15. DEC 2016

Čím osladiť vianočné dobroty, aby boli zdravšie?

Náš organizmus si dokáže poradiť aj s bielym cukrom, ale iba do určitého množstva.

Podľa doktora R. Lustiga z Clinical Pediatrics in the Division of Endocrinology, University of California dokáže naše telo bezpečne premeniť na energiu asi 6 čajových lyžičiek cukru. Lenže väčšina z nás prijme denne niekoľkokrát vyššie množstvo, keďže cukor sa pridáva do množstva potravín. Z toho plynú nielen mnohé zdravotné riziká, ale aj rastúci trend nadváhy a obezity. Preto je veľmi dôležité, aby sme rafinovaný cukor v jedálničku obmedzili a nahradili ho zdravšími variantmi.

Čím osladiť vianočné dobroty?

Ak si kladiete túto otázku aj vy, odpoveď sme našli za vás. „Náhradou za rafinovaný cukor môže byť med alebo sušené ovocie. Samozrejme, tieto potraviny sú tak isto veľmi energetické, a preto je potrebné brať ohľad na celkové konzumované množstvo potravín,“ upozorňuje výživový poradca Ing. Libor Javro. Okrem kvalitného medu či sušeného ovocia môžete použiť aj  ďalšie zdravšie alternatívy rafinovaného cukru.

Kokosový cukor

Pozor, nemýľte si kokosový cukor s palmovým cukrom, ktorý sa získava z miazgy rozličných paliem. Kokosový cukor je produkt získaný z nektáru kokosových kvetov. Ak kokosový cukor porovnáme s rafinovaným cukrom, tak jeho výhodou je nízky glykemický index (GI 35) a obsah viacerých živín, ako napríklad vitamínov skupiny B, železa, horčíka a ďalších. Výhodou je aj to, že pri pečení nemusíme experimentovať, ako ním nahrádzať biely cukor, pretože disponujú približne rovnakou sladivosťou (najprv ho použite radšej menej, potom prípadne pečivo doslaďte podľa chuti). Netreba však zabúdať, že z hľadiska obsahu sacharidov a energie sa stále jedná o cukor.

Brezový cukor

Brezový cukor sa označuje aj ako xylitol. Výnimočný je z hľadiska glykemického indexu (GI 7). To znamená, že sa jedná o sladidlo, ktoré môžu s pokojom využívať aj diabetici. Čo sa týka obsahu kalórií, tak ich obsahuje zhruba o 40 % menej ako biely rafinovaný cukor. Čajová lyžička brezového cukru má iba 10 kcal, to isté množstvo bieleho cukru 15 kcal. Xylitol má rovnakú sladivosť ako biely cukor, čiže so zamieňaním v receptoch s ním nebudete mať problém. Nemožno mu uprieť ani niektoré pozitívne účinky – nespôsobuje zubný kaz, detoxikuje a zbytočne nezaťažuje tráviaci trakt.

Stévia

Stévia je prírodné sladidlo, ktoré sa získava zo stévie cukrovej. Je niekoľkokrát sladšia ako cukor. Na trhu sa môžete stretnúť s rozličnými variantmi tohto sladidla, ktoré sa odlišujú svojou sladivosťou. V receptoch je najlepšie staviť na sladidlo zo stévie, ktoré má rovnakú sladivosť ako cukor. Nebudete musieť zložito prepočítavať a čakať, aká bude výsledná konzistencia cesta. Pozitívom sladidiel zo stévie je, že nespôsobujú výkyvy krvného cukru a ani zubný kaz. 

Trstinový cukor

Nie je to tak dávno, čo sa v médiách objavila správa o tom, že nerafinovaný trstinový cukor obsahuje veľa nečistôt a neznámych chemických látok. Mnoho ľudí tak na trstinový cukor zanevrelo. Pravda je však taká, že výskumy stále prebiehajú a ťažko povedať, ako trstinový cukor obstojí v ďalších. Stačí si spomenúť napríklad na vajíčka, ktoré boli dlhý čas zaznávané kvôli tomu, že zvyšujú cholesterol alebo, naopak, o ospevovanom sirupe z agáve sa zistilo, že je horší ako biely cukor. To znamená, že aj čo sa týka sladenia, najlepšie urobíme, keď budeme sladidlá striedať, a tak prípadné riziká eliminujeme. Čo sa týka organického trstinového cukru, jeho výhodou je plnohodnotná chuť cukrovej trstiny a obsah aminokyselín, vitamínov, minerálov a antioxidantov. 

Odporúčame: dmBio trstinový cukor,  500 g (prírodný nerafinovaný). Pri výrobe tohto chuťovo výrazného trstinového cukru je surová trstinová šťava opatrne varená, vysušená a zomletá. Trstinový cukor neobsahuje žiadne prímesi a nie je rafinovaný. Preto obsahuje veľa pôvodných zložiek a má svoju nenapodobiteľnú chuť. Zakúpite v sieti dm drogerie markt. 

dm trstinový cukor

Zdroj foto: pixabay.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Sirup z agáve: sladidlo niekoľkokrát horšie ako klasický cukorSirup z agáve: sladidlo niekoľkokrát horšie ako klasický cukor

Fakt, že cukor je nezdravý, je jedna z mála vecí, na ktorej sa zhodne väčšina výživových poradcov.

 

Návod na prípravu rastlinných nápojov v pohodlí domovaNávod na prípravu rastlinných nápojov v pohodlí domova

Sú zdravé, chutné a vhodné aj pre ľudí s intoleranciami či alergiami. Dajú sa kúpiť v obchode, ale s trochou šikovnosti i vyrobiť doma. 

 

Dámy, vieme, ako schudnete natrvalo a bez hladovaniaDámy, vieme, ako schudnete natrvalo a bez hladovania

Kľúčom k úspechu je zdravá redukčná strava. Neviete, o čom je reč?

 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Čím osladiť vianočné dobroty, aby boli zdravšie?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 765
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.