30. AUG 2016

Poznáte tieto tri druhy chutných a zdravých semien?

Chrumkanie tekvicových semiačok vám zlepší náladu. Ľanové sú skvelé pre tráviaci trakt a za konopné sa vám poďakujú vaše svaly.

Pri každom druhu semiačok vám uvádzame obsah nutričných látok, zopár zdravotných benefitov a aj tip na použitie.

Ľanové semiačka

V jednej polievkovej lyžici (10 g) semiačok je 55 kcal, 4 g tuku, 3 g vlákniny a 1,9 g proteínov. Ľanové semiačka sú cenné aj preto, že obsahujú veľa omega-3 nenasýtených mastných kyselín (2338 mg/10 g) a iba 606 mg omega-6 tukov, a tak pomáhajú zlepšiť pomer týchto zdravých tukov v našej strave. Z vitamínov sú zastúpené hlavne tie zo skupiny B. 10 g ľanových semiačok ďalej pokryje dennú potrebu horčíka na 10 %, fosforu na 7 %, medi na 6 % a mangánu na 13 %. V semiačkach ľanu sú zastúpené aj viaceré antioxidanty.

Tip na použitie

Ak trpíte zápchou, zomeľte 2 čajové lyžičky ľanových semien a zapite ich dostatočným množstvom vody.

Odporúčame: dmBio ľanové semiačka celé, BIO, 500 g – ľanové semiačka sú semiačkami prastarej kultúrnej rastliny ľanu siateho, využívanej tiež na výrobu textilného vlákna. V modernej kuchyni sú ľanové semiačka chutnou prísadou do müsli a jogurtu, na pečenie chleba a pečiva alebo na posypanie šalátu a nákypu. Zakúpite v sieti dm drogerie markt.

dm ľan

Tekvicové semiačka

10 gramov tekvicových semiačok obsahuje 54 kcal, 4,6 g tuku s prevahou omega-6 nenasýtených mastných kyselín, 1,8 g sacharidov (z toho 0,4 g vlákniny), 2,5 g  bielkovín. Z vitamínov stoja za zmienku vitamíny A, D, E, ale aj B vitamíny. Tekvicové semiačka sú skvelou zásobárňou minerálov – horčíka, fosforu, medi, zinku, mangánu, selénu a ďalších. Tekvicové semiačka sú zaujímavé aj kvôli obsahu aminokyseliny tryptofán, ktorá je prekurzorom serotonínu, hormónu dobrej nálady.

Tip na použitie

Ak ste často v strese, tekvicové semiačka sú tou správnou voľbou. Ak ich nemáte radi surové, dochuťte ich bylinkami a zľahka opražte na olivovom oleji.

Odporúčame: dmBio tekvicové jadierka,  BIO, 225 g – svojou jemnou orechovou chuťou sú tekvicové jadierka chutnou prísadou do müsli, do pečenia, na vylepšenie pikantných jedál alebo na posypanie šalátov a nákypov. Sú tiež lahodnou chuťovkou medzi hlavnými jedlami. Zakúpite v sieti dm drogerie markt.

dm tekvica

Konopné semiačka

Konopné semienka sú bohaté na bielkoviny a tuky – lúpané obsahujú okolo 35 % bielkovín (jedná sa o komplexné bielkoviny s obsahom všetkých esenciálnych aminokyselín, ktoré musíme prijímať jedine prostredníctvom stravy) a 48 % zdravých tukov vo vyváženom pomere. 6 % obsahu ľanového semena patrí vláknine. V semiačkach je bohato zastúpený aj vitamín E. Obsahujú aj B vitamíny, vitamín D a A.  Z minerálov sú to vápnik, železo, horčík, mangán, fosfor, zinok a draslík.

Tip na konopné mlieko

Semiačka prepláchnite a zalejte vodou. Nechajte ich odpočívať prikryté dovtedy, kým neprasknú. Nezabudnite ich medzičasom preplachovať. Po naklíčení ich preceďte, opláchnite čistou vodou a dajte do mixéra. Na 1 diel semienok sa používa 1 až 2 diely vody. Po zmixovaní ich preceďte. Konopné mlieko môžete použiť do smoothie alebo do neho pridať sladké ovocie. Ak semienka naklíčiť nedáte, bude mať nápoj intenzívnejšiu chuť. 

Zdroj foto: pixabay.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

11 nápadov nielen na raňajky11 nápadov nielen na raňajky

Už ste unavení z toho, že jete ráno dookola to isté?

 

Ako si vytvoriť zdravý nákupný zoznam?Ako si vytvoriť zdravý nákupný zoznam?

Niekedy je najjednoduchšie začínať postupným pridávaním zdravších alternatív do nákupného vozíka, teda pomalým začlenením zdravých návykov do vášho stravovania. 

 

Ako si pripraviť zdravé müsli?Ako si pripraviť zdravé müsli?

V niektorých kupovaných müsli produktoch nájdete cukor, glukózovo-fruktózový sirup, oxid siričitý či palmový olej, čo nasvedčuje tomu, že od zdravých majú veľmi ďaleko.


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Poznáte tieto tri druhy chutných a zdravých semien?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 

Podujatia

ďalšie ponuky
Vložiť podujatie môžu len registrovaní užívatelia.
Registrovať | Prihlásiť
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.