Vláknina i proteíny v orechoch nás udržia dlhšie sýtych

Orechy obsahujú zdravé tuky, kvalitné proteíny, vlákninu, vitamíny a minerály. 

Vláknina i proteíny v orechoch nás udržia dlhšie sýtych
27. FEB 2017

Prečo sú orechy prospešné? Vláknina pomáha udržať pocit sýtosti a napomáha správnemu tráveniu. Pocit sýtosti pomáhajú predĺžiť aj zastúpené proteíny, ktoré sa okrem iného podieľajú aj na budovaní svalovej hmoty. „Orechy majú mnoho priaznivých účinkov na ľudský organizmus, ako napríklad na zdravie pokožky, pečene, slizníc, nervov. Výrazne podporujú krvotvorbu a tým aj liečbu málokrvnosti. Hovorí sa, že sú potravou pre mozog, pretože majú vysoký obsah vitamínov skupiny B a minerálnych látok,“ vysvetľuje fitnes tréner Radoslav Cabúk.  

Pozor na správny pomer omega-3 a omega-6 mastných kyselín

Nenasýtené mastné kyseliny pozitívne ovplyvňujú hladinu cholesterolu v krvi, ktorý je častou príčinou kardiovaskulárnych ochorení. „Je potrebné poukázať na to, že orechy sú hlavne zdrojom omega-6 nenasýtených mastných kyselín. Odporúčaný pomer v strave omega-6 a omega-3 nenasýtených mastných kyselín je v pomere 3:1 alebo 6:1. V dnešnej bežnej strave je tento pomer až 25:1 a viac v prospech omega-6 mastných kyselín. Z tohto dôvodu treba prijímať viac zdrojov omega-3 mastných kyselín a to hlavne z rybieho tuku alebo orechov, ktoré obsahujú čo najviac omega-3 nenasýtených mastných kyselín. Čiže ani s konzumáciou orechov to netreba preháňať,“ upozorňuje výživový poradca Radoslav Cabúk.

Aké orechy konzumovať a koľko?

Mnohí odborníci na výživu odporúčajú konzumovať hlavne potraviny z našich oblastí. Čo sa týka orechov, najbližšie sú nám v tomto smere napríklad vlašské orechy alebo lieskovce. „Ak sa rozhodneme siahnuť po orechoch, tak potom po nesolených a nepražených, ideálne čerstvo vylúpaných. Množstvo orechov je individuálne, ale vo všeobecnosti je odporúčaná denná dávka jedna hrsť, čo je asi 20 gramov orechov. Odporúčam hlavne vlašské orechy. Sú pre nás najdostupnejšie, vieme si ich zaobstarať relatívne čerstvé a obsahujú najviac omega-3 nenasýtených mastných kyselín. Majú dokonca vyššiu výživovú hodnotu ako pistácie, arašidy, mandle či pekanové orechy. Netreba zabúdať na to, že jesť ich treba čerstvé a nie upečené v koláčoch,“ hovorí výživový poradca.

Pokojne si doprajte aj ostatné

Samozrejme, siahnuť môžete aj po iných druhoch orechov. Aké sú ich pozitíva? Mandle sú bohatou zásobárňou vápnika, ktorý je nevyhnutný pre zdravie kostí. Obsahujú aj vitamín E, ktorý je významným antioxidantom a prospieva pokožke. Para orechy sú známe hlavne obsahom selénu podporujúceho obranyschopnosť. Kešu sú výbornou voľbou pre vegetariánov, lebo majú pomerne vysoký obsah proteínov. Potrebujete do organizmu doplniť kyselinu listovú? V tom prípade stavte na lieskovce. Hoci makadamové orechy patria k najviac kalorickým, aj tak sú v primeranej miere pre zdravie prínosné. Obsahujú vlákninu, horčík, vápnik i draslík. Po pekanových orechoch siahnite vtedy, ak pociťujete únavu. Obsahujú vitamín B3, ktorý sa významne podieľa na zvýšení energie. Pistácie sú zasa vhodné pre tých, ktorí trpia hormonálnymi výkyvmi.

Pripravené v spolupráci s fitnes trénerom a odborníkom na výživu Radoslavom Cabúkom z www.radoslavcabuk.sk

Zdroj: pixabay.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Srvátka je pokladom pre zdravie. ako ju zaradiť do jedálnička?Srvátka je pokladom pre zdravie. Ako ju zaradiť do jedálnička?

Srvátku ocenia ľudia s nadváhou, tráviacimi ťažkosťami a oslabenou imunitou, športovci a vôbec všetci vyznávači zdravého životného štýlu.

 

Maslo ghí – všestranný pomocník nielen v kuchyniMaslo ghí – všestranný pomocník nielen v kuchyni

Prepustené maslo je zdrojom dôležitých živín, je vhodné na varenie, pečenie i vyprážanie pri vysokých teplotách a môžu ho konzumovať aj tí, ktorí trpia intoleranciou laktózy.  

 

Repkový olej je univerzálny. kde a prečo ho použiť?Repkový olej je univerzálny. Kde a prečo ho použiť?

Hlavnými pozitívami repkového oleja je ideálny pomer omega-3 a omega-6 tukov, obsah viacerých vitamínov, univerzálna chuť a vysoký bod zadymenia. 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Suchárová - redaktorka Cvičte.sk

Som manželkou úžasného chlapa, mamou malej nezbedníčky a milovníčkou zdravej a pestrej vegetariánskej kuchyne. Okrem toho je mojou vášňou písanie – niekoľko rokov sa venujem písaniu, editovaniu i copywritingu pre weby i časopisy. Svet zdravej výživy a vôbec zdravého životného štýlu ma fascinuje natoľko, že jedným z mojich snov je vlastné výživové štúdio. Aj preto sa v oblasti výživy stále vzdelávam. Som presvedčená o tom, že správne zvolenou stravou môže človek nielen schudnúť, ale aj vyriešiť rôzne zdravotné ťažkosti. Okrem toho som fanúšičkou pozitívneho myslenia a ako matka propagujem kontaktné rodičovstvo, pretože si myslím, že aj to je spôsob, ako zmeniť svet k lepšiemu.

https://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Vláknina i proteíny v orechoch nás udržia dlhšie sýtych

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Chudnutie

 

Aký je podľa vás najúčinnejší spôsob chudnutia?

Jednoznačne diéty
Zdravé stravovanie
Pravidelné cvičenie
Kombinácia cvičenia a zdravého stravovania

Celkom hlasovalo: 1631
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.