6. AUG 2015

Sezóna čučoriedok je v plnom prúde. Využite ich výnimočné vlastnosti

Staré mamy vravievajú, že jedno jablko denne nás ochráni pred návštevou lekára. Najnovšie výskumy hovoria, že ak nechceme navšťevovať onkológa, neurológa či kardiológa, mali by sme jesť čučoriedky. 

Množstvo štúdií, ktoré sa venujú čučoriedkam, neuveriteľne vzrástlo. Mnohé sú zamerané na skúmenie ich vplyvu na mozog. Zistilo sa, že ak chceme mať ostrú myseľ, nemať problém spomenúť si a zabrániť vplyvom starnutia na mozog, mali by sme svoju pozornosť upriamiť na čučoriedky. V jednej štúdii sa ukázalo, že seniori, pravidelne konzumujúci čučoriedky, mali myseľ o 2,5 roka mladšiu.

Aké sú ich schopnosti v skratke?

1. Málo kalórií, veľa živín

Patria medzi najbohatšie bobuľovité ovocie, čo sa týka antioxidantov, minerálov, vitamínov.

1 šálka nám napríklad poskytne:

  • 24 % vitamínu C
  • 25 % mangánu
  • 36 % vitamínu K
  • 4 g vlákniny
  • len 15 g cukru a celkovo 84 kalórií

2. Kraľujú v obsahu antioxidantov 

Antioxidanty nás chránia pred poškodzovaním voľnými radikálmi: nestále molekuly, ktoré ničia bunkové štruktúry a prispievajú k starnutiu či k ochoreniam, ako je napríklad rakovina.

Čučoriedky obsahujú najviac antioxidantov spomedzi bežne konzumovaného ovocia a zeleniny. Hlavné antioxidanty patria k skupine polyfenolov a nazývajú sa flavonoidy.

Poškodzovanie DNA je súčasťou každého dňa. Deje sa to nespočetné množstvo ráz počas jedného dňa v každej bunke. Toto poškodzovanie je súčasťou príčin, kvôli ktorým starneme a prečo sa vyvíjajú niektoré ochorenia, ako je napríklad rakovina.

Keďže sú čučoriedky nabité antioxidantami, zabraňujú tomuto poškodzovaniu, lebo neutralizujú niektoré voľné radikály. Podľa jednej 4-týždňovej štúdie sa toto DNA poškodzovanie znížilo o 20 %.

3. Chránia cholesterol pred oxidovaním, znižujú krvný tlak, chránia pred infarktom

Proces oxidácie nepostihuje len bunky a DNA. Je veľmi problematické, ak je náš LDL cholesterol oxidovaný. Oxidácia LDL cholesterolu je kľúčová v procese vzniku kardiovaskulárnych ochorení. Čučoriedky tomuto deju vedia výrazne brániť.

Po ôsmich týždňoch podávania 50 g čučoriedok obéznym účastníkom štúdie sa znížila oxidácia LDL cholesterolu o 27 %. Tak isto sa po ôsmich týždňoch znížil aj krvný tlak o 4-6 %. Veľká štúdia v roku 2013 na 93 600 sestrách ukázala, že keď jedli veľa antokyanínov: antioxidantov v čučoriedkach, tak mali až o 32 % menšie riziko infarktu.

4. Antokyaníny v čučoriedkach majú antidiabetický efekt

Ak porovnáme obsah cukru v jednej šálke, vyrovnajú sa približne malému jablku alebo strednému pomaranču. Výskum ukázal, že antokyaníny v čučoriedkach majú pozitívny efekt na inzulínovú senzitivitu a glukózový metabolizmus. Štúdia na 32 obéznych účastníkoch s inzulínovou rezistenciou ukázala, že smoothie s čučoriedkami im výrazne zlepšilo citlivosť na inzulín. Zvýšená inzulínová citlivosť znižuje riziko vzniku metabolického syndrómu a diabetu 2. typu.

5. Čučoriedky znižujú poškodenie svalstva po extrémne náročnom výkone

Náročná a vyčerpávajúca fyzická záťaž môže viesť k zápalom a únave. Toto sa deje kvôli lokálnemu zápalu a oxidačnému stresu v svalovom tkanive. Čučoriedky znižujú poškodenie, ktoré sa prejavuje na molekulárnej úrovni. Minimalizujú zápal. V menšej štúdii na ženských atlétkach, mali čučoriedky výborný efekt na regeneráciu po veľmi náročnom tréningu na nohy.

1, Effect of New Zealand blueberry consumption on recovery from eccentric exercise-induced muscle damage. Yanita McLeay, Matthew J Barnes, Toby Mundel, Suzanne M Hurst, Roger D Hurst, Stephen R Stannard. J Int Soc Sports Nutr. 2012; 9: 19. Published online 2012 May 7. doi: 10.1186/1550-2783-9-19. PMCID: PMC3583121
2, Bioactives in Blueberries Improve Insulin Sensitivity in Obese, Insulin-Resistant Men and Women. April J. Stull, Katherine C. Cash, William D. Johnson, Catherine M. Champagne, William T. Cefalu. J Nutr. 2010 October; 140(10): 1764–1768. Published online 2010 August 19. doi: 10.3945/jn.110.125336. PMCID: PMC3139238
3, Nutrient Physiology, Metabolism, and Nutrient-Nutrient Interactions: Arpita Basu, Mei Du, Misti J. Leyva, Karah Sanchez, Nancy M. Betts, Mingyuan Wu, Christopher E. Aston, and Timothy J. Lyons Blueberries Decrease Cardiovascular Risk Factors in Obese Men and Women with Metabolic Syndrome. J. Nutr. 2010 140: 9 1582-1587; first published online July 21, 2010. doi:10.3945/jn.110.124701
4, Nutrient Physiology, Metabolism, and Nutrient-Nutrient Interactions: Arpita Basu, Mei Du, Misti J. Leyva, Karah Sanchez, Nancy M. Betts, Mingyuan Wu, Christopher E. Aston, and Timothy J. Lyons Blueberries Decrease Cardiovascular Risk Factors in Obese Men and Women with Metabolic Syndrome. J. Nutr. 2010 140: 9 1582-1587
5, Molecular Epidemiology and Cancer Prevention: Lonneke C. Wilms, Agnes W. Boots, Vincent C.J. de Boer, Lou M. Maas, Daniëlle M.F.A. Pachen, Ralph W.H. Gottschalk, Hans B. Ketelslegers, Roger W.L. Godschalk, Guido R.M.M. Haenen, Frederik J. van Schooten, and Jos C.S. Kleinjans. Impact of multiple genetic polymorphisms on effects of a 4-week blueberry juice intervention on ex vivo induced lymphocytic DNA damage in human volunteers. Carcinogenesis (2007) 28 (8): 1800-1806 first published online June 29, 2007 doi:10.1093/carcin/bgm145

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Čerešne verzus višne. ktoré sú viac výživné?Čerešne verzus višne. Ktoré sú viac výživné?

Z chuťovej stránky by asi u väčšiny ľudí zvíťazili čerešne. Je to tak aj z nutričného hľadiska?

 

4 vitamíny, bez ktorých sa v lete nezaobídete4 vitamíny, bez ktorých sa v lete nezaobídete

V letných horúčavách dopĺňame vypotené elektrolyty a dôležitosť vitamínov sa v nejednom prípade dostáva do úzadia. 

 

Na čo si dať pozor pri kúpe ovocných a zeleninových štiav?Na čo si dať pozor pri kúpe ovocných a zeleninových štiav?

Siahnuť po šťavách z bežného pultu či z chladiaceho boxu? 


Autor článku

Petra Kopecka

Ing. Petra Kopecká

Som certifikovaná výživová špecialistka a zakladateľka výživovej poradne - komplexná výživa. Komplexná výživa je pre každého, kto chce schudnúť ,udržať si hmotnosť, zvýšiť výkonnosť a pritom sa najesť dosýta, jesť skutočné jedlo a nie jeho náhrady. Vo výžive sa neustále vzdelávam už 7my rok a klientom prinášam najnovšie informácie o výžive, ktoré sú založené na vedecky podložených dôkazoch a overené v praxi.

http://www.komplexna-vyziva.sk

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Sezóna čučoriedok je v plnom prúde. Využite ich výnimočné vlastnosti

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 685
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.