12. JUL 2016

Fit raňajky skvelo doplnia oriešky

Milujete sladké raňajky v podobe rozličných obilninových kaší? Urobte ich chutnejšie a zdravšie tak, že do nich pridáte chrumkavé a živinami nabité orechy.  

Orechy sú plné zdravých tukov, vlákniny, proteínov, vitamínov, minerálov, antioxidantov a ďalších prospešných látok. Hoci mnohí dietológovia upozorňujú na ich kalorickú hodnotu, existujú výskumy, ktoré potvrdzujú, že pravidelná konzumácia orechov vedie k úbytku hmotnosti, nižšiemu krvnému tlaku, menšiemu riziku vzniku cukrovky a kardiovaskulárnych chorôb a tiež k dlhovekosti (1). Samozrejme, aj orechy treba jesť s mierou a hlavne ich vhodne začleniť do celkového energetického príjmu dňa. 

Čo sa stane, keď si dáte hrsť orechov denne? 

Podľa odborníkov z Harvardu tí, ktorí zjedia jednu malú hrsť orechov denne, čo je asi 30 gramov orechov, znížia pravdepodobnosť vzniku úmrtia z akéhokoľvek dôvodu. Navyše ľudia konzumujúci orechy 5-krát týždenne majú o 29 % nižšie riziko, že umrú na kardiovaskulárne ochorenia a o 11 % nižšiu pravdepodobnosť, že ochorejú na rakovinu (2). 

Ako oriešky kombinovať s chutnými jedlami na raňajky? Inšpirujte sa našimi jednoduchými receptami.

Pohánková kaša s vlašskými orieškami

Ak vás omrzeli ovsené vločky, pripravte si na raňajky pohánkovú kašu. Pohánka má tú výhodu, že ju stačí buď variť 2 – 3 minúty a dôjde pod pokrievkou, alebo ju na 15 – 20 minút namočiť a zmäkne.  V oboch prípadoch je potrebné použiť 1 diel pohánky a 2 diely vody, avšak ešte predtým ju treba niekoľkokrát prepláchnuť. K mäkkej pohánke potom pridajte postrúhané jabĺčko, mrkvu, škoricu a vlašské orechy. Všetko dokonale premiešajte a podávajte.

Odporúčame: dmBio jadrá para orechov, BIO, 200 g – para orechy sú tiež známe ako amazonské mandle alebo brazílske gaštany/orechy. So svojou charakteristickou chuťou nedochutia len müsli, ale tiež sladké jedlá alebo pečivo. Sú tiež chutným občerstvením ako pochúťka do školy, kancelárie alebo pri športe. Zakúpite v sieti dm drogerie markt.

dm para

Pšenová kaša s makom a lieskovcami

Snažíte sa eliminovať lepok vo svojom jedálničku hneď zrána? Potom si môžete okrem pohánky pripraviť aj pšeno. Pšeno najprv dôkladne prepláchnite a dajte variť na 15 minút, pričom na jeden diel pšena sú potrebné dva diely vody. Po uvarení pšeno zmiešajte s pomletým makom, domácim maslom, medom (alebo iným zdravým sladidlom), škoricou, ovocím podľa chuti a s lieskovými orieškami.

Ovocný kuskus s orechmi

Máte naponáhlo? V tom prípade je tou najlepšou voľbou na raňajky kuskus. Kuskus zalejte dvojnásobkom ovocnej šťavy a chvíľu počkajte, kým nezmäkne. Pridajte čerstvé alebo sušené ovocie a obľúbené oriešky. Na dochutenie môžete použiť javorový sirup alebo včelí med.

Odporúčame: dmBio zmes jadier orechov a mandlí, BIO, 200 g  – chrumkavá zmes štyroch druhov orechov, lúpaných a nelúpaných mandlí chutí ako maškrta medzi jedlami – v škole, v kancelárii alebo pri športe. Ideálne do müsli, obilnej kaše alebo jogurtu. Zakúpite v sieti dm drogerie markt.

dm orechy

Amarantové ranné potešenie

Športovci nedajú na amarant dopustiť, pretože je skvelou zásobárňou proteínov. Pred varením ho treba prepláchnuť vo vode a dať variť do horúcej vody alebo rastlinného mlieka (1 diel amarantu a 2 diely tekutiny). Po zovretí sa varí 15 až 20 minút. Následne pridáme podľa chuti kokos a mleté orechy. Kašu môžeme dosladiť stéviou, medom alebo kokosovým cukrom.

Referencie:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22331685
http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1307352

Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

5 zdravých receptov s ovsenými vločkami5 zdravých receptov s ovsenými vločkami

Zbiehajú sa vám slinky na banánové ovsené koláčiky alebo by ste radšej vyskúšali ovsené vločky v kombinácii s bryndzou? 

 

Aj zdravá večera môže byť lacná a rýchlaAj zdravá večera môže byť lacná a rýchla

Máme pre vás tri top recepty na zdravé večere, ktoré sú inšpirované cudzinou a tým, čo má každý doma – slovenskými vajíčkami. 

 

Prečo piť pivo aj v lete bez výčitiek?Prečo piť pivo v lete bez výčitiek?

Máme tu dobré správy pre všetkých milovníkov piva, pretože v umiernenom množstve je skutočným pokladom pre zdravie. 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Fit raňajky skvelo doplnia oriešky

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.