba dopĺňať vypotené minerály a stopové prvky

Potom strácame sodík, draslík, vápnik, horčík a ďalšie látky. 

Pôsobením vonkajšieho prostredia alebo vykonávaním fyzickej aktivity sa potíme. V lete je potenie oveľa intenzívnejšie kvôli horúcemu počasiu. Je to prirodzený proces, vďaka ktorému si organizmus dokáže udržiavať stabilnú teplotu. Ak by to nerobil, prehrial by sa a postupne by došlo ku kolapsu.

Pot sa skladá hlavne z vody, ale aj ďalších látok

Ľudský pot je zložený hlavne z vody, minerálov a stopových prvkov, laktátu a močoviny. Pri potení dochádza teda aj k strate dôležitých minerálov a stopových prvkov, bez ktorých organizmus nedokáže spoľahlivo fungovať.

Najviac odchádza z tela sodík a draslík

S litrom potu strácame približne 0,9 g sodíka a  0,2 g draslíka. Oba majú v tele množstvo dôležitých funkcií. Čo sa týka sodíka, je kľúčovým prvokom pri hospodárení organizmu s vodou. V potravinách je bohato zastúpený, ale napriek tomu môže dôjsť k jeho deficitu pri dehydratácii a prehriatí organizmu, pri dlhodobom zvracaní alebo hnačke. Draslík je dôležitý pre udržiavanie tekutín v bunkách, pre fungovanie svalov a nervov, látkovú výmenu, stabilný krvný tlak atď. Jeho deficit vedie k únave, svalovej slabosti či poruchám metabolizmu. Čo sa týka zastúpenia týchto látok v ľudskom tele, mal by byť dodržaný pomer 2:1 v prospech draslíka.

Kde ich nájdete?

Draslík je obsiahnutý napríklad vo vnútornostiach, mäse, orechoch, špenáte, červenej repe, fazuli, hrozne, hubách, ovsených vločkách. Čo sa týka sodíka, aktuálne je hlavným problémom jeho nadmerný príjem, pretože sa nachádza vo väčšine priemyselne spracovaných potravín. V prípade deficitu ho ľahko doplníme do organizmu v podobe soli (preferujte himalájsku).

Odporúčame: Das gesunde Plus šumivé tablety s vápnikom a pomarančovou príchuťou, 20ks. Výživový minerálny doplnok, bez cukru. Zakúpite v sieti dm drogerie markt. 

dm vápnik

Pozor aj na deficit vápnika a horčíka

Po sodíku a draslíku sú z tela vyplavované potom aj ďalšie minerály, ako vápnik (0,015 g/l) a horčík (0,0013 g/l). Deficit kalcia je spojený s nervovými, svalovými i srdcovými ťažkosťami, osteoporózou či vznikom zubného kazu. Vápnik sa nachádza v mlieku a mliečnych výrobkoch, ale aj maku, semiačkach, sardinkách alebo sušenom ovocí. Nízka úroveň horčíka vyvoláva svalové kŕče, vyčerpanosť, podráždenosť a únavu. Do tela ho doplníme konzumáciou orechov, semien, strukovín či tmavej listovej zeleniny.

Pre úplnosť dopĺňame aj straty stopových prvkov formou potu, pričom v jednom litri potu odchádza cca 0,4 mg zinku, 0,3-0,8 mg medi, 1 mg železa, 0,1 mg chrómu, 0,05 mg niklu a 0,05 mg olova.

Odporúčame: Das gesunde Plus Magnesium Citrát, rozpustný prášok s pomarančovou príchuťou na prípravu nápoja, 20 vrecúšok. Výživový doplnok s horčíkom a sladidlom, bez obsahu laktózy. Zakúpite v sieti dm drogerie markt.

dm horčík

Ako minerály a stopové prvky dopĺňať?

Najlepšou formou je vyvážená strava a vhodné kombinácie potravín, ktoré zabezpečia dostatočný prísun a vstrebanie týchto dôležitých látok. V horúcich letných dňoch ich môžeme doplniť aj pitím minerálnych vôd, ktoré by však nemali tvoriť viac ako tretinu pitného režimu. Športovci a ťažko pracujúci ľudia môžu siahnuť po špeciálnych minerálnych alebo športových nápojoch.

Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Pijete dostatočne? overte si, či netrpíte príznakmi dehydratáciePijete dostatočne? Overte si, či netrpíte príznakmi dehydratácie

Sme spomalení, miestami unavení, boli nás hlava.

 

Aká dôležitá je voda pre naše telo?Aká dôležitá je voda pre naše telo?

Ľudské telo tvorí 70 percent vody a zvyšok tuhé látky.

 

Čo piť pri cvičení?Čo piť pri cvičení?

Pitný režim je nevyhnutnosťou počas celého dňa. 


Anketa

Čo najčastejšie pijete v lete?

Čistú vodu.
Minerálku.
Bylinkové čaje.
Iné.

Celkom hlasovalo: 26

Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (1)

Diskusia k článku - V lete treba dopĺňať vypotené minerály a stopové prvky

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

petra311
petra311
 10.8.2015 14:47

Tiež si myslim, že pri takýchto náročných teplách stráca človek veľa potrebných mineralov a okrem tekutin je nutné aktivne dopĺňať aj minerálne látky pre optimalne fungovanie organizmu. U nás v domácnosti preferujeme Gemerku, predstavuje najprirodzenejší spôsob dopĺňania minerálov a to vo forme postupného prijímania magnézia a vápnika.Kombinácia magnézia a vápnika zmierňuje príznaky únavy, pomáha pri prevencii srdcových chorôb, znižuje krvný tlak, pomáha v prevencii cukrovky, utišuje nervový systém a podporuje činnosť čriev a močového mechúra. Magnézium pôsobí antistresovo, povzbudivo a má regeneračné účinky, čím oddiaľuje proces starnutia. Vápnik je nevyhnutný pre vývoj a spevnenie kostí a zubov a napomáha vstrebávaniu magnézia do tela. V optimálnom pomere 3:1 (Ca:Mg), pomáha zvládať každodenný stres, únavu a vracia rovnováhu do života.

 

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.