22. FEB 2017

Srvátka je pokladom pre zdravie. Ako ju zaradiť do jedálnička?

Srvátku ocenia ľudia s nadváhou, tráviacimi ťažkosťami a oslabenou imunitou, športovci a vôbec všetci vyznávači zdravého životného štýlu.

Akú srvátku si vybrať?

Skôr, ako zaradíte srvátku do svojho jedálnička, popremýšľajte nad tým, aký je váš cieľ, pretože nie je srvátka ako srvátka. Ak športujete a ide vám o získanie svalovej hmoty, alebo chudnete, rozhodne sa poobzerajte po srvátkových koncentrátoch alebo izolátoch – dôsledne si prečítajte etiketu a vyhnite sa tým, ktoré obsahujú dochucovadlá, konzervačné látky, pridaný cukor alebo umelé sladidlá a farbivá.

V prípade, že chcete skvalitniť svoj jedálniček, posilniť svoj imunitný systém, zlepšiť si trávenie či kožné problémy, alebo očistiť svoj organizmus, vystačíte si s kvalitnou sušenou srvátkou, ktorá môže byť buď sladká, alebo kyslá. Rozdiel je v tom, že pri výrobe kyslej srvátky sa používa kyselina mliečna a sladká sa produkuje s pomocou syridla, čiže ide o vedľajší produkt pri výrobe syrov. Sladká srvátka obsahuje viac laktózy, čiže mliečneho cukru a kyslá je zasa bohatšia na vápnik.

Zloženie sušenej srvátky

Ak chcete siahnuť po sušenej srvátke pri redukcii hmotnosti, venujte pozornosť tomu, že je veľmi bohatá na sacharidy, čo môže byť pri chudnutí kontraproduktívne. Sacharidy môžu byť v srvátke zastúpené až na 60 – 70 %, úroveň bielkovín je niekde okolo 10 – 12 %. Veľmi zaujímavé je zloženie srvátky z hľadiska mikroživín. Nachádzajú sa v nej vitamíny C, E, vitamíny skupiny B, ale aj horčík, draslík, vápnik, zinok a fosfor.

Ako použiť srvátku?  

  • V prípade srvátkových koncentrátov a izolátov sa riadime pokynmi výrobcu – kvôli nárastu svalovej hmoty sú vhodné ako druhá večera, čiže sa konzumujú cca 2 hodiny pred spaním, alebo po tréningu, poprípade na desiatu či olovrant. Predávajú sa v rôznych príchutiach, čiže ich stačí nechať rozpustiť vo vode či v mlieku. Veľmi obľúbené sú aj v rôznych fitnes receptoch.
  • Ak sa rozhodnete pre sladkú či kyslú sušenú srvátku, môžete ju podobne ako koncentráty a izoláty pridávať do rozličných ovocných či zeleninových nápojov, ovsených vločiek či iných zdravých receptov, ako sú palacinky, smoothie  a pod.
  • Srvátka je pokladom aj pre pokožku. Nebojte sa pridať ju do kúpeľa alebo si z nej pripraviť masku na pleť.

Odporúčame: Das gesunde Plus energetická tyčinka s kokosovo-mandľovou príchuťou, máčaná v horkej čokoláde, 35 g. Zakúpite v sieti dm drogerie markt.

dm tyčinka kokos

Tipy na zdravé maškrty

Smoothie, ktoré dodá energiu

Zmixujte ¼ šálky kokosového mlieka, ½ šálky mandľového mlieka, 1 polievkovú lyžicu arašidového masla a 1 odmerku vanilkového srvátkového proteínu. V prípade potreby môžete pridať vodu.

Banánové palacinky

Budete potrebovať: ¼ šálky ovsených vločiek, 1 – 2 odmerky srvátkového proteínu, 6 vajíčok, 1 PL kokosového oleja, 1 banán, škoricu podľa chuti, v prípade potreby javorový sirup.

Ako na to? Nechajte rozohriať panvicu a zmiešajte vajíčka, vločky a polovicu roztlačeného banánu. Potom pridajte rozpustený kokosový olej. Podľa potreby pridajte 1 – 2 odmerky srvátkového proteínu a škoricu podľa chuti. Potom na panvici robte palacinky. Tie dozdobte zvyškom banánu a prelejte javorovým sirupom.

Odporúčame: Das gesunde Plus bielkovinová tyčinka s príchuťou banánu a kakaových lupienkov, 45 g. Zakúpite v sieti dm drogerie markt.

dm tyčinka banán

Proteínové guľôčky

Budete potrebovať: 1 ½ šálky ovsených vločiek, 4 odmerky srvátkového proteínu, 1 šálku arašidového masla, 2/3 šálky strúhaného kokosu, ½ šálky ľanových semiačok, 1 šálku lupienkov z horkej čokolády, 1/3 šálky medu, 1 PL chia semien, 1 ČL vanilkového extraktu, ¼ ČL mandľového extraktu, rozpustenú horkú čokoládu na obalenie.  

Ako na to? Všetky suroviny spolu zmiešajte a robte guľôčky. Tie obaľte v rozpustenej čokoláde.  

Zdroj foto: goodfon.su

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Maslo ghí – všestranný pomocník nielen v kuchyniMaslo ghí – všestranný pomocník nielen v kuchyni

Prepustené maslo je zdrojom dôležitých živín, je vhodné na varenie, pečenie i vyprážanie pri vysokých teplotách a môžu ho konzumovať aj tí, ktorí trpia intoleranciou laktózy.  

 

Pestrá a vyvážená strava počas chudnutiaPestrá a vyvážená strava počas chudnutia

Vyvážená a pestrá strava tvorí až 70 % úspechu pri redukcii nadváhy a obezity. Strava musí telu dodávať potrebnú energiu a živiny.

 

Repkový olej je univerzálny. kde a prečo ho použiť?Repkový olej je univerzálny. Kde a prečo ho použiť?

Hlavnými pozitívami repkového oleja je ideálny pomer omega-3 a omega-6 tukov, obsah viacerých vitamínov, univerzálna chuť a vysoký bod zadymenia. 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Srvátka je pokladom pre zdravie. Ako ju zaradiť do jedálnička?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 958
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.