Zdravé múky, s ktorými to v kuchyni zvládne aj začiatočník

Milujete recepty „od cesta“, ale snažíte sa žiť zdravo? Nemusí to byť prekážka, pokiaľ si vyberiete vhodné múky na ich prípravu. 

3 zdravé múky, s ktorými to v kuchyni zvládne aj začiatočník
3. JUN 2016

Rafinovaná biela múka nemá takmer žiadnu výživovú hodnotu. Je to preto, že vzniká zomletím zvyškov zrnka, ktoré bolo zbavené cenného klíčka i otrúb. Práve v nich sa sústreďuje najviac výživných látok. Nemenej podstatným faktom je to, že po skonzumovaní bielej múky nám rapídne stúpne hladina krvného cukru – sme rýchlo hladní a opäť siahneme po niečom nezdravom. Týmto spôsobom si v dlhodobejšom horizonte zarábame na zdravotné problémy, ako napríklad nadváhu, cukrovku, ba dokonca kardiovaskulárne ochorenia. V skutočnosti nie je až také zložité vyhnúť sa bielej múke. Stačí si zvoliť zdravšie alternatívy a z nich pripravovať múčne jedlá. Ktoré stoja za vyskúšanie a kuchtenie s nimi zvládne aj úplný začiatočník?

Špaldová múka

Pozitívne účinky špaldovej múky možno zhrnúť nasledovne – kladne vplýva na látkovú výmenu, ovplyvňuje tvorbu pohlavných hormónov, podporuje krvný obeh, posilňuje kosti a imunitu, má blahodarný vplyv na trávenie, znižuje cholesterol a udržiava stabilnú hladinu cukru v krvi. Je ľahko stráviteľná a má lahodnú orieškovú príchuť. Čo sa týka konkrétneho zastúpenia výživných látok, 30 % tvorí vláknina, 21 % proteíny, 17 % sacharidy. Z vitamínov sú zastúpené najmä vitamíny zo skupiny B, z minerálov mangán, fosfor, horčík a meď.

Špaldová múka je skvelou voľbou pre všetkých, ktorým sa nechce experimentovať s tým, v akom pomere zastúpiť bielu múku. Keďže špalda obsahuje veľa lepku, stačí ňou jednoducho bielu múku nahradiť v rovnakom pomere. Hladká a polohrubá špaldová múka sa hodia na bežné pečenie. Naopak, hrubá napríklad na prípravu chleba a pečiva.

Odporúčame: dmBio špaldová celozrnná múka, BIO,  1000 g – so svojou ľahkou orieškovou príchuťou sa výborne hodí na pečenie chleba, ako aj iného slaného a sladkého pečiva. Špalda je predchodcom dnešnej rozšírenej pšenice siatej. Do celozrnnej múky sú vymleté celé zrná so všetkými svojimi zložkami, bohatými na živiny. Zakúpite v sieti dm drogerie markt.

dm múka špaldová

Ražná múka

Aj ražná múka je skvelou alternatívou klasickej bielej múky. Obsahuje množstvo prospešných látok, ktoré chránia pred kardiovaskulárnymi chorobami a posilňujú obranyschopnosť. Za zmienku stojí vysoký obsah lyzínu, ktorý je esenciálnou aminokyselinou, bojujúcou proti vírusom, podporujúcou tvorbu kolagénu a obnovu chrupaviek. Z vitamínov sú zastúpené tie zo skupiny B a vitamín E. Obsiahnuté železo je prevenciou anémie a vláknina chráni pred tráviacimi ťažkosťami a vysokým cholesterolom.

Raž disponuje nižším obsahom lepku, a teda je vhodné ju kombinovať napríklad so špaldou. Výborné uplatnenie má pri pečení pečiva.

Odporúčame: dmBio ražná celozrnná múka stredná, BIO, 1000 g – raž je v každej pekárni klasikou. Je vhodná najmä na pečenie chutných, plnohodnotných chlebov a iného slaného a sladkého pečiva. Používa sa často v kombinácii s pšeničnou alebo špaldovou múkou. Celozrnná múka, vyrobená z celých zomletých zŕn, obsahuje všetky zložky bohaté na živiny. Zakúpite v sieti dm drogerie markt. 

dm múka ražná

Pohánková múka

Pohánková múka je bez lepku, čiže vhodná do jedálnička celiatikov. 12 % obsahu tvoria bielkoviny, pričom dominuje lyzín. Značný podiel patrí komplexným sacharidom, 5 % vláknine a tukom cca 2 % obsahu. V pohánke sa nachádza veľa rutínu. Ide o antioxidant, ktorý je dôležitý pre pevné a pružné cievy. Medzi ďalšie zastúpené živiny sa zaraďujú vitamíny zo skupiny B, vitamín E, draslík, fosfor, vápnik, železo a ďalšie. Pohánka sa hodí do jedálnička ľudí s kŕčovými žilami, hemoroidmi, psychickými ťažkosťami a je výborná na detox.

Keďže je pohánka bez lepku, pri pečení ju môžete kombinovať so špaldovou múkou v pomere 1:3. Hodí sa na prípravu koláčov, palaciniek či lievancov. 

Odporúčame: dmBio celozrnná pohánková múka, BIO, 500 g, bezlepková – múka s jemnou orieškovou arómou sa výborne hodí na prípravu lahodných slaných aj sladkých jedál, ako lievance, vafle alebo palacinky. Zakúpite v sieti dm drogerie markt.

dm múka pohánková

Zdroj foto: pixabay

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Alternatívy bielej múky pri varení a pečeníAlternatívy bielej múky pri varení a pečení

Biela múka spôsobuje výkyvy krvného cukru. 

 

Kuskus ocenia i športovci. obsahuje proteíny i vlákninuKuskus ocenia aj športovci. Obsahuje proteíny i vlákninu

V porovnaní s bežnými cestovinami má výhodu v tom, že ho netreba variť. Má všestranná použitie a veľa pozitívnych účinkov na zdravie. 

 

Pohánkové hniezdoPohánkové hniezdo

Pohánku som varievala už od môjho detstva, pretože vUkrajine sa pohánka ako obilnina bežne používa na varenie spolu s pšenom, jačmeňom a surovým obilím. 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Zdravé múky, s ktorými to v kuchyni zvládne aj začiatočník

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 1312
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.