2. SEP 2015

Jedzte paradajky. Ochránia vás pred rakovinou

Paradajka je vlastne bobuľa rastliny, ktorá ma korene v Južnej Amerike. Napriek tomu, že paradajka je ovocie, často ju zaraďujeme medzi zeleninu.

Paradajka je jedným z hlavných zdrojov lykopénu. Je to antioxidant, ktorý má množstvo zdraviu prospešných účinkov. Najčastejšie ju vidíme v červenej farbe, avšak sú aj žlté, oranžové či dokonca zelené a fialové odrody.

Výživové hľadisko

Paradajka sa skladá približne z 95 % vody, zvyšných 5 % patrí najmä sacharidom (2,6 %) a vláknine (1,2 %  – väčšina vlákniny je nerozpustná) .

Jedna stredná paradajka (123 g) obsahuje iba 22 kalórií. Paradajky, ako aj väčšina ovocia a zeleniny, obsahujú minimum bielkovín – 0,9 g na 100 g a minimum tukov 0,2 g na 100 g.

Paradajky sú výborným zdrojom vitamínov a minerálov:

  • vtamín C: jedna stredná paradajka obsahuje až 28 % dennej doporučenej dávky (DDD)
  • draslík: nevyhnutný pre zdravé srdce a optimálny tlak
  • vitamín K1: nevyhnutný pre správnu krvnú zrážanlivosť a zdravie kostí
  • kyselina listová: nevyhnutná pre správnu funkciu buniek a je špeciálne dôležitá pre ženy v tehotenstve

 

Okrem vitamínov a minerálov obsahuje paradajka aj ďaľšie špecifické látky:

Lykopén je červené farbivo a silný antioxidant, najviac koncentrovaný je v šupke. Čím je paradajka červenšia, tým viac lykopénu obsahuje. Výhoda lykopénu je, že je relatívne stabilný a nachádza sa vo veľkých množstvách aj v paradajkovom džúse, paradajkových omáčkach či kečupe. Dokonca obsah lykopénu sa tepelnou úpravou zvyšuje. Veľmi dôležitá je kombinácia paradajok s tukom, aby sa lykopén mohol lepšie vstrebať. Pri kombinácii s tukom dosiahneme až 4-násobne vyššiu vstrebateľnosť. V rajčinách je ďalej aj betakarotén, naringenín a kyselina chlorgénová. Betakarotén je žlté farbivo a antioxidant, v našom tele ho premieňame na vitamín A. Naringenín sa nachádza v šupke, je to významný flavonoid so silnou protizápalovou schopnosťou. Kyselina chlorgénová je veľmi efektívny antioxidant, ktorý znižuje krvný tlak u pacientov s vysokým krvným tlakom.

Zdravotné účinky paradajok

Srdcovocievny systém

  • zistilo sa, že ľudia s nízkou hladinou lykopénu a betakaroténu majú zvýšené riziko infarktu
  • lykopén znižuje zlý LDL cholesterol
  • paradajky majú protizápalový účinok a znižujú oxidačný stres
  • majú protektívny efekt na vnútornú vrstvu našich ciev

Prevencia rakoviny

Zvýšená konzumácia paradajok má súvis s nižším výskytom rakoviny prostaty, pľúc a žalúdka. Štúdia na ženách ukázala, že konzumácia karoténov z prirodzených zdrojov (napríklad paradajka má ochranný efekt voči rakovine prsníka).

Pokožka

Obsah lykopénu a betakaroténu v paradajkách nás chráni pred spálením pokožky. Podľa nedávnej štúdie sa po konzumácii 40 g paradajkovej pasty (s obsahom 16 mg lykopénu) s olivovým olejom počas 10-tich týždňov znížil výskyt spálenín od slnka až o 40  %.

Prečo sú paradajky často bez chuti?

Je to najmä v zimnom období, keď nie sú k dispozícii lokálne paradajky. Paradajky sa totiž bežne zbierajú zelené a nechajú sa umelo dozrievať, čím sa však pravá chuť paradajok nevytvorí alebo vytvorí nedostatočne.

Referencie:
http://bipublication.com/files/ijabarv1i220102.pdf
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11340098
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10050865
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22965217
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9605205
Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Sezóna čučoriedok je v plnom prúde. využite ichvýnimočné vlastnostiSezóna čučoriedok je v plnom prúde. Využite ich výnimočné vlastnosti

Staré mamy vravievajú, že jedno jablko denne nás ochráni pred návštevou lekára.

 

 

Čerešne verzus višne. ktoré sú viac výživné?Čerešne verzus višne. Ktoré sú viac výživné?

Z chuťovej stránky by asi u väčšiny ľudí zvíťazili čerešne. Je to tak aj z nutričného hľadiska?

 

 

Ovsené vločky sú zdravé. pozor, ako si ich pripravujeteOvsené vločky sú zdravé. Jedzte ich pravidelne

Asi každý z nás pozná a niekedy aj ochutnal ovsené vločky. 


Autor článku

Petra Kopecka

Ing. Petra Kopecká

Som certifikovaná výživová špecialistka a zakladateľka výživovej poradne - komplexná výživa. Komplexná výživa je pre každého, kto chce schudnúť ,udržať si hmotnosť, zvýšiť výkonnosť a pritom sa najesť dosýta, jesť skutočné jedlo a nie jeho náhrady. Vo výžive sa neustále vzdelávam už 7my rok a klientom prinášam najnovšie informácie o výžive, ktoré sú založené na vedecky podložených dôkazoch a overené v praxi.

http://www.komplexna-vyziva.sk

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Jedzte paradajky. Ochránia vás pred rakovinou

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 

Podujatia

ďalšie ponuky
Vložiť podujatie môžu len registrovaní užívatelia.
Registrovať | Prihlásiť
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.