31. JUL 2015

Čerešne verzus višne. Ktoré sú viac výživné?

Z chuťovej stránky by asi u väčšiny ľudí zvíťazili čerešne. Je to tak aj z nutričného hľadiska?

Bohužiaľ, višne majú v tomto súboji vysoko navrch. Čerešne porazili v obsahu antokyanínov, fenolových látok aj ostatných živín. Navyše višne obsahujú oveľa menej cukru. Avšak to, že v tomto súboji vyhrávajú višne, vôbec neznamená, že čerešne nemajú značné benefity pre naše zdravie.

Višne

Protizápalový účinok

Višne sú plné antokyanínov a iných zložiek, ktoré prirodzene tlmia zápalové procesy. Tieto zložky majú porovnateľný protizápalový účinok ako ipubrofén a aleve. Akurát bez vedľajších nežiaducich účinkov.

Bežnou „liečbou“ bolesti svalov a zápalu je požitie nesteroidných protizápalových liekov. Iba v Amerike sa ročne predá 111 miliónov týchto liekov. Patria medzi najčastejšie predpisované lieky. Keďže ich vedľajšie účinky sú veľmi časté a závažné ( krvácanie z tráviaceho traktu, infarkt, zlyhanie obličiek atď.), zvýšila sa pozornosť venovaná prirodzeným zdrojom, ktoré majú podobný účinok ako tieto lieky.

Zložky obsiahnuté vo višniach nás vedia výborne chrániť pred ochoreniami, ktoré majú úzky súvis so zápalom. Zahŕňa to: rakovinu, kardiovaskulárne ochorenia, metabolický syndróm, Alzheimerovu chorobu. Dokonca bolo zistené, že višne vedia zapínať a vypínať gény! V jednej štúdii znížili predčasnú úmrtnosť až o 65 %. Je veľmi smutné, že FDA tieto benefity nechce publikovať. Farmaceutický priemysel je obrovský biznis.

Bomba živín

Ako som spomínala, višne sú zaujímavé najmä pre antokyaníny (sú zodpovedné za tmavú farbu v ovocí a zelenine). Avšak višne sú výnimočné aj tým, že obsahujú vysoké hladiny antokyanínov, ktoré sa nenachádzajú v iných plodinách bohatých na antokyaníny, ako sú čučoriedky a brusnice.

Čo sa týka celkového množstva fenolových látok, tak víťazia aj nad ich súrodencom čerešňou.  Višne sú veľmi bohaté aj na antioxidanty a nachádzajú sa v tabuľke na 14-tom mieste na svete v množstve antioxidantov! Benefity višní boli skúmané viacerými vedcami po celom svete. Medzi ich objavené vlastnosti napríklad patrí: zapínajú obranu proti rakovine a reguláciu glukózy.

Regenerácia a bolesť u bežcov

Višne boli skúmané u bežcov, kde sa zistilo, že najmä vytrvalostní bežci, ktorí vypili denne dva nápoje (obsiahnutých bolo 80 mg antokyánov: 90-100 ks višní), mali výrazne menšiu bolesť vo svaloch. Tento výskum pokračoval u maratóncov, keď sa sledovala rýchlosť regenerácie. Zistilo sa, že po dobehnutí maratónu mali bežci, ktorí pili višňový džús, omnoho nižšie zápalové biomarkery (Interleukin-6 a C-reaktívny proteín) ako skupina s placebom. Takisto mali oveľa rýchlejšiu regeneráciu.

Liečba dny

Ďalšou skvelou vlastnosťou višní je znižovanie kyseliny močovej. Bežné lieky na zníženie kyseliny močovej spôsobujú aj nevoľnosť, vyrážky, vracanie a nemôžu sa úžívať súčasne s veľkým počtom iných liekov. Štúdia v Bostone preukázala, že pitie višňového džúsu znížilo dnové záchvaty o 45 %! Pitie višňového džúsu u ľudí s dnou sa praktizovalo na dedinách pravidelne. Dnes to podporujú aj rôzne štúdie. Babičky vždy vedeli, ako si pomôcť pri rôznych ochoreniach.

Cholesterol a triglyceridy

V roku 2011 bola robená štúdia, v ktorej sa zistilo, že višne znižujú cholesterol o 26 % a triglyceridy o 17 %.

Avšak to, že v tomto súboji vyhrávajú višne, vôbec neznamená, že čerešne nemajú značné benefity pre naše zdravie. Aj čerešne znižujú zápal, rovnako ako aj kyselinu močovú len v menšej miere.

Available at: http://www.fda.gov/Food/GuidanceComplianceRegulatoryInformation/ ComplianceEnforcement/ucm081724.htm. Accessed February 27, 2013.
Available at: http://usatoday30.usatoday.com/news/health/2006-03-19-cherry-warnings_x.htm. Accessed February 27, 2013.
Tall JM, Seeram NP, Zhao C, Nair MG, Meyer RA, Raja SN. Tart cherry anthocyanins suppress inflammation-induced pain behavior in rat. Behav Brain Res. 2004 Aug 12;153(1):181-8.
Seeram NP, Bourquin LD, Nair MG. Degradation products of cyanidin glycosides from tart cherries and their bioactivities. J Agric Food Chem. 2001;49:4924-9.
Wang H, Nair MG, Strasburg GM, et al. Antioxidant and anti-inflammatory activities of anthocyanins and their aglycon, cyanidin, from tart cherries. J Nat Prod. 1999;62:294-6.
Blando F, Gerardi C, Nicoletti I. Sour cherry (Prunus cerasus L.) anthocyanins as ingredients for functional foods. J Biomed Biotechnol. 2004;5:253-8.
Seeram NP, Momin RA, Nair MG, Bourquin LD. Cyclooxygenase inhibitory and antioxidant cyanidin glycosides in cherries and berries. Phytomedicine. 2001 Sep;8(5):362-9.
Conaghan PG. A turbulent decade for NSAIDs: update on current concepts of classification, epidemiology, comparative efficacy, and toxicity. Rheumatol Int. 2012 Jun;32(6):1491-502.
Labianca R, Sarzi-Puttini P, Zuccaro SM, Cherubino P, Vellucci R, Fornasari D. Adverse effects associated with non-opioid and opioid treatment in patients with chronic pain. Clin Drug Investig. 2012 Feb;32 Suppl 1:53-63.
Gosslau A, Shiming L, Ho CT, Chen KY, Rawson NE. The importance of natural product characterization in studies of their anti-inflammatory activity. Mol Nutr Food Res. 2010;55:74-82.
McCune LM, Kubota C, Stendell-Hollis NR, Thomson CA. Cherries and health: a review. Crit Rev Food Sci Nutr. 2011 Jan;51(1):1-12.
Ferretti G, Bacchetti T, Belleggia A, Neri D. Cherry antioxidants: from farm to table. Molecules. 2010 Oct 12;15(10):6993-7005.
Mulabagal V, Lang GA, DeWitt DL, Dalavoy SS, Nair MG. Anthocyanin content, lipid peroxidation and cyclooxygenase enzyme inhibitory activities of sweet and sour cherries. J Agric Food Chem. 2009 Feb 25;57(4):1239-46.
Hou DX. Potential mechanisms of cancer chemoprevention by anthocyanins. Curr Mole Med. March 2003;3(2):149-59.

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Sirup z agáve: sladidlo niekoľkokrát horšie ako klasický cukorSirup z agáve: sladidlo niekoľkokrát horšie ako klasický cukor

 

Fakt, že cukor je nezdravý, je jedna z mála vecí, na ktorej sa zhodne väčšina výživových poradcov.

 

Šošovica je kráľovnou strukovín. nasýti, dodá bielkoviny i ďalšie živinyŠošovica je kráľovnou strukovín. Nasýti, dodá bielkoviny i ďalšie živiny

Je výborná pre vegetariánov, diabetikov, športovcov i večných hladošov. 

 

Ovsené vločky sú zdravé. pozor, ako si ich pripravujeteOvsené vločky sú zdravé. Jedzte ich pravidelne

Asi každý z nás pozná a niekedy aj ochutnal ovsené vločky. 


Anketa

Čo najradšej čítate na našom portáli?

Články o cvičení a rozličných typoch tréningov.
Informácie o stravovaní a zdravom chudnutí.
Motivačné tipy, príbehy ľudí a fitnes trénerov.
Pozvánky na športové akcie a podujatia.

Celkom hlasovalo: 189

Autor článku

Petra Kopecka

Ing. Petra Kopecká

Som certifikovaná výživová špecialistka a zakladateľka výživovej poradne - komplexná výživa. Komplexná výživa je pre každého, kto chce schudnúť ,udržať si hmotnosť, zvýšiť výkonnosť a pritom sa najesť dosýta, jesť skutočné jedlo a nie jeho náhrady. Vo výžive sa neustále vzdelávam už 7my rok a klientom prinášam najnovšie informácie o výžive, ktoré sú založené na vedecky podložených dôkazoch a overené v praxi.

http://www.komplexna-vyziva.sk

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Čerešne verzus višne. Ktoré sú viac výživné?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 

Podujatia

ďalšie ponuky
Vložiť podujatie môžu len registrovaní užívatelia.
Registrovať | Prihlásiť
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.