21. DEC 2015

Ako tieto Vianoce nepribrať?

Hoci je vianočný čas čarovným obdobím, pre tých z nás, ktorí sa snažia zdravo žiť, môže byť aj obdobím veľmi náročným. 

Na každom kroku na nás číha vianočný punč, koláčiky a iné nezdravé dobroty, ktorým sa po celý rok snažíme vyhýbať. Chceme si dopriať, však je to iba raz za rok (to, že sme si to isté hovorili na letnej dovolenke je druhá vec). A komu by sa chcelo počas vianočnej pohody makať vo fitcentre alebo behať v lese? Tiež patríte k tým, ktorí sa počas sviatkov “spustia“ a potom majú výčitky svedomia? Štatistiky hovoria, že kilá, ktoré priberieme cez sviatky, zhadzujeme tri mesiace. Čítajte tipy, ako tieto Vianoce zostať zdravým a fit, no aj tak si ich užiť, ako sa patrí.

Prichystajme si zdravé verzie obľúbených vianočných pochúťok

Bojíte sa, že nebudete mať dostatočne silnú vôľu povedať nie vašim obľúbeným vianočným dobrotám?  Bola by škoda odopierať si niečo, čo jednoducho k Vianociam patrí. Preto si vianočné pochúťky treba pripraviť v zdravšej podobe. Nebudeme mať pocit, že si niečo odopierame, no po sviatkoch sa nemusíme báť postaviť na váhu. Ako na to? Tu je niekoľko tipov, ako piecť a variť zdravšie.

  • Cukor nahraďme medom, javorovým sirupom alebo škoricou. Používajme kvalitnú horkú čokoládu alebo raw kakao.
  • Namiesto kypriaceho prášku, ktorý je súčasťou mnohých receptov, použime vínny kameň. Vzniká pri výrobe vína a je zdravšou, no plnohodnotnou náhradou kypriaceho prášku
  • Mnoho koláčov (najmä ovocných) má cesto dolu a aj navrchu. Vynechajme vrchnú vrstvu cesta. Jedna porcia koláča tak bude mať približne o 80 kalórií menej. Spodnú vrstvu spravme tiež čo najtenšiu.
  • Nepoužívajme žiadne polotovary. Nekupujme hotové zmesy na koláče či dokonca vopred pripravené cesto, ale vyrobme si svoje vlastné. To isté platí pre ovocie z konzervy. Nahraďme ho čerstvým alebo mrazeným, ktoré nemá, na rozdiel od konzervovaného, pridaný cukor.

Vyhnime sa nezdravému maškrteniu

Niekedy sa môže zdať, že počas Vianoc sa jedlo len tak samo od seba objavuje všade, kam sa pozrieme. Aj napriek tomu sa však snažme vyhnúť nezdravému maškrteniu. Je bežné vidieť ľudí len tak bezmyšlienkovito “zobkať“ nezdravé pochutiny, ako pražené oriešky či čipsy v domnení, že je to v poriadku, pretože ide iba o malé množstvo. Problém je, že ak už raz začneme, je veľmi ťažké prestať, a tak sa k nim neustále vraciame, až kým nezjeme celý balík. V konečnom dôsledku, je to teda to isté, ako keby sme balík zjedli celý naraz. Ak máte potrebu niečo stále chrumkať, zvoľte radšej zdravšie pochutiny, ako nepražené orechy a semienka alebo zeleninové tyčinky (mrkvové, zelerové, uhorkové).

Nedovoľme jednému pošmyknutiu zničiť celé snaženie

Jedno nezdravé jedlo či dokonca celý nezdravý deň by nemal byť dôvodom, aby sme vzdali všetko snaženie. Ľudia majú často tendenciu si po zjedení jedného nezdravého jedla povedať: "Kašlem teraz na to a začnem znovu v novom roku." Nedovoľme, aby sa jedno nezdravé jedlo premenilo na nezdravý deň, z ktorého sa stane celý týždeň alebo, nebodaj, mesiac. Aj keď zjeme kus čokoládovej torty alebo vyprážaný rezeň, neznamená to ešte koniec nášho snaženia. Ďalšie jedlo by nemalo byť opäť nezdravé, práve naopak, malo by to byť niečo zdravé, po čom sa budeme cítiť dobre a ľahko.

Plánujme a pripravme sa dopredu

Pravdepodobne nás všetkých čaká obdobie, počas ktorého vypadneme zo svojej obvyklej rutiny. Vtedy je, samozrejme, oveľa ťažšie držať sa svojich zdravých návykov. Aj keď nebudeme mať čas vybehnúť do fitka, myslime na to, že naše zdravie a kondícia sú stále dôležité. Niektoré aktivity je dobré si naplánovať dopredu. Naplánujme si aspoň každodenné prechádzky, alebo si každý deň vyhraďme 15 minút a zacvičme si doma. Chystáte sa na večierok a viete, že tam bude vaše obľúbené, no nezdravé jedlo? Treba sa najesť doma zdravo a do sýtosti, aby sme na nezdravej párty na jedlo nemali miesto (to isté platí pred návštevou starých rodičov). 

Doprajme si dostatok kvalitného spánku

Spánok je pre naše telo a regeneráciu veľmi dôležitý. Ani počas sviatkov by sme ho nemali zanedbávať. Nedostatok spánku nás často vedie k tomu, že siahame po nezdravom jedle a máme málo energie. Na druhej strane to s ním netreba preháňať, a treba sa vyhnúť zbytočne dlhému vyspávaniu, ktoré nás v konečnom dôsledku o energiu oberie. Podľa štúdie, ktorú uskutočnila University of Cambridge, spánok dlhší ako 8 hodín denne zvyšuje riziko mŕtvice až o 46 percent. V tomto prípade určite platí, že kvalita je dôležitejšia ako kvantita. Pre plnohodnotnú regeneráciu je potrebný nepretržitý spánok. Kratší spánok bez prestávky je oveľa kvalitnejší ako dlhý spánok, ktorý je neustále prerušovaný. Čo robiť, aby bol náš spánok kvalitný? Vyvarujme sa jedeniu tesne pred spaním a tiež prejedaniu. Alkohol kvalite spánku taktiež nepridáva. Tesne pred spaním nepozerajme do počítača a vypínajme na noc všetky počítače, wifi telefóny a tablety (aj svetielka na vianočnom stromčeku). Hoci náš režim nebude cez sviatky úplne pravidelný, snažme sa vstávať a ísť spať približne v rovnakom čase ako bežne počas roka.

Nápoje  si vyberajme opatrne

Okrem dobrého jedla si cez Vianoce chceme dopriať aj pár drinkov. Rovnako ako pri jedle, tak aj pri nápojoch platí, že treba pozerať na kvalitu. Keď už si ho chceme dopriať, nech aspoň napácha čo najmenej škody na našom zdraví. Namiesto sladkého vaječného likéru či piva si si dajme pohár vína. Miešané drinky radšej vynechajme. Týmto spôsobom sa vyhneme nadbytočnému príjmu cukru, ktorý si často v tekutej podobe ani neuvedomuje. Treba sa vyhýbať pitiu s prázdnym žalúdkom, piť pomaly a každý pohár alkoholu zapiť veľkým pohárom vody.

Zdroj foto: flickr.com

zdravedesiate

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Orechy k vianociam patria. aké a koľko si ich dopriať?Orechy k Vianociam patria. Aké a koľko si ich dopriať?

Problémom pri konzumácii orechov môže byť nepomer medzi polynenasýtenými mastnými kyselinami v tele, čo vedie k vzniku hormonálnych problémov a civilizačných ochorení. 

 

Vianoce a škorica k sebe patria. aké sú jej zdravotné výhody?Vianoce a škorica k sebe patria. Aké sú jej zdravotné výhody?

Pripravte si počas vianočných sviatkov škoricový čaj. Pomôže vám znížiť hladinu glukózy v krvi po skonzumovaní sladkých dobrôt. 

 

Ako si užiť vianoce a zostať fit? máme pre vás 10 tipovAko si užiť Vianoce a zostať fit? Máme pre vás 10 tipov

Aj vy sa desíte predstavy, že po vianočnom hodovaní budete o tri kilá ťažší, unavení a bez energie? Máme pre vás tipy, ako sa tomu vyhnúť. 


Autor článku

Silvia Hadekova

Silvia Hadeková

Som inštruktorka skupinových cvičení a autorka stránky o zdravom životnom štýle - Eat.Train.Love. Venujem sa hlavne funkčným tréningom zameraným na prácu s vlastnou váhou, intervalovým cvičeniam (HIIT) a DeepWorku. Mojím cieľom je, aby sa ľudia po mojej hodine cítili nabití pozitívnou fyzickou aj psychickou energiou.

http://silviahadekova.com

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ako tieto Vianoce nepribrať?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.