16. NOV 2015

Ľanové semená sú jednou z najvýživnejších potravín

Jedna až dve polievkové lyžice ľanových semiačok denne majú pozitívny vplyv na zdravie a vitalitu. 

O benefitoch ľanových semiačok sa hovorí dlho a v ich prospech hovorí aj množstvo vedeckých výskumov. Podieľajú sa na zlepšení trávenia, ako zdroj zdravých tukov a vlákniny eliminujú túžbu po sladkostiach, ovplyvňujú hormonálne funkcie, sú prevenciou rozličných ochorení. V čom spočíva ich tajomstvo?

Semená ľanu sú zdrojom omega-3 mastných kyselín a lignanov

Ľanové semiačka sú jedným z najbohatších zdrojov omega-3 nenasýtených mastných kyselín. Tie sú kľúčové pre činnosť mozgu a srdca. Slúžia aj ako prevencia proti mnohým civilizačným ochoreniam. Ak trpíte napríklad vysokou hladinou cholesterolu, vysokým krvným tlakom, cukrovkou či alergiami, omega-3 mastné kyseliny vám môžu s riešením týchto problémov pomôcť. V semienkach ľanu sú bohato zastúpené aj lignany, ktoré ľudské telo chránia pred škodlivými voľnými radikálmi, pozitívne ovplyvňujú činnosť metabolizmu a napodobňujú účinky hormónu estrogén.

Odporúčame: Das gesunde Plus ľanové semená drvené, 200 g: balené v ochrannej atmosfére. Das gesunde Plus drvené ľanové semená s jemnou orechovou príchuťou sa môžu zmixovať s mliekom, ovocím či zeleninou. Výnimočne dobre chutia s jogurtom, tvarohom, müsli alebo ovocným šalátom. Sú vhodné na varenie, pečenie a prípravu nákypov. Ľanové semená sajú tekutiny, preto treba dopriať telu dostatočný prísun tekutín. Zakúpite v sieti dm drogerie markt.

dm ľanové semená drvené

Semienka sú nabité aj ďalšími živinami

V troch polievkových lyžiciach ľanového semiačka sa nachádza viac ako 6 mg omega-3 nenasýtených mastných kyselín, 8 g vlákniny, 6 g proteínov, vitamíny B1, E, mangán, horčík, fosfor a selén. V menších množstvách sú zastúpené vitamín B6, železo, draslík, meď a zinok. Zloženie ľanových semien napovedá, že patria medzi najvýživnejšie potraviny na svete.

Odporúčame: Das gesunde Plus ľanové semená celé, 500 g: balené v ochrannej atmosfére. Das gesunde Plus ľanové semená majú jemnú orechovú chuť a môžu sa mixovať s mliekom, ovocnými či zeleninovými šťavami. Veľmi dobre chutia s jogurtom, tvarohom, s müsli alebo ovocným šalátom. Vhodné na varenie a pečenie. Zakúpite v sieti dm drogerie markt.

dm ľanové semená celé

Prečo si denne dopriať 1-2 polievkové lyžice týchto semiačok?

Ak si denne doprajete 1-2 polievkové lyžice ľanových semiačok, môžete sa tešiť na množstvo benefitov:

  • vysoký obsah vlákniny zasýti, podporí činnosť čriev, detoxikuje a stabilizuje hladinu krvného cukru, čo zabráni prejedeniu sa a maškrteniu
  • lignany sú prevenciou civilizačných ochorení vrátane rakoviny, majú antivírusové a antibakteriálne vlastnosti
  • zdravé tuky a vitamíny skupiny B prospievajú pokožke a vlasom
  • semená ľanu sú bezlepkové
  • lignany slúžia ako prírodné estrogény, teda sú prospešné napríklad v klimaktériu
  • znižujú hladinu cholesterolu a vysoký krvný tlak
  • podieľajú sa na stabilizácii krvného cukru, teda sú potravinou stvorenou pre diabetikov
  • protizápalové vlastnosti semien ľanu sú užitočné aj pri Parkinsonovej chorobe alebo astme
  • vitamíny skupiny B kladne ovplyvňujú náladu
  • zastúpené proteíny podporujú rast a obnovu svalovej hmoty

Tipy na použitie ľanových semiačok

Veľká časť prospešných látok je obsiahnutá v obale ľanových semiačok, preto ich treba pri konzumácii poriadne rozhrýzť alebo vždy čerstvé zomlieť na múku. Semiačka sa odporúča konzumovať s bielkovinami, teda napríklad s kefírom, jogurtom, tvarohom alebo cottage cheesom. Tak zabezpečíme vstrebanie všetkých látok.  Semiačka sú chutné aj v šalátoch, polievkach alebo ako posýpka na celozrnnom pečive.

Referencie:
http://www.nutritionandmetabolism.com/content/9/1/8
http://jn.nutrition.org/content/140/11/1937.full
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23211303
http://clincancerres.aacrjournals.org/content/11/10/3828.short
Zdroj foto: flickr.com

zdravedesiate

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Kustovnica čínska ako elixír mladostiKustovnica čínska ako elixír mladosti

Bobuľky goji sú bohaté na vitamíny, minerály, stopové prvky a to skoro na všetky, na ktoré si spomeniete.

 

Zdravé kaše na raňajky, ktoré si zamilujeteZdravé kaše na raňajky, ktoré si zamilujete

Dáte prednosť klasickej ovsenej, či radšej siahnete po špaldovej alebo pšenovej? 

 

Rakytníkom k silnej imunite. pripravte si z neho tieto pochúťkyRakytníkom k silnej imunite. Pripravte si z neho tieto pochúťky

Je zdrojom vitamínu C a ďalších antioxidantov, ktoré sú postrachom škodlivých voľných radikálov. 


Anketa

Posilňujete svoju imunitu v jeseni?

Áno, jem viac ovocia a zeleniny.
Áno, užívam výživové doplnky.
Jem zdravo a cvičím po celý rok.
Nie, nerobím pre to nič výnimočné.

Celkom hlasovalo: 38

Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ľanové semená sú jednou z najvýživnejších potravín

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.